هیچ کس نمی داند چه میزان کالا در گمرک رسوب شده است

حجت الاسلام پژمانفر با اشاره به اینکه هیچ کس نمی داند چه میزان کالا در گمرک رسوب شده است، گفت: افرادی که متولی کار هستند نسبت به اینکه چه کالا‌هایی وارد یا خارج شده و چه کالا‌هایی در انبار‌ها وجود دارد پاسخی ندارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شب گذشته (سه شنبه ۱۶ شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره کالا‌های رسوب شده در گمرک کشور با بیان اینکه افرادی که متولی کار هستند نسبت به اینکه چه کالا‌هایی وارد یا خارج شده و چه کالا‌هایی در انبار‌ها وجود دارد پاسخی ندارند، گفت: یعنی یک سامانه‌ای که در آنجا ثبت شده باشد وجود ندارد هیچ کس در این عالم نمی‌داند چه میزان کالا در گمرک رسوب شده است.

 


وی با بیان اینکه باید سامانه‌ای داشته باشیم که نشان دهد چه کالایی وارد و چه کالایی خارج می‌شود، گفت: ما باید مسئولیت کالا از زمانی که ثبت سفارش می‌شود تا زمانیکه این کالا وارد کشور می‌شود و در انبار می‌ماند و چه مسیر را طی می‌کند و در نهایت مصرف کننده که این کالا‌ها به دست آن‌ها می‌رسد را باید تعقیب کنیم.

 


حجت الاسلام پژمانفر با ابراز تاسف نسبت به اینکه علیرغم اینکه دنیا این تجربه را دارد و ما در این موضوع مصوبات قانونی داریم، ولی کسی پاسخگو نیست، افزود: مهمترین مسئله در این موضوع تعارض منافع است و عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها که بخشی از آن خواسته یا ناخواسته است در این موضوع منجر چنین اتفاق‌هایی شده است. در این موضوع ما زمینه سازی کردیم یعنی اعلام کردیم مثلاً سازمان بنادر، گمرک وانبار‌ها مستقل هستند و بعد از اینکه کالا از گمرک خارج می‌شود دیگر قابل رصد نیست که این عدم نظارت و سامانه در این موضوع منجر به بروز چنین شرایطی شده است. یکی از مسائل اساسی هم اخذ مجوز‌های متعدد در این موضوع است که با رسوب کالا مرتبط است.

 

 

نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضعف در این جاست که یک نفر خیلی توضیح می دهد و مسأله حل نمی شود و این چندگانگی در ارائه حل مسأله؛ قابل دفاع نیست، افزود: در حال حاضر بسته ای از کوتاهی ها صورت می گیرد که یک بخش آن در گمرک، سازمان غذا و دارو، سازمان بنادر، انبارها و داروخانه ها انجام می شود و نتیجه این می شود که هم ارز 4200 تومانی را پرداخت کردیم و هم مردم به نیاز دارویی نمی رسند.

 


حجت الاسلام پژمان فر درباره مشکل سرم نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: ما در بازدیدی که از گمرک شهریار داشتیم چند جا مسأله دار بود که یک بخش آن در ارتباط با چندهزار کامیون هایی بود که وارد شده و متأسفانه مردمی که پول دادند اما به بهانه های مختلف گاهی تا یک سال این کامیون ها معطل شده است و ترخیص نمی شود که به دست خریداران برسد. در بازدیدی که از انبارها داشتیم؛ حجم قابل توجهی سرم وجود دارد که از آلمان در سال 95 وارد شده است و اینها در انبار دپو شده بود و تاریخ گذشته است و در یک سالن دیگر هم سرم های دیگری بود که برای افراد دیالیزی بود و تاریخ مصرف آنها تا هشت ماه دیگر بود و البته مقداری شیرخشک هم مشاهده کردیم؛ اگر ما ورود پیدا نمی کردیم معلوم نبود مثل سرم هایی که پنج سال در انبار مانده و فاسد شده بود؛ شاید این کالاها هم در معرض فساد قرار می گرفتند.

 


نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اینکه ما اگر نتوانیم متولی را متمرکز کنیم که صفر تا صد مسائل را پاسخگو باشد و مسئولیت افراد و سازمان ها در ارتباط با این موضوع مشخص نباشد؛ همین وضع پیش می آید که باید این مسائل حل شود، افزود: مشکل این جاست که گمرک اعلام می کند که به سازمان اموال تملیکی باید به شکل کاغذی اعلام شود در صورتی که گمرک به صورت سامانه ای اعلام می کند و نتیجه این می شود که بین گمرک و سازمان اموال تملیکی در ارائه گزارش تفاوت وجود دارد.

 

 

کد خبر 1092368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha