بين تمدن نوين اسلامي و جامعه مهدوي ارتباط وجود دارد

حجت الاسلام گلايري با اشاره به اينکه بين تمدن نوين اسلامي و جامعه مهدوي ارتباط وجود دارد،گفت: تمدن نوين اسلامي در واقع تشکيل دهنده جامعه مهدوي است و اگر جامعه مهدوي شکل نگيرد ظهور حضرت حجت(عج) به تعويق خواهد افتاد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از سمنان؛حجت الاسلام «زین العابدین گلایری»در نشست علمی یازدهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در محل امامزاده یحیی بن موسی(ع) سمنان با بیان اینکه تمدن در واقع نوعی مسلک شهر نشینی است و در اسلام نیز بعد از استقرار پیامبر(ص) در مدینه آغاز شکل گیری تمدن اسلامی بوده است ،گفت: تمدن نوین اسلامی بدین معناست که تمدن اسلامی برآورنده تمامی حوائج بشریت باشد و به تمامی نیاز های دنیوی و اخروی بشریت پاسخ دهد.

 

مدیر حوزه علمیه شهرستان مهدیشهر با اشاره به اینکه تمدن اسلامی نیاز به بروزرسانی دارد و این بروز پرسانی در قالب تمدن نوین اسلامی مطرح می شود ،افزود: اسلام دین کامل است و اگر اسلام با تمام شاخصه  ها در جامعه ایجاد شود بشریت به تمام نیازهای خود خواهد رسید.

 

وی به ارتباط بین تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی اشاره داشت وافزود: تمدن نوین اسلامی در واقع تشکیل دهنده جامعه مهدوی است و اگر جامعه مهدوی شکل نگیرد ظهور حضرت حجت(عج) به نعویق خواهد افتاد  و باید جامعه به سمت و سویی هدایت شود تا شرایط ظهور فراهم شود.

 

حجت الاسلام گلایری گفت: جامعه مهدوی زمانی شکل می گیرد که تمدن نوین اسلامی با تمام شاخصه ها در جامعه وجود داشته باشد و با توجه به اینکه بشریت کمال گرا می باشد و هستی نیز بهع سمت کمال می رود کمال گرایی و شکل گیری جامعه ای که کمالات در آن بهخ اوج برسد شغل ذاتی ائمه اطهار(ع)است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه اهتمام ویژه ای برای ترسیم تمدن نوین اسلامی در جامعه داشتند،بیان کرد: اولین ویژگی تمدن نوین اسلامی توحیدی بودن و دین محور بودن است که در دعای 27 صحیفه سجادیه به این موضوع اشاره می کند و اقامه توحید در جامعه را مورد توجه قرار می دهد.

 

وی با اشاره به اینکه شاخصه بعدی در جامعه مهدوی و تمدن نوین اسلامی پیاده شدن تمامی قوانین اسلام در جامعه می باشد،اظهارداشت: احکام الهی خصویت ذاتی نجات بخش دارند و در دعای عرفه به این موضوع اشاره شده است که خدایا امام موعود ما را برسان تا با ظهور او احکام الهی در جامعه احیا شود.

 

مدیر حوزه علمیه مهدیشهر با بیان اینکه عقل محوری توحیدی شاخصه بعدی تمدن نوین اسلامی است،افزود: عقل محوری بدین صورت است که شاکله تمدن عقل باشد و در دعای 28 صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) به این اشاره دارند که عقل محوری باید با شاکله توحیدی باشد و این ویژگی زمانی رخ می دهد که عقلانیت در خدمت توحید باشد.

 

حجت الاسلام گلایری با تأکید براینکه ویژگی مهم دیگر در تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی عدالت اجتماعی و رونق اقتصادی است ،ادامه داد: عدالت در جامعه مهدوی یک اصل است و رساله حقوق امام سجاد(ع) نیز با محوریت عدالت است و تمامی حقوق را در آن اشاره می کند.

 

وی با بیان اینکه عدالت منهای رعایت حقوق معنایی ندارد،بیان کرد: در دعای ۲۶ صحیفه سجادیه امام(ع) به این موضوع اشاره دارد که در جامعه اسلامی باید حق مظلوم از ظالم استیفا شود و این استیفای حق نیز باید نگاه الهی داشته باشد و در کمال ادب به صاحب حق برگردانده شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در جامعه مهدوی اقتصاد و معیشت مردم هم اهمیت دارد بیان کرد:در دعای ۳۰ صحیفه سجادیه آسیب شناسی اقتصادی مطرح شده است و در دعای ۶ این کتاب ارزشمند نیز رونق اقتصادی مطرح شده است که مردم با تکاپو و تلاشو با توکل بر خدای متعال  بدنبال رزق و روزی و برای معیشت خود تلاش کنند.

کد خبر 1090357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha