سیستم جامع برای ثبت سفارشات در گمرک نداریم

میرمعینی درباره رسوب کالاها در گمرکات گفت: زمانی که ما یک سیستم جامع نداریم که ثبت سفارش ها در آنجا صورت بگیرد و تمام سازمان های متولی به صورت برخط این را رصد کنند؛ چه توقعی می توان داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، سید حسین میرمعینی، معاون سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی شب گذشته (سه شنبه ۱۶ شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره رسوب کالاها در گمرکات با بیان اینکه بر اساس قانون، گمرک باید این موارد را به صورت اظهارنامه دقیق با ذکر مشخصات به سازمان اموال تملیکی به صورت اظهارنامه ارسال کند، گفت: در گذشته قانون ناقص بود و در تبصره چهار ماده 34؛ مناطق آزاد را آزاد گذاشته بودند که هر زمانی که می خواهند کالای متروکه را به گمرکات اعلام کنند.

 

وی با بیان اینکه در ماده 54 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی؛ به صراحت اعلام می کند که سازمان های نگهدارنده در مبادی ورودی شامل بنادر، مناطق آزاد، مناطق ویژه، انبارهای عمومی و خصوصی باید طی یک هفته پس از مهلت منقضی به گمرک اعلام کنند، ادامه داد: گمرک باید بلافاصله اظهارنامه دقیق صادر کند.

 

میرمعینی ادامه داد: زمانی که ما یک سیستم جامع نداریم که ثبت سفارش ها در آنجا صورت بگیرد و تمام سازمان های متولی به صورت برخط این را رصد کنند؛ چه توقعی می توان داشته باشیم.

 


در ادامه این برنامه خبری سید حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو  با طرح چند سوال گفت: سوال اول این که این کالاها در گمرک رسوب کرده یا انبارهای عمومی؛ که اگر در انبارهای عمومی باشد رئیس انبارهای عمومی باید پاسخگو باشد نه گمرک. سؤال دوم این است که چرا بعد از این که سامانه های همه وزارتخانه ها به هم وصل شد و سامانه جامع تجارت تشکیل شد هیچ وقت گمرک حاضر نشده اطلاعات موجودی کالاهایی که در اختیار انبارهای عمومی می باشد را به نهادهای تخصصی مثل وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات و وزارت صمت قرار دهد؟

 


محمدی با بیان اینکه در شرح 95 درصد کالاهایی که در گمرک وجود دارد؛ محصول دارویی نوشته شده است و اعلام کردند نمی دانیم چه کالایی است، گفت: ما هم نمی دانیم و ما با صاحبان کالا که 220 شرکت در حوزه دارو بودند مکاتبه کردیم.

 


مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره سرم گفت: به دلیل اورهال در یکی از کارخانه های تولید سرم با مشکل کمبود در بازار مواجه شدیم و مجبور شدیم سریعاً واردات را انجام دهیم و در این زمان پیامی در فضای مجازی منتشر شد که محصولات شرکت ترکی لاک ترکیه مشکل دارد که بر حسب تکلیف؛ موضوع را با وزارت بهداشت ترکیه بررسی کردیم و متوجه شدیم که این محصولات مشکل دارد و به گمرک اعلام کردیم اگر از این مورد وجود دارد اجازه ترخیص ندهند.

کد خبر 1092370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha