جای خالی مشوق های سرمایه گذاری در بخش معادن

خراسان جنوبی برای توسعه در حوزه معدنی نیاز به حمایت های ویژه دارد. ایجاد مشوق های لازم برای جذب سرمایه گذاران بزرگ بخش معدن و تامین زیرساخت های لازم از مهمترین دغدغه های فعالان این بخش است.

خبرگزاری شبستان، خراسان جنوبی: با مشخص شدن و معرفی ظرفیت‌های خراسان جنوبی می‌توان ادعا کرد که این استان به لحاظ بالقوه از ثروتمندترین استان‌های کشور که با برنامه ‌ریزی و مدیریت صحیح می‌توان در مدت زمان نه چندان طولانی چهره این استان مرزی را متحول کند.

 

مرز مشترک با کشور افغانستان، ذخایر معدنی و قابلیت های آن در استان مرزی و پهناور خراسان جنوبی زمینه ساز توسعه همه جانبه و پایدار منطقه است، ذخایر و معادن مهم بنتونیت در شهرستان فردوس، گرانیت در شهرستان‌های بیرجند و سربیشه، گل سفید در بیرجند، بازالت شهرستان سربیشه، معادن سنگ در بشرویه و یا وجود معادن طلا و مس در جنوب غرب استان و شهرستان خوسف می‌تواند عامل مهمی برای تجارت به ویژه صادرات به کشورهای همسایه باشد.

 

همچنین قابلیت های بخش کشاورزی با وجود خشکسالی و محصولات راهبردی همانند زرشک، زعفران و عناب در صورت ایجاد بسترهای لازم از کالاهای پرمصرف صادراتی می تواند باشد.

 

لزوم توجه ویژه دولت به ظرفیت های معدنی خراسان جنوبی

«حجت ایمان طلب»، معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان درخصوص اهمیت و توجه به بخش معادن استان در دولت جدید، گفت: درخواست ما از هیئت دولت و سیزدهمین ریاست جمهوری ایجاد زیرساخت های معدنی خراسان جنوبی است.

 

وی با بیان اینکه استان کمتر توسعه یافته خراسان جنوبی باید در حوزه زیرساخت های بخش معدن به صورت ویژه دیده شود، افزود: این استان باید همانند استان های اصفهان و سایر استان های توسعه یافته معدنی دیده شود.

 

ایمان طلب تصریح کرد: بخش معدن یکی از پیشران های اقتصادی خراسان جنوبی است که برای رشد نیازمند حمایت است، این استان نوپا است و باید در بخش ماشین آلات معدنی به آن توجه کرد.

 

وی گفت: اینکه قیمت ماشین آلات گران و هزینه نگهداری آن هم بالا باشد، درست نیست لذا دولت جدید در بخش زیر ساخت های معدنی و هزینه های حمل و نقل و یا ورود ماشین آلات معدنی باید استان را یاری کند.

 

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان ظرفیت های خوبی در حوزه شناسایی مواد معدنی دارد، افزود: باید اکتشافاتی در استان صورت بگیرد تا در کشور حرفی برای گفتن داشته باشیم، قوانین منابع طبیعی و محیط زیست در حوزه معدن زیاد است لذا باید اجازه داده شود تا این قوانین برای استان ما در راستای توسعه بیشتر راحت تر شود.

 

 

۲۳۰ معدن دارای پروانه اما غیرفعال در خراسان جنوبی

«حمید ملانوری»، استاندار خراسان جنوبی (۱۵ شهریور) در دیدار با مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با بیان اینکه در راستای توسعه استان، برنامه ها، سیاست ها و اقدامات گسترده ای در دستور کار است، گفت: اما فعال کردن پروژه ها و ظرفیت های نیمه فعال را به طور ویژه دیده ایم. 

 

وی معدن و ذخایر معدنی را از مزایای بسیار ارزشمند استان نام برد و گفت: در حال حاضر ۲۳۰ معدن دارای پروانه غیرفعال در استان داریم که برای فعال کردن آنها، در ستاد توسعه خاوران، تفاهم نامه هایی منعقد شده است.

 

شرکت های سرمایه گذار برای توسعه معادن خراسان جنوبی ورود کنند

«عباس جرجانی»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: با توجه به سفر قریب الوقوع ریاست جمهور به استان از ایشان درخواست داریم که شرکت های ایدرو و ایمیدرو را در بحث فرآوری محصولات معدنی و سرمایه گذاری به این استان هدایت کنند.

 

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی برای توسعه در حوزه معدنی نیاز به حمایت های دولتی دارد، افزود: ایجاد مشوق های لازم برای جذب سرمایه گذاران بزرگ بخش معدن می تواند بزرگترین کمک دولت به استان معدنی خراسان جنوبی باشد.

 

جرجانی گفت: ایجاد زیرساخت های برق، آب و مخابرات، تامین ماشین آلات معدنی و در نظر گرفتن مشوق هایی برای حضور سرمایه گذاران در معادن خراسان جنوبی از عوامل مهم توسعه استان است که این مهم را از ریاست جمهوری خواستاریم.

 

وی بیان کرد: تا سرمایه گذار بزرگی در استان نداشته باشیم، توسعه ای نخواهیم داشت لذا انتظار ما از ریاست جمهوری ایجاد مشوق هایی برای سرمایه گذاران بخش معدن است.

 

 

تسهیل برگشت ارز برای صادر کنندگان و وارد کنندگات

«محسن احتشام»، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: از دولت جدید انتظار داریم بحث برگشت ارز برای صادرکنندگان و واردکنندگان تسهیل شود چراکه بیشتر به صورت ریالی انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه واحدهای کوچک و متوسط در استان ظرفیت اشتغال پنهان اما خالی دارند که دیده نمی‌شوند، گفت: ریاست جمهوری تاکید زیادی بر ظرفیت خالی واحدهای تولیدی دارند بسیاری از واحدهای استان دچار این معضل هستند و بانک‌ها همراهی لازم برای تامین سرمایه در گردش آنها را ندارند.

 

احتشام با توجه به حوزه معدنی استان گفت: قابلیت ها و امکانات حوزه معدن بالقوه هستند و هنوز بالفعل نشده اند لذا شرکت های سرمایه گذاری همانند ایدو، ایمیدرو، شصتا باید برای توسعه بخش معدنی استان ورود کنند.

 

وی بیان کرد: باید مشوق هایی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شود، همچنین باید دست تولید کنندگانی که در محرومیت زدایی از استان کمک کننده هستند، بیشتر بفشاریم و از آنها حمایت کنیم.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1092857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha