عشایر برای مقاوم سازی مسکن با کمبود اعتبار مواجهند

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: عشایر این استان در سامانه های عرفی متقاضی ساخت خانه مستحکم با مصالح مقاوم هستند اما توان مالی در این زمینه را ندارند.

«محمدرضا قلی پور» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بجنورد اظهارداشت: عشایر استان در سامانه های عرفی در خانه های خشتی و گلی و یا ساخته شده از سنگ و چوب سکونت دارند که این بناها ایمنی لازم در برابر سیل، زلزله و یا توفان را ندارد.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با تاکید بر ضرورت مقاوم سازی خانه های عشایر گفت: در این زمینه نیاز است تا تسهیلات کم بهره همچون تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستاییان، به عشایر پرداخت شود اما با توجه به اینکه مناطق عشایری کد روستایی ندارند، این تسهیلات به این قشر تعلق نگرفته است.

 

قلی پور خاطرنشان کرد: هم اینک 800 خانوار عشایری در مناطق قشلاقی شهرستان مانه و سملقان سکونت دارند که تنها 10 درصد از آنان در خانه مقاوم زندگی می کنند و مابقی خانه ها خشتی و گلی و ناایمن است.

 

وی تصریح کرد: خشکسالی سبب کاهش درآمد عشایر شده و این قشر به لحاظ اقتصادی ناتوان شده اند از این رو توان تامین هزینه های مربوط به ساخت و ساز را ندارند و بر این اساس برای مقاوم سازی منازل نیازمند حمایت و دریافت تسهیلات ارزان قیمت هستند.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با تاکید بر اینکه عشایر برای ساخت و ساز و مقاوم سازی منازل خود در سامانه های عرفی، حتما نسبت به دریاف مجوز اقدام کنند، افزود: عشایر می توانند برای ساخت و ساز با مصالح مقاوم، مجوز دریافت کنند و در قالب طرح اسکان خودجوش نسبت به مقاوم سازی واحد مسکونی اقدام کنند.

 

کد خبر 1092125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha