ضرورت انتشار اخبار امیدآفرین جهت ایجاد انگیزه در جامعه

یکی از نکاتی که در فضای پر التهاب رسانه ای به ندرت یافت می شود انتشار اخبار امیدآفرین است، همواره در رسانه ها اخباری با محتوای یاس و ناامیدی شنیده می شود که ضرورت دارد مسئولان فرهنگی با تقویت رسانه های داخلی زمینه تولید اخبار امیدآفرین را فراهم کنند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: امید لازمه حیات هر آدمی است، شاید این جمله دیگر تبدیل به یک کلیشه عمومی شده که انسان بدون امید حتی یک لحظه نیز نمی تواند زندگی خود را به سرانجام برساند و قطعا بلافاصله از بین خواهد رفت.

 

از گذشته انسان ها همواره برای رشد از پله ای به پله دیگر اهدافی را تعیین می کرد، تا با انجام کارهای مختلفی به اهداف خود برسد، شاید در گذشته تا این اندازه علم روانشناسی پیشرفت نکرده بود که بتوانند تعابیر و تعریف های مختلفی برای امید و امیدآفرینی ایجاد کنند تا با واکاوی در زندگانی گذشتگان قطعا رفتارهای علمی بسیاری را شاهد خواهیم بود.

 

در حال حاضر جهان رفتار بسیار متفاوتی با یکصدسال اخیر به خود گرفته به نحوی که امروزه به سادگی و در کمترین زمان ممکن می توانیم با فردی که در دورترین نقطه مکانی نسبت به ما حضور دارد ارتباط بگیریم و این به معنی توسعه روابط اجتماعی و شبکه های ارتباطی انسانی است.

 

با گسترش تکنولوژی و توسعه شبکه های اجتماعی، رسانه و انتشار اخبار شکل جدیدی به خود دید، دیگر آن زمانی که جارچی ها اخبار مهم دولتی و کشوری را در میدان اصلی شهر اعلام می کردند گذشته است، امروز می توان یک خبر را در کسری از ثانیه به سمع و نظر میلیون ها انسان ساکن در کره خاکی رساند.

 

یکی از نکته هایی که در فضای پر التهاب رسانه ای و خبری جهان به ندرت یافت می شود اخبار امیدآفرین و انگیزه بخش برای مردم جهان به ویژه مردم ایران است، همواره در رسانه ها خبرهای یاس و ناامیدی از کشتار، بیماری، فتنه و ... شنیده می شود و اینگونه اخبار از سوی رسانه های معاند علیه کشور بیشتر است.

 

رسانه ها انتقاد پذیر باشند

یک کارشناس رسانه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار می‌کند: در کشور از سوی رسانه های داخلی اقدامات خوبی در جهت ایجاد انگیزه و امید صورت گرفته است، اما به میزان حجم انتشارات اخبار منفی از سوی رسانه های معاند این اقدامات کافی نیستند.

 

«محمد عفریان» می‌افزاید: یکی از مشکلاتی که در رسانه های داخلی دیده می شود این است که عموما انتقادپذیر نیستند و همین مهم باعث عدم شکوفایی در رسانه ها می شود، هر زمان مجموعه‌ای از انتقادپذیری دور شد قطعا به مرور زمان با شکست مواجه می شود.

 

وی با بیان اینکه انتشار اخبار پیروزی ها و موفقیت تا مدت زمان زیادی باعث ایجاد شور و نشاط در جامعه می شود اضافه می‌کند: بارها برای همه مردم اتفاق افتاده که وقتی تیم ملی ایران در مسابقات بین المللی موفقیتی را کسب می کند تا مدت ها شور و نشاطی در جامعه ایجاد می شود یا زمانی که موفقیت ملی برای کشور به دست می آید چه نشاطی در جامعه تزریق می شود، بنابراین مطلوب است که اخبار امیدآفرین بیشتر مورد توجه انتشار قرار گیرند.

 

این کارشناس رسانه ای تولید و انتشار اخبار امیدآفرین را موثر بر افزایش اعتماد عمومی می‌داند و تصریح می‌کند: باید کمیته ها و کارگروه هایی ویژه انتشار اخبار امیدآفرین در کشور راه اندازی شود تا موفقیت های ملی به صورت گسترده انتشار یابند.

 

رسانه ها اصل بی طرفی را رعایت کنند

یک استاد روانشناسی دانشگاه آزاد شوشتر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز می‌گوید: شادی و نشاط در دین مبین اسلام جایگاه بسیاری دارد، در اسلام آموزه های بسیاری وجود دارد که انسان همواره باید امید به زندگی را در خود تقویت کرده و در برابر دشواری های پیش رو امید خود را از دست ندهد.

 

«سید ابراهیم مولازاده» ادامه می‌دهد: در عصر حاضر رسانه با جامعه ارتباط بسیار نزدیکی دارند و در صورتی که نتوان مدیریت درستی بر انتشار اخبار در جامعه داشته باشیم قطعا تبعات بسیار بدی برای  هر جامعه در پی خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه در عرف بین الملل انتشار اخبار خودکشی نامطلوب است عنوان می‌کند: به این دلیل انتشار این اخبار ممنوع است زیرا به محض انتشار اولین خبر خودکشی به مراتب جرات خودکشی به دیگر افراد داده می شود، بنابراین رسانه ها باید با تولید اخبار انگیزه بخش سعی در کنترل هیجانات اجتماعی و فردی افراد مختلف جامعه برآیند.

 

این استاد روانشناسی دانشگاه ابراز می‌کند: با رسانه می توان احساس امنیت و ناامنی را در مردم ایجاد کرد؛ برای درک این موضوع اگر به رفتار رسانه های غربی در اعتراضات مردم به برخی نابرابری ها در کشور نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که اعتراضات مسالمت آمیز که حق عمومی مردم است را با چه التهابی منتشر کردند که همین مهم سبب شد تا برخی افراد جاهل فریب این رفتارهای رسانه ای را خورده و اقدام به اغتشاش در کشور بکنند.

 

وی در پایان یاد آور می‌شود: رسانه های آزاد باید ارزش هایی چون صداقت، دقت و بی طرفی را در دستور کار خود قرار دهند تا با این اقدام هم بتوانند از حقوق مردم صیانت کرده و هم مطالبه حل مشکلات مردم را انجام دهند در غیر این صورت آن رسانه به حاشیه رانده شده و سبب مشکلاتی برای جامعه می شود.

 

بی شک اهداف رسانه ها غربی تخریب و تحریف افکار سالم مردم کشور است که ضرورت دارد مسئولان فرهنگی و رده بالای کشور با تقویت رسانه های داخلی زمینه انتشار اخبار امیدآفرین و انگیزه بخش را ایجاد کنند.

 

کد خبر 1090583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha