نداشتن تعریف درست از زندگی مشترک از علل مهم تجردگرایی در جوانان است

اکبری گفت: یکی از عمده دلایل جوانان در عدم تشکیل زندگی مشترک این است که متأسفانه برخی تعریف درستی از عشق و عاشقی و از زندگی مشترک ندارند و به دلیل خودخواهی های خود به سمت ازدواج نمی روند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «احمد اکبری» در نشست بررسی دلایل میل به تجرد در جوانان که امروز (سه شنبه 16 شهریور) به صورت مجازی برگزاری برگزار شد، بیان کرد: همه رفتارهای انسان ها به نوع تفکر، نگرش ها و دیدگاه ها بازمی گردد و باید دید افراد از نظر درونی به یک موضوع از چه زوایایی نگاه کرده و چگونه در خصوص آن فکر می کنند.

 

این استاد د انشگاه ادامه داد: فردی که در خانواده ای زندگی می کند که پدر و مادر همواره در حال درگیری و دعوا هستند، با خود می گوید چرا باید ازدواج کند؛ این مهم به بخش تربیتی هم باز می گردد و فرد آنچه مشاهده می کند بر روح، روان و نگرش هایش اثر می گذارد.

 

وی عنوان کرد: موضوع دیگر در عدم تمایل به تشکیل زندگی مشترک عدم مسئولیت پذیری است برخی حتی مسئولیت کارهای خود را بر عهده نمی گیرند و حال چگونه ممکن است مسئولیت زندگی مشترک و فرد دیگری را قبول کنند، این عدم مسئولیت پذیری ناشی از موارد  مختلفی می شود از جمله اینکه از کودکی به فرد مسئولیت داده نشده است یا فرد با دیدن شکست افراد خانواده از مسئولیت پذیری هراس دارد.

 

اکبری اعلام کرد: تنبلی و تن پروری، ضعف اعتماد به نفس و کاهش عزت نفس به دلیل سرزنش های خانواده ها از علل عدم مسئولیت پذیری در افراد است، حضرت علی (ع) فرموده است خودشناسی بالاترین حکمت ها است و این خودشناسی یعنی فرد اگر نقاط ضعفی دارد آن را برطرف کرده و اگر توانمندی دارد آن را ارتقا دهد و افراد مسئولیت پذیر به خودباوری رسیدند و می دانند می توانند یک زندگی را پیش ببرند.

 

وی تصریح کرد: یکی از عمده دلایل جوانان در عدم تشکیل زندگی مشترک این است که متأسفانه برخی تعریف درستی از عشق و عاشقی و از زندگی مشترک ندارند و به دلیل خودخواهی های خود به سمت ازدواج نمی روند و فکر می کنند هر آنچه وجود دارد باید برای خودشان باشد.

 

این استاد دانشگاه تأکید کرد: خودخواهی مانع اصلی برای این است که منافع مشترک با دیگران ایجاد کنیم، چقدر خوب است من اگر می خواهم خوشبخت زندگی کنم فرد دیگری و در واقع همسر خود را در این بحث شریک کنم.

 

وی در ادامه در خصوص تنوع طلبی به عنوان یکی از علل تجردگرایی اضافه کرد: بارها در خصوص تهاجم فرهنگی به ما تذکر داده شده است، متأسفانه برخی با نوع پوشش خود بحث تنوع طلبی و اختلالات روحی، روانی و جنسی را دارند دامن می زنند و می گویند من دوست دارم اینگونه زندگی کنم در حالی که فراموش نکنند فردا این آسیب هایی که ایجاد کردند به فرزندان و نوادگان آنها بازمی گردد.

 

اکبری با اشاره به اهمیت ازدواج و ضرورت افزایش  جمعیت اظهار کرد: ما با چالش جدیدی روبرو هستیم، همه جوامع یکی از  قدرت هایشان منابع انسانی و سرمایه های انسانی است و سن جامعه ما دارد به سمت میانسالی و کهنسالی می رود و نیاز به جوان داریم و برای اینکه نیروی جوان داشته باشیم باید ازدواج رخ دهد و فرزندآوری داشته باشند تا جامعه به سمت داشتن نیروهای جوان رود.

 

وی خاطر نشان کرد: مشکلات اقتصادی از موضوعات دیگری است که در بحث میل به تجرد جوانان مطرح می شود که  باید دنبال راهکارهایی بود که این امر مانع تشکیل زندگی مشترک نشود و ان شاالله دولتمردان و مسئولان در حوزه های مختلف معیشتی برای ملت شایسته کارهایی کنند تا از این دوره بحران مالی و اقتصادی به سلامت عبور کنیم.

 

کد خبر 1092153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha