محرومیت صنعت چاپ خراسان جنوبی از امتیازات قانونی

یکی از فعالان صنعت چاپ در خراسان جنوبی می‌گوید: تبعیض هایی که در خراسان جنوبی نسبت به سایر استانها وجود دارد آزارمان می‌دهد، چرا باید شهرک صنعتی مشهد با دسترسی به همه امکانات معاف از مالیات باشد اما خراسان جنوبی نباشد؟

خبرگزاری شبستان - خراسان جنوبی؛ صنعت چاپ جزو صنایع هزینه بر و گران محسوب می شود که به دلیل تحریم و کم توجهی ها در چند سال اخیر مشکلات زیادی را برای تولید کننده در برداشته است. بیماری کرونا و کاهش سفارشات چاپ در دو سال اخیر مزید بر علت شده تا این صنعت به سختی بتواند روزگار بگذارند.

 

صنعت چاپ در خراسان جنوبی بیش از 6 دهه سابقه دارد، این صنعت در سال 1337 به صورت رسمی با راه اندازی اولین چاپخانه با نام چاپ زرین در خیابان حکیم نزاری فعلی بیرجند کار خود را آغاز کرد، چاپخانه ای که آن چاپ زمان جنوب خراسان را پوشش می‌داد. در حال حاضر بیش از 60 چاپخانه در خراسان جنوبی فعال است که از این تعداد 29 چاپخانه در مرکز استان است.

 

مجلس در بهمن سال 98 در جریان اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده بند‌های ۳، ۴، ۸ و ۱۱ از بخش «ب» ماده ۹ را تصویب کردند و با این اقدام خدمات زینک، چاپ و انتشار، روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، چاپ کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آن‌ها از پرداخت مالیات و عوارض معاف شدند.

 

قانونی که به نظر می‌رسد خیلی در استان اجرایی نشده و گلایه‌های زیادی از سوی فعالان صنعت چاپ در خراسان جنوبی را به همراه داشته است. نماینده مردم بیرجند خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز چاپ به سه واحد چاپ «افست» در بیرجند سری زد تا ضمن خداقوت از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گیرد.

 

گلایه از تسهیلات بانکی دردساز!

«ابوالفضل زاهدی پور» مدیر مسئول روزنامه زعفران و یکی از فعالان صنعت چاپ در خراسان جنوبی در این بازدید مهمترین مشکل حوزه چاپ در استان را سخت گیری های بی مورد مالیاتی و تسهیلات بانکی عنوان کرد و گفت: صنعت چاپ در استان آنقدر سودآور نیست که بتواند مالیات و ارزش افزوده پرداخت کند، دولت باید تولید و صنعت این استان را در راستای ایجاد تشویق برای سرمایه گذاری از مالیات معاف کند.

 

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی چاپخانه ها به دلیل پایین بودن سفارشات به صورت تک شیفت کار می کنند، گفت: تاکنون که در استان هیچ حمایتی از صنعت چاپ نشده است و امید داریم که مسئولان نگاه ویژه ای به این حوزه داشته باشند تا همچنان فعال بماند.

 

این فعال صنعت چاپ در خراسان جنوبی با بیان اینکه تسهیلات بانکی کمر صنعت را شکسته است، ادامه داد: سودهای کلان بانکی که بی دلیل از تولید کننده اخذ می شود به جای اینکه مشوق باشد، خود عامل ورشکستگی تولید شده است.

 

زاهدی پور با بیان اینکه در دو سال اخیر که بیماری کرونا همه جهان را در بر گرفته، بیشترین ضرر را حوزه چاپ داشته است، گفت: دولت باید تسهیلاتی با کارمزد پایین و اقساط بلند مدت برای صنعت چاپ اختصاص دهد تا بخشی از هزینه و مشکلات آنها جبران شود، با این شرایط توان بازپرداخت اقساط بانک را نداریم چون صنعت چاپ به صفر رسیده است.

 

وی گفت: چنانچه سفارشی برای چاپ در استان وجود داشته باشد، چاپخانه های استان ظرفیت سه شیفت کار کردن را دارند.

 

مشوقی برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی نیست

«محمود حیدری» مدیرمسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی و از دیگر فعالان صنعت چاپ در خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه در حال حاضر40 نفر به صورت مستقیم در چاپخانه و مجموعه روزنامه امروز خراسان جنوبی مشغول به کار هستند، گفت: بسیاری از روزنامه ها در کشور به دلیل شرایط سخت اقتصادی به تعطیلی کشیده شدند اما مجموعه ما با وجود شرایط سخت و عدم حمایت و از طرفی قوانین سخت مالیاتی توانسته تا امروز به سختی خود را سرپا نگه دارد.

 

وی که از برخی سخت گیری ها و تبعیض در حوزه مالیات در خراسان جنوبی گلایه مند است، افزود: تبعیض هایی که در خراسان جنوبی نسبت به سایر استان‌ها وجود دارد آزارمان می‌دهد، چرا باید شهرک صنعتی مشهد با دسترسی به همه امکانات معاف از مالیات باشد اما خراسان جنوبی نباشد؟ نماینده های خراسان جنوبی در مجلس روی این موضوع در مجلس تاکید کنند تا قانون اصلاح شود، مگر می شود شهرک صنعتی بیرجند که در منطقه محروم واقع شده است معافیت مالیاتی نداشته باشد.

 

این فعال حوزه صنعت چاپ در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مجلس و دولت باید استانهای محروم را معاف از مالیات کنند، اظهارداشت: اکنون طبق قانون شهرک های صنعتی که فاصله آنها تا شهر بیش از 30 کیلومتر است از معافیت مالیاتی برخوردار هستند، اما شعاع 30 کیلومتری برای بیرجند معنی ندارد، چراکه بیشتر وسایل مورد نیاز تولید را باید با هزینه حمل و نقل بالا از تهران و مشهد تامین کنیم که این به هیچ وجه به صرفه نیست.

 

 

حیدری با اشاره به اینکه استان‌های محروم باید از این قاعده (شعاع 30 کیلومتر) مستثنی شوند، بیان داشت: در حال حاضر هیچ انگیزه ای برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی وجود ندارد، چراکه مشوقی برای استان در نظر گرفته نشده است، استان‌هایی مانند خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان باید معاف از مالیات شوند تا مشوق و انگیزه ای برای سرمایه گذار باشد.

 

تفسیر متفاوت قوانین مالیاتی در استان!

وی با بیان اینکه تفسر قانون توسط کارشناسان امور مالیاتی در خراسان جنوبی متاسفانه صنعت چاپ را زمین گیر کرده است و در این شرایط صنعت چاپ استان قابل رقابت با تهران نیست، گفت: استان تهران که مرکز کشور است، 9 درصد ارزش افزوده از چاپخانه ها اخد نمی شود، اما در خراسان جنوبی می‌گیرند، با این همه هزینه نمی‌توان با شهرهای بزرگ رقابت کرد.

 

این فعال حوزه صنعت چاپ در خراسان جنوبی با گلایه از بی توجهی مسئولان به مشکلات حوزه چاپ در استان و اینکه استاندار و سایر مسئولان بارها مشکلات آنها را شنیدند اما اقدامی در راستای حل آنها صورت نگرفته است، ادامه داد: طبق قانون، کاغذ از مالیات معاف است و در برخی شهرها مانند مشهد این اجرایی می شود، اما خراسان جنوبی می‌گویند چنانچه کاغذ را چاپ کنید معاف نیست، واقعا خسته شدیم از دست این تنگ نظری ها و سخت گیری های بی مورد در استان که کمر تولید را شکسته است.

 

حیدری با اشاره به اینکه وقتی 9درصد ارزش افزوده از صنعت چاپ در خراسان جنوبی گرفته می‌شود، صنعت چاپ استان چطور می‌تواند با وجود کرایه و هزینه‌های اضافی با تهران رقابت کند، افزود: دستگاه های دولتی طی سال های اخیر بی‌دلیل صنعت چاپ را نقره داغ کردند و آنقدر فشار اقتصادی می‌آورند که تعطیل کنیم.

 

مدیرمسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این استان در حوزه وصول مالیات چندین مرتبه در کشور اول شده است، چراکه بی دلیل و به قیمت ورشکستگی و تعطیلی تولیدکنندگان مالیات می‌گیرند، افزود: کل مالیاتی که در خراسان جنوبی جمع آوری می شود، کمتر از 5 درصد کشوری است، استان را معاف کنند تا تولیدکننده ها نفس راحتی بکشند.

 

حیدری با اشاره به اینکه دولت بارها به بهانه حمایت از صنعت چاپ یا روزنامه ها برای این صنعت دردساز شده است، خاطرنشان کرد: مسئولان چند سال قبل گفتند شما اشتغال ایجاد کنید ما تسهیلات زیر 10 درصد به شما می دهیم، اما متاسفانه 40 درصد کارمزد تسهیلات بانکی گرفتند و در حوزه بیمه فعالان رسانه هم دولت قول همکاری داد و در نهایت هیچ کمکی نکردند.

 

مشکلات حوزه چاپ استان را در دیدار با وزیر ارشاد مطرح می‌کنم

«حسین خسروی اسفزار» نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم در این بازدید با تاکید بر توجه هرچه بیشتر مسئولان به حوزه فرهنگ، گفت: مقام معظم رهبری فرهنگ را به منزله اکسیژن برای کشور می دانند، مسئولان اجرایی باید توجه و حمایت بیشتری از این حوزه داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه نماینده پل ارتباطی مردم و مسئولان است و بودجه اعتبارات برای کمک ندارد، اما مشکلات صنعت چاپ استان را طی نامه ای مکتوب بدهید تا در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کنم، گفت: چنانچه هر کس وظیفه خود را به درستی انجام دهد کارها درست می شود.

 

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حوزه تولید امروز از ارزش معنوی بالایی برخوردار است، چراکه با ایجاد هر یک شغل، یک خانواده از خیلی مشکلات و معضلات احتمالی نجات پیدا می کند، گفت: مسئولان اجرایی در این وضعیت اقتصادی که تولید کننده دست چندین خانواده را گرفته است، باید حمایت بیشتری از آنها داشته باشند.

 

خسروی اظهار امیدواری کرد: با آمدن دولت سیزدهم که باانگیزه و پرتوان هم هست امید است در همه کارها گشایشی به وجود آید.

 

وی اظهارداشت: نماینده مجلس، عامل اجرایی نیست اما مسئولان ارشاد استان مشکلات حوزه چاپ را به ترتیب اولویت مکتوب به بنده بدهند تا در مجلس و یا جاهای دیگر که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را ملاقات کردیم از این طریق پیگیری کنیم.

 

خسروی تاکید کرد: مقامات ارشد استان با مسئولان بخش های اقتصادی جلسه ای بگذارند و موضوعات مطرح شده توسط فعالان صنعت چاپ استان را حل کنند، چنانچه نیاز به ورود ما در مجلس و سطح ملی باشد، اعلام کنند با هم افزایی انجام دهیم و بخشی از مشکلات فعالان این حوزه برطرف شود.

 

 

 

کد خبر 1090856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha