ریاض کیک «المهره» را می خواهد/ سناریوی انگلیسی آل سعود برای سهم خواهی در یمن

رژیم سعودی با سناریوی تکراری انگلیس تلاش دارد تا استان های مهم یمن از جمله المهره را با غرب تقسیم کند، اما المهره در مقابل طمع و جاه طلبی این رژیم و متحدانش ایستاده است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام، از روزهای آغازین جنگ علیه یمن، قبایل استان المهره دریافتند که مسایل مطرح شده توسط رژیم سعودی برای ورود به استان های جنوبی تنها توجیه های اشغالگری است. زیرا آل سعود بر استان المهره طمع داشت و می خواست بخشی از این کیک سهم او باشد. اما قبایل این استان ساحلی آرام تا بن دندان مسلح شدند و با اولین حضور نیروهای متجاوزگر به سرزمین جنگیدند.

 

استان المهره صدها کیلومتر از مرکز درگیری و مناطق درگیری های مسلحانه فاصله دارد. این استان دروازه شرقی یمن و مشرف به دریای عرب با نوار ساحلی به طول 560 کیلومتر است، همچنین این استان از شرق با عمان و از شمال با عربستان همسایه است.

علاوه بر موقعیت استراتژیکی جغرافیایی که باعث طمع کشورهای استعمارگر شده است، گزارش ها نشان می دهد که این استان از ثروت هنگفت نفتی، گازی و مواد معدنی برخوردار است، به همین دلیل همیشه مورد طمع و حرص عربستان سعودی بوده است.

 

در نوامبر 2017 میلادی، مردم این استان شاهد ورود نیروهای عربستان به شهر الغیضه بودند، عربستان از فقدان کامل قدرت در این استان استفاده کرد و حضور  خود در آن را مشروع می نامید. اما در همان زمان مردم قبایل و انقلابیون المهره متوجه وضعیت شدند که باید سرنوشت خود را تعیین کند نه مدعیان قدرت. به همین دلیل حرکت های مردمی گسترده در مخالفت با حضور نظامی نیروهای سعودی به راه افتاد که هنوز این التهاب در المهره دیده می شود.

 

بیش از 50 پایگاه نظامی سعودی، آمریکایی و انگلیسی امروز در مناطق مختلف این استان و فرودگاه الغیضه مستقر هستند، در فرودگاه الغیصه یک پایگاه نظامی وجود دارد که کارشناسان و متخصصان نظامی و ادوات نظامی انگلیسی و آمریکایی در آن قرار دارد.

 

اواخر جولای گذشته، سواحل عمان شاهد حادثه نفتکش اسرائیلی«مرسراستریت» بود که منجر تخریب کابین خلبان و کشته شدن ناخدای کشتی و نگهبان امنیتی انگلیسی شد. در آن نیروهای آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی انگشت خود را به سمت ایران گرفتند وبه گرفتن انتقام وعده دارد. به نظر می رسید که نیروهای متجاوزگر در منطقه از یک رفتار احمقانه استفاده کردند، اما بدون درنگ نویسنده این سناریو مسیر برنامه را به سمت استان المهره تغییر داد، به این بهانه که آغاز حمله به این نفتکش بوده است. موضوعی که غرب در ژوئن سال 2019 میلادی برای آن آماده شده بودند و از لانه تروریستها صحبت می کرد.

 

در آن زمان نیروهای سعود با پشتیبانی نیروهای آمریکا وارد یکی از محله های شهر الغیضه پایتخت المهره شدند، به این بهانه می خواهند امیر داعش را دستگیر کنند. اما در همان زمان، کمیته مسالمت آمیز، احزاب و شخصیت های سیاسی و اجتماعی و فعالان رسانه ای این استان هشدار دادند که این اقدام تنها برای توجیه دخالت خارجی در المهره است.

این مسئله در نوامبر 2020 میلادی تکرار شد، به طوری که تلاش کردند تا اتهام تروریسم را به استان بچسبانید تا نیروهای بین المللی به بهانه مبارزه با تروریسم وارد آن شوند.

 

اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که ورود تعدادی از نیروهای انگلیسی به فرودگاه الغیضه پس از حادثه نفتکش مرسر استریت  به بهانه ردیابی عاملان حمله به این نفتکش سرعت گرفت تا برنامه خود در این سرزمین اجرا کند، به همین دلیل حادثه نفتکش مرسراستریت برگ برنده آنها برای برنامه شان بود تا شاهد حضور نیروهای نظامی خارجی بیشتر در این استان باشیم.

داستان کشتی مرسراستریت، داستان کاپیتان انگلیسی استافورد پتزورت هانز و کشتی اش داریا دولت وابسته به شرکت هند شرقی را به ذهن متواتر می کند. زمانی که اشغالگران انگلیسی در 19 ژانویه سال 1839 میلادی وارد شهر عدن و سپس سایر شهرهای جنوبی شدند.

 

شواهد متعدد واقعیتی را نشان می دهد که رژیم سعودی همچنان به دنبال پایگاهی در استان غنی و مهم المهره است و می خواهد کیک المهره را با آمریکا و اسرائیل تقسیم کند. این رژیم نقش ابزار و وسیله را برای حضور نیروهای آمریکایی و اسرائیلی در استان های یمن را که بعد استراتژیکی دارند، ایفا می کند.

ناظران معنقدند که سفرهای مسئولان آمریکایی و انگلیسی به المهره همیشه با نظارت و اجرای رژیم سعودی و بدون اطلاع دولت مستعفی هادی بوده است. این مسئله نقض آشکار حاکمیت دولت یمن است.

 

ناظران براین باورند که سفر اخیر کریستوفر هنزل، سفیر آمریکا به این استان ممکن است عمدی باشد، زیرا این سفر در روز سی ام نوامبر یعنی روزی انجام شد که یمنی ها عید استقلال خود را به عنوان روز اخراج استعمارگر انگلیسی از استان های جنوبی جشن می گیرد.

در همین حال، قبایل المهره نسبت به برنامه های نیروهای سعودی در انتقال گروه های تروریستی به این استان هشدار دادند. این رژیم تلاش دارد از المهره تصویری بسازد که پایگاه القاعده است و به این ترتیب بتواند ورود خود را به این استان توجیه کند. اما تظاهرات ها و تحصن ها تا تحقق خواسته شان ادامه دارد. همچنین قبایل المهره از شورای امنیت و سازمان ملل خواستند تا به کشورهای اشغالگر برای خروج نیروهایشان از این استان فشار بیاورند، اما هنوز با سکوت این سازمان ها مواجه ایم.

 

تحلیلگران معتقدند که به نظر نمی رسد که محیط المهره برای حضور نیروهای خارجی مساعد باشد و این مسئله نشان از عمر کوتاه اشغالگران دارد. رژیم سعودی و متحدانش در این ماجراجویی خسارت سنگین خواهند دید. همان گونه که هنوز از این اشغالگری سهم نصیب شان نشده است و تنها هزینه مالی و انسانی  داشته است.

کد خبر 1091952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha