لزوم استفاده از ابزارهای ارتباط جمعی برای معرفی الگوهای مناسب به جامعه

حجت الاسلام دستداده گفت: اگر می خواهیم در تربیت موفق باشیم باید به وسائل ارتباط جمعی توجهی خاص نشان داده و با استفاده بهینه از آنها الگوهای مناسبی را به جامعه ارائه دهیم.

حجت الاسلام «زین العابدین دستداده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: در جامعه امروز وسائل ارتباط جمعی نقش مهمی را در الگودهی به جامعه ایفا می کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: کودکان اغلب در بازی هایشان، خود را جای یکی از شخصیت های فیلم یا ورزشکار گذاشته و عیناً حرکات او را تقلید و گاه آرزو دارند که ای کاش به جای آن شخصیت بودند.

 

وی بیان کرد: با توجه به فراگیر بودن این وسائل می توان با استفاده مطلوب از آنها، الگوهای مناسبی را جهت تربیت جامعه ارائه داد.

 

حجت الاسلام دستداده خاطرنشان کرد: جوامعی که ارزش را به اشخاص منفی داده به تبلیغ ناهنجاری های اخلاقی می پردازند  در سینما و تلویزیون و دیگر وسائل ارتباط جمعی از قتل، جنایت و دزدی صحبت می کنند و به این طریق چنین اعمالی را به عنوان الگوی تربیتی به جامعه ارائه می دهد هر روز شاهد بی بند و باری های بیشتری در جوامع خود بوده که آمارهای منتشر شده در رسانه های غربی موید این مدعا است.

 

وی ادامه داد: اما آن دسته از جوامعی که از این وسائل جهت تبلیغ مسائل اخلاقی و تشویق به انجام هنجارهای اجتماعی استفاده می کنند معمولا در زمینه تربیت افراد اجتماع موفق هستند.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: بنابراین اگر بخواهیم در جامعه گناه را کاهش دهیم باید به تربیت افراد بپردازیم و اگر می خواهیم در تربیت موفق باشیم باید به وسائل ارتباط جمعی توجهی خاص نشان داده و با استفاده بهینه از آنها الگوهای مناسبی را به جامعه ارائه دهیم.

 

وی عنوان کرد: الگودهی به جامعه مهم و لازم است اما تنها الگودهی مهم نیست بلکه عادت دادن و عادت کردن نیز مهم بوده و هچنین استمرار نمونه الگو نیز اهیمت دارد.

 

حجت الاسلام دستداده ادامه داد: به عنوان مثال اگر یک فیلم الگوی مثبتی به جامعه ارائه داد و مورد پذیرش قرار گرفت نباید مدتی بعد الگوی دیگری را ارائه دهد که به مسائل خلاف ارزش های عنوان شده در فیلم قبل بپردازد.

 

وی اضافه کرد: البته منظور این نیست که موضوع ها باید شبیه هم باشد چرا که یکنواختی موضوع موجب خستگی و زدگی می شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: هدف این است که با موضوع های مختلف و جذاب اهداف واحدی دنبال شود و نتیجه هیچ کدام اهداف دیگری را زیر سوال نبرد.

 

کد خبر 1092837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha