احترام به تاریخ و نگاه به آینده ، ویژگی مهم طراحی جدید مسجد «النوری» موصل

معمار مسجد النوری موصل گفت که احترام به تاریخ و نگاه به آینده ، ویژگی مهم طراحی جدید مسجد «النوری» موصل است که به دست داعشی ها پس از تصرف این شهر در سال ۲۰۱۷ میلادی تخریب شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « kawa» ، مسجد النوری که به خاطر گلدسته یا مناره کجی که دارد معروف است ، پیش از تخریب توسط داعشی هایی که موصل را در سال 2017 تصرف کرده  اند  ، یکی از بناهای شاخص موصل بود. این مکان نه تنها یک نماد شاخص برای همه موصلی ها بلکه یک اثر تاریخی منحصر به فرد بود. اگرچه این مسجد در دهه 1940 تخریب و بازسازی شد ،اما مناره آن از دوران قرون وسطی دست نخورده باقی ماند.

یونسکو در نوامبر گذشته با همکاری وزارت فرهنگ عراق و حمایت امارات متحده عربی ، یک مسابقه بین المللی معماری برای پیشنهاد طراحی جدید به منظور بازسازی مجموعه مسجد النوری ترتیب داد.

«شریف فراگ» ، معمار و رئیس معماران «ای دی دی» که شرکت معماری مصری و برنده جایزه اول این مسابقه شد در این باره می گوید: شایستگی یک معمار خوب در یافتن راه حل برای مقابله با چالش های اطراف معماری نهفته است که می توانند  فیزیکی ، فرهنگی ، اجتماعی یا تاریخی باشند. علاوه بر این هر معماری خوب باید انسان را در مرکز خود قرار دهد. برخلاف معماری تجاری که بر بازار یا مسائل مالی متمرکز است ، معماری خوب متمرکز بر مسائل انسانی است و اندازه گیری معماری با این فلسفه در ذهن بسیار مهم است.

وی افزود: مهمترین چیز برای ارائه یک معماری خوب اعتماد به یک کار نیمی خوب است ؛ سپس ما وارد مرحله تحقیق می شویم  و پس از آن یک فکر جدی برای انتخاب چند مفهوم انجام می دهیم و همه ایده ها را فیلتر می کنیم تا بهترین راه حل را انتخاب کنیم. پس از آن مراحل ما مفهوم ، طراحی و پیش نویس کل پروژه را توسعه می دهیم و برای مسجد النوری هم همین کارها را انجام دادیم.

فراگ گفت: احیای مجتمع النوری یک مورد خاص است ، زیرا در سال 2017 توسط داعش ویران شد. ما باید منطقه بحرانی را که این مسجد در آن قرار دارد رادر نظر بگیریم تا یک طرح جدید بسازیم. دغدغه اصلی ما در این پروژه طراحی یک ساختار جدید با احترام به یک مکان تاریخی بود که نگاه به آینده نیز دارد.

وی معماری مطلوب خود را مجموعه هرم های جیزه در مصر دانست که یکی از دیدنی ترین نمونه های معماری در جهان است.

مجموعه اهرام جیزه نام مجموعه اهرام تاریخی ساخته شده در دوران مصر باستان است که در حاشیه جنوب غربی شهر قاهره کنونی واقع شده‌است. هرم بزرگ جیزه یکی از اهرام در مجموعه اهرام جیزه و تنها بازمانده عجایب هفتگانه جهان به‌شمار می‌آید.

کد خبر 1090427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha