نیازهای تربیتی دانش آموزان در حاشیه دیگر نیازها

بازگشایی مدارس و دغدغه های متعدد مثل کمبود کلاس آموزشی و شرایط کرونایی نقش و جایگاه نیازهای تربیتی را در سایه قرار داده که چالش های آن متوجه آینده جامعه خواهد شد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: 15 روز دیگر و‌آغاز سال تحصیلی جدید که گفت و گوها و بحث های در محافل مختلف مطرح و نظام تصمیم گیری کشور به دنبال برنامه ریزی برای بازگشایی مدارس و یا مدیریت بر پایه فضای مجازی است.

 

دغدغه های زیادی برای بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی برای خانواده ها و متولیان حوزه آموزشی کشور وجود دارد که امسال همانند سال گذشه خواهد بود و یا اینکه شاهد حضور دانش آموزان در مدارس باشیم.

 

بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان با چالش های خودش مثل کمبود فضای آموزشی و کمبود معلم روبروست و از طرفی هم سایه کرونا هم یک دغدغه دیگر به نام نیازهای بهداشتی و درمانی و نظارت های این حوزه را به مجموعه این دغدغه ها می افزاید.

 

خانواده ها هم در تکاپوی خرید نیازهای دانش آموزان هستند و البته منتظر تصمیم مسئولان! این سال تحصیلی نیز چگونه خواهد گذشت تا بچه ها یک سال دیگر را سپری کنند.

 

دانش آموزان، خانواده ها ومعلمان نسبت به ضعف درسی دچار نگرانی شده اند که فضای مجازی نتوانسته نیازهای آن ها را به معنای واقع تامین کند و مدارس آنلاین معضلات زیادی را در مطالعه کتاب و درس و مشق ایجاد کرده است.

 

بررسی های میدانی نشان داده همه نگران این وضع هستند اما کمتر دیدیم و شنیدیم که نیازهای تربیتی دانش آموزان مورد بحث  و بررسی قرار گیرد.

 

نیازهای تربیتی و فرهنگی قشر نوجوان جامعه ما در گذشته هم با کمبودهایی روبرو بوده ولی از سال 98 تاکنون با فراگیری ویروس کرونا این مولفه گاهی مورد غفلت و از کمترین خدمات برخوردار بوده است.

 

مسئولان وزارت آموزش و پرورش می گویند ما خدمات فرهنگی و تربیتی را همانند فعالیت های آموزشی از طریق شبکه شاد و دیگر فرصت ها عرضه کرده ایم اما آیا این میزان کافی بوده و یا اینکه مشارکت بچه ها در کارگروهی‏ مثل ورزش و فعالیت های علمی که در گذشته وجود داشته در حال حاضر هم اینگونه است.

 

*نگرانی های کارشناسان حوزه های اجتماعی

 

کارشناسان و افراد صاحب نظره در حوزه اجتماعی وضع امروز نظام آموزشی و تامین نیازهای تربیتی را نگران کننده می دانند و از خانواده ها، آموزش و پرورش و دیگر نهادها می خواهند که تدبیر کنند.

 

«سالار فرامرزی» استاد روانشناس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه نخست به دلیل آگاهی کم از نوع فعالیت و سبک کار آموزشی در دوران کرونا و مدارس آنلاین دچار معضل هستیم، گفت: دانش آموز، خانواده، معلم و سیستم تربیتی کمترین دانش و مهارت را برای چنین وضعی داشته و این سال ها با یک روند جدیدی روبرو شده که فقدان این آگاهی چالش ساز شده است.

 

وی افزود: به دلیل شرایط خاصی که ناشی از مدارس آنلاین مثل قطع و وصل اینترنت ایجاد می شود ایجاد ترس و نگرانی زیادی را در بین بچه ها ایجاد کرده و نمی توان سخت گیری شدید برای ارسال سریع مشق و وظایف محوله به آن ها داشت.

 

فرامرزی با بیان اینکه در چنین فضای خانواده باید دانش و آگاهی کسب کند، خاطرنشان کرد: خستگی روحی دانش آموز بر نحوه تحصیل و فعالیت او اثر خواهد گذاشت.

 

وی ادامه داد: فعالیت های اجتماعی دانش آموزان در مدارس در شکل گیری شخصیت و رفتار آنان نقش داشته و همین موضوع در مدارس آنلاین امکان اجرا یا زیرساخت های آن فراهم نیست.

 

استاد جامعه شناس دانشگاه پیام نور استان اصفهان هم ضمن تاکید بر ضرورت توجه به نیازهای تربیتی دانش آموزان افزود: نگاه و سبک جدیدی در حوزه تعلیم و تربیت ایجاد شده در حالی که زیرساخت های نرم افزاری آن مثل آگاهی و مهارت خانواده و متولیان امر در این خصوص فراهم نشده است.

«اکرم حمیدیان» اضافه کرد: در سیستم آموزشی دوران کرونا به قدری درگیر مسائل آموزشی هستیم که با وجود درگیری های اجتماعی و نیازهای معیشتی، ملزومات تربیتی و این دغدغه کم رنگ و حتی در برخی از خانواده ها فراموش شده است.

 

*پاسخ و دغدغه های متولیان آموزش و پرورش

 

مسئولان حوزه های مختلف تخصصی و کاری آموزش و پرورش دغدغه های متعددی نسبت به این موضوع دارند و البته خواستار همکاری خانواده ها و دیگر نهادهای فرهنگی نیز بوده اند.

رئیس اداره فرهنگی، هنری اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه مسابقات و برنامه های فرهنگی و هنری مدارس تعطیل نشده است، گفت: مسابقات و برنامه های گذشته که به صورت حضوری بوده در حال حاضر به صورت آنلاین اجرا می شود.

«مرتضی شکری» گفت: مربیان و معاونین پرورش برنامه های متعددی را برنامه ریزی و اجرا می کنند که البته بنا به تلاش و سلیقه هر فرد تنوع و تعدد برنامه ها متفاوت است.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان که در این ایام حوزه ماموریت او نقش مهمتری را باید ایفاکند، در این خصوص گفت: موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی یک دغدغه مهم و اساسی است و نباید مغفول بماند که در این شرایط سخت کرونایی و چالش های این دوران نیاز به برنامه ریزی جدی است.

«مریم ژاله» با بیان اینکه طرح هایی ویژه این روزها در یک سال اخیر در مدارس شکل گرفته گفت: برنامه ارائه خدمات مشاوره و فعالیت این مراکز به صورت مستمر در آموزشگاه ها از جمله آن است اما کمبود روانشناس و مشاور در آموزش و پرورش چالش جدی است.

 

وی از نهادهای متولی در حوزه های اجتماعی خواست تا با مدارس همکاری کنند و به این دغدغه های جامعه کمک کنند تا از چالش آن بگذریم.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان هم در این خصوص گفت: فضای آموزشی دیگر مثل مدارس آنلاین نمی تواند جای مدرسه و حضور دانش آموزان را تکمیل کند و امیدواریم هرچه زودتر مدارس باز شود.

«محمد اعتدادی» افزود: آمادگی های لازم برای سال تحصیلی حضوری مدارس پیش بینی شده و با توجه به واکسیناسیون کادر آموزشی امیدواریم که هر چه زودتر وارد مدل قبلی آموزشی بشویم.

وی با بیان اینکه دانش آموزان در شرایط حضوری مدارس هم میزان ساعت محدودی را در مدارس هستند ولی بخش عمده آن را در جامعه و در خانه می گذرانند که در این خصوص همکاری دیگر نهادهای فرهنگی و رسانه ها در حوزه تربیتی احساس می شود تا آنان نیز به سهم خود نقش آفرین باشند.

کد خبر 1091327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha