ظلم و نابرابری از آثار طمع بر جامعه

بای گفت:طمع وحرص ورزی به دنبال کسب درآمد های باد آورده موجب می شود زمینه ظلم، ستم و نابرابری در جامعه فراهم می کند.

«جعفر بای» در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره آثار طمع و حرص ورزی انسان ها گفت:انسان تلاش را برای معاش مناسب انجام می دهد و به خاطر نگرانی گرسنه ماندن فعالیت ها و کوشش های مضاعفی را انجام می دهد تا بتواند درآمدی کسب بکند تا از این طریق زندگی خویش را آبرومندانه سپری کند.

 

این جامعه شناس ادامه داد: کسب درآمد در جامعه بشری تابع قانون و مقررات، اصول حاکم منظمی است که از سویی مکتوب و در واقع و در قانونمند تصویب شده است واز سوی دیگر باورها واعتقادهای مردمی است که متاسفانه بسیاری از انسان ها بخاطر پول پرستی و طمع در زندگی شخصی خویش جر زنی کرده و زیر ابی میزنند تا بتوانند پول بیشتری را کسب کنند.

 

وی ادامه داد: این افراد حق وحقوق دیگران را مورد تجاوز قرار بدهند تا با کسب درآمد مضاعف زندگی لبریز از رفاه و درواقع آسایش و آرامش بهتری داشته باشند.

 

وی با اشاره به  شاخص ها کسب پول در جامعه اشاره کرد و گفت:شاخص های کسب پول در جامعه بیشتر به تخصص مهارت های فردی علم و دانش شخصی  تلاش وکوشش، پشت کار وهمت عالی عزم واراده انسان هاست. برخی نیز با ابتکار وخلاقیت و بدیعه  پردازی و نوآوری نیز باعث کسب درآمد های فراوانی می شوند اما همه این ها یک قوانین ومقرارات نانوشنه ای دارد که انسان ها ملزم به رعایت واجرای ان هستند هر کدام از این ها اگر زیر پا گذاشته شوند به جد مورد اعتراض اجتماعی قرار می گرد.

 

این جامعه شناس بیان کرد: برخی برای کسب درآمدهای نامشروع بخاطر طمع وبخاطر پول بیشتر دست به اختلاس میزنند یا با احتکار وکم فروشی به دنبال کلاه برداری وحقه بازی هستند برخی نیز از رانت و ویژه خواری می خواهند پول بیشتری را کسب کنند یا با تقلب و حقه و کلک سعی می کنند که درآمد  مضاعفی نسبت به دیگران داشته باشند.

 

وی ادامه داد:قطعا ارث نیز در جوامع اسلامی منجر به یک جهش اقتصادی می شود که انسان های خاصی را نسبت به بقیه جلو می ندازد.

 

بای افزود: اقتصاد  بیمار ما که متاسفانه بخاطر مشکلات وگرفتاری های خاص خودش منجر به کسب درآمد های ناپلئونی یا پول های بی حساب برای افرادی می شود، مثلا کسی یک خریدی را در سطح کلان انجام می دهد و به علت این اقتصاد بیمار و گرانی بیش از حد آن جنس یک درآمد حساب نشده ایی را و سود سرشاری را از خریدی که انجام داده است کسب می کند واین گونه افراد گاهی یک شبه ره صد ساله را می روند واین امر برای اقتصاد بیمار منجر به جهش های اقتصادی فراوانی شده است اما فراموش نکنیم که در کنار این اصول اخلاقی وتعهدات باورها واعتقادات نیز باید حاکم باشد.

 

این جامعه شناس ادامه داد: یعنی انسان ها نمی توانند به صرف فعالیت ها  وتلاش ها صرفا با ابتکار یا خلاقیت، علم و دانش ومهارت واین گونه مسائل  بدون مداخله ای اصول اخلاقی و باورها واعتقادات در نظام جامعه اسلامی به فعالیت های اقتصادی بپردازند قطعا این می تواند به عنوان یک عامل نظارت کننده یا کنترل کننده مهار کند.

 

وی بیان کرد:این ها همه برای ایجاد تعادل و برابری وعدالت در جامعه است که انسان ها با انباشت ثروت در جایی که قطعا منجر به اجحاف نابرابری وحق خوری در جای دیگری می شود باعث ظلم وستم به هم نوع ان  خودشان نباشند یعنی ما با حاکم کردن اصول اخلاقی چهارچوب های قانونمند اعتقادی وباورهایی را حاکم می کنیم که تلاش ها وفعالیت ها اگر منجر به بروز جهش اقتصادی مضاعفی می شود  باعث ایجاد عدالت و شعار و در واقع خواسته ذاتی همه ما انسان ها هست را حاکم می کند.

 

این کارشناس مسایل اجتماعی تاکید کرد:  مبادا مباحث اقتصادی و در واقع این فعالیت ها اگر با جهش اقتصادی همراه است باعث ظلم، ستم و تعدی در حق دیگر هم نوعان باشد یعنی نو دوستی وانجام تعهدات بشری در راستای اجرای عدالت یک اصول پذیرفته شده جهانی وبین الملی است که بشریت به دنبال آن  است. ما نمی توانیم با طمع وحرص به دنبال کسب درآمد های باد آورده  بشویم وزمینه ای ظلم ، ستم و  نابرابری را در جامعه فراهم بکنیم.

 

وی ادامه داد:متاسفانه وقتی انسان پا روی باورها واعتقادات می گذارد و گاهی اوقات چشم به اصول اخلاقی در فعالیت های اقتصادی می بیند، گاهی اوقات از حیوان درنده نیز وحشی تر عمل می کند.

 

وی تصریح کرد: برای نمونه در عصر کرونا که  بیماری منجر به مرگ هم نوعان می شود باز با تقلب، احتکار و یا با فروش داروهای تقلبی  صرفا به دنبال کسب درآمد های نجومی می شوند. متاسفانه در بهم ریختگی باور واعتقادات این اصول اخلاقی زیر پا گذاشتن است . این درواقع نوعی ظلم به هم نوعان خود است واین ها انسان هایی هستند که لجام گسیخته یک شعار دارند و آن کسب درآمد به هر  قیمت بهایی است که این امر منجر میشود و بدیهی ترین اصول اخلاقی زیر پا  گذاشته شود ومسائل  سطحی و ساده بشری متاسفانه نادیده گرفته بشود.

 

وی  تصریح کرد: در عصری که شعار های گفتمانی با باورها واعتقادات متفاوت باشد و یا انسان ها اصول اخلاقی و باور های اعتقادی را حاکم بر زندگی وفعالیت های اقتصادی نکنند دچار چنین لجام گسیختگی در فعالیت های اقتصادی می شود که همیشه مسئله ساز می شود.

کد خبر 1092505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha