توسعه حوزه فرهنگ و هنر مازندران نیازمند مطالبه گری است

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت: اعضای هیات مدیره خانه هنرمندان مازندران باید به‌عنوان فعالان یک تشکل مردم‌ نهاد مطالبه‌گر ضمن تقویت ظرفیت های بومی با ایجاد الگویی توسعه محور، هنر استان را بااستفاده از توان نخبگان در مسیر تحول این خط بکار ببندند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» امروز(۱۰شهریور) در دیدار اعضای هیات مدیره خانه هنرمندان مازندران اظهار کرد: جهادگران عرصه هنر باید بدانند که هنر یکی از نعمت‌های خدا است، نعمت‌های خدا با دو آسیب استفاده نکردن و بد استفاده کردن مواجه هستند.

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: در مازندران آثار و میراث فرهنگی و هنری فراوانی داریم که مغفول مانده است، اعضای هیات مدیره خانه هنرمندان مازندران باید به‌عنوان فعالان یک تشکل مردم‌ نهاد مطالبه‌گر باشند.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه ما باید آنچه را نه داریم احیا کنیم، تاکید کرد: هنر یک ابزار است، باید در خدمت خدا باشد نه شیطان، شیاطین«دشمنان اسلام» برای عملیاتی کردن اهداف شوم خود بیشتر از ما از هنر استفاده می‌کنند.

 

وی گفت: ما نیز برای ارتقا و پیشبرد اهداف باید از هنر استفاده کنیم، بنابراین وظیفه جامعه هنرمندان حساس و سنگین است، نیاز به تحرک ترویجی و تبلیغی در کنار حرکت‌های هنری داریم تا عوام اهمیت و ارزش هنر را درک کنند.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی ادامه داد: در استفاده صحیح از هنر نباید جنبه ترویجی را فراموش کنیم، و باید با هر مسئله‌ای که هنر را در جامعه دارای مشکل می‌کند به‌عنوان جهادگر در حوزه هنر مبارزه کنیم، که نیاز به روحیه سلحشوری دارد.

 

وی افزود: در مقابل هنرمندان کسانی قرار دارند که از هنر سوء استفاده می‌کنند، باید با این افراد چه در داخل و چه خارج برخورد کرده و به شناخت و ترویج هنر اهمیت دهیم و با نهادهای دیگر هم‌افزایی صورت بگیرد.

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور ما نداشتن الگو است، اذعان کرد: معرفی الگو در حوزه فرهنگ و هنر و حرکت بر این اساس ضرورت دارد، چرا که نداشتن الگو در حوزه‌‎ صنعت، کشاورزی، گردشگری و دیگر بخش‌ها از آسیب‌های اساسی استان است.

 

وی گفت: اینکه در مازندران کدام رشته از هنر کاربرد دارد، همچون ورزش کشتی که طرفداران زیادی در استان دارد، تعیین الگوها را بر اساس شرایط اقلیمی و فرهنگ و ارتباطات هر منطقه لازم است. به طور کلی برای حرکت در مسیر توسعه فرهنگ و هنر و باید الگویی جامع داشت.

 

امام جمعه ساری بیان کرد: باید ضمن تقویت ظرفیت های بومی با ایجاد الگویی توسعه محور، هنر مازندران را مبتنی بر داشته‌های تاریخی، فرهنگی، نخبگان و دیگر ظرفیت‌ها و استعدادها در مسیر شکوفایی و تحول بکار بست.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی خاطرنشان کرد: ما در حوزه‌های مختلف دارای عقب‌ماندگی‌هایی هستیم که باید در جهت رفع آن حرکت کنیم، استعداد وجود دارد منتها بالفعل شدن استعداد لازم است، در میان هنرها شعر جایگاه خاصی داشته و موثر است.

 

وی در پایان تاکید کرد: توجه به مسئله هنر در طرح ۲۰۲۲ ضرورت دارد البته کرونا شاید محدودیت‌هایی ایجاد کند ولی باید کار را عقل‌بنیان، حق‌بنیان و ایمان‌بنیان ترسیم و تدوین کرد تا چنانچه محدودیت بود در قالب‌های تصویری ارائه شود.


 

کد خبر 1090485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha