اصلاح امت و مبارزه با فساد هدف اصلی قیام امام حسین(ع) بود

حجت الاسلام والمسلمین جعفری با بیان این که اصلاح امت و مبارزه با فساد هدف اصلی قیام امام حسین(ع) بود، گفت: حرکت همه پیامبران الهی نیز برای همین بوده است تا مردم را به طرف بندگی خدا را برگردانند.

حجت الاسلام والمسلمین «عباس جعفری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان در دشت کربلا، اظهار داشت: خب نهضت امام حسین(ع) یک نهضت فراگیر است و صدها سال است که گرامی داشته می‌شود و میان مؤمنین و اهل معرفت سخن از قیام ایشان زیاد گفته می‌شود و جمع زیادی مفتخر هستند که نهضت آنها از امام حسین(ع) گرفته شده است.

 

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که نهضت اسلامی ما نیز از قیام امام حسین(ع) ریشه گرفته شده است، گفت: در حقیقت در نامه ای که حضرت سیدالشهدا(ع) به برادرشان محمد حنفیه نوشته اند، همه اهداف را بیان کرده اند؛ حضرت می فرمایند: «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی». قیام من برای شرارت، ظلم، فتنه انگیزی و برای فساد نبود بلکه خروج من از مدینه و مکه و خروج علیه حکومت ظالمانه یزید برای اصلاح امت جدم رسول خدا(ص) بود.

 

وی عنوان کرد: مواردی که زمینه اصلاح هم هست بعد از همین جملات نورانی بیان شده است ولی موضوع کلی که حضرت می فرمایند، اصلاح در امت جدشان بود یعنی حضرت حرکت کردند تا در میان امت پیامبر که از خطوط ترسیم شده توسط ایشان خارج شده بود و امت اسلامی به آلودگی ها گرایش پیدا کرده بود اصلاح ایجاد شود و مردم را برگردانند به مواهبی که اسلام شریف به آنها داده است به مواهبی که پیامبر گرامی اسلام(ص) برای امتش قرار داده بود و شروع چنین نهضتی بسیار بدیع و نوین و جالب بود یعنی رهبر اسلام حرکت می‌کنند و با انسان های سرشناس هرچند کم و اندک، کار را برای اصلاح آغاز می‌کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین جعفری بیان داشت: حرکت همه پیامبران الهی نیز برای همین بوده است تا مردم را به طرف بندگی خدا را برگردانند همچنانکه خداوند از زبان حضرت یعقوب پیامبر بیان کرده است «ان ارید الا الاصلاح ما استطعت» من تمام توان خود را به کار می گیرم که بندگی خدا به وجود بیاید،  اراده همه پیامبران بر این مبنا است که اصلاح به وجود بیاید.

 

وی با اشاره به این که در طول تاریخ از این طور شعارهایی عده زیادی سوء استفاده می‌کنند، یادآور شد: عده ای که در رأس مفسدین هستند ادعای اصلاح گری می‌کنند؛ خداوند در سوره بقره بیان می دارد که وقتی از منافقین سؤال می‌شود چرا دنبال فساد در زمین هستید و خراب کاری و فتنه انگیزی می کنید؟ می‌گویند: «انما نحن مصلحون» یعنی اصلاح گران واقعی ما هستیم.

 

امام جمعه شهباز ابراز داشت: همه مفسدان در ارتباط با چنین شعاری می خواهند خودشان را موجه جلوه بدهند و گاهی هم تحت عنوان دیگری که هدف وسیله را توجیه می‌کند به خراب کاری مشغول می شوند، وقتی از آنها می پرسیم که چرا مردم عادی را می کشید؟ می‌گویند: برای رسیدن به هدف اگر جمع عادی هم از بین بروند اشکالی ندارند. بنابراین شعار پیامبران اصلاح است ولی سوء استفاده دیگران هم هست ولی در فرهنگ قرآنی و دینی ما اصلاح در مقابل فساد است و مقابله با فساد و فتنه گری، اصلاح است و اصلاح گر واقعی در مقابل فساد قیام می‌کند.

 

وی تأکید کرد: قرآن کریم حتی فساد در بین خانواده و اختلاف و نزاع های کوچک را هم برنمی تابد و بیان می دارد که جمع دلسوزی حرکت کنند و نگذارند که جامعه به انحطاط و جدایی کشیده نشود و اساسا دین مبین اسلام حتی در جنگ ها در صدد است که خون ریزی کمتر شود و حضرت سیدالشهدا(ع) نیز فرمودند: می خواهم با فساد و بدی ها و گناهانی که در دستگاه یزیدی به عنوان خلیفه به وجود آمده مبارزه کنم و در صدد این بود تا معصیت خدا را ریشه کن کند.

 

وی خاطرنشان ساخت: در مقابل فرهنگ قرآنی فرهنگ دیگری هم هست که امروز رواج دارد که از آن تعبیر به فرهنگ غربی می‌شود که در رأس آنها فرهنگ منحط آمریکا است، اصلاح طلبی و اصلاحات مورد عنایت آنها زیر و رو کردن نظامی است که مورد علاقه مردم است و در صدد هستند تا تحت این شعار، بنیان یک نظام الهی را از بین ببرند.

 

این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب در استان یزد، برخی در صدد اصلاح هستند ولی اصلاح طلب آمریکایی هستند و می خواهند با به وجود آوردن انقلاب مخملی نظام فعلی را ریشه کن کنند و قانون الهی را از بین ببرند ولی فرهنگ دینی در رأس آنها ائمه اطهار(ع) در صدد مبارزه با فساد است و هرکس در این زمینه حرکت کنند اصلاح طلب واقعی است یعنی آنکه بخواهد با اختلاس، با حرام خواری و رانت و رشوه و امثال آن مقابله بکند.

 

وی با طرح این سؤال که حالا چطور می خواهد امام حسین(ع) اصلاح به وجود بیاید؟ گفت: خودشان فرمودند: اراده من رواج امر به معروف و نهی از منکر است که به این وسیله جامعه اصلاح می‌شود، همگرایی و دلسوزی زیاد می‌شود و فساد کنار رفته و خوبی ها ترویج پیدا می‌کند. همچنین فرمودند: روش من و راه سیاسی من در این قیام خط مشی پیامبر و امیرالمؤمنین(ع) است. انشاءالله خداوند به همه ما توفیق بدهد تا بهترین درس ها را از نهضت امام حسین(ع) بگیریم و در دنیا و آخرت بهره مند از وجود ایشان باشیم.

 

کد خبر 1091286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha