لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی به تصویب اعضا کمیسیون اقتصادی مجلس رسید

مرحبا با بیان اینکه لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی به تصویب اعضا کمیسیون اقتصادی مجلس رسیده است گفت: این لایحه در مرحله بعد به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد و در صورت تصویب، مجددا برای اظهار نظر به شورای نگهبان ارسال می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «غلامرضا مرحبا» شامگاه پنج‌شنبه( 18 شهریور) در برنامه گفت‌وگوی خبری از ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به موضوع دپوی اقلام فاسدشدنی، نهاده‌های دامی و دارویی در گمرکات خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه این کالاهای اساسی در گمرکات دپو شده و به دلیل مشکلاتی مانند عدم تخصیص ارز ترجیحی و مواردی مانند این تاریخشان می‌گذشت و فاسد می‌شدند.
 
 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در مورد دپوی کالاهای فاسدشدنی و اقلام دارویی در گمرکات کشور به دستگاه‌های متولی تذکرات زیادی داده شد تصریح کرد:‌ دلایل بروز این اتفاقات و راه حل‌های برون رفت از مشکلات ایجاد شده امری است که کمیسیون اقتصادی مجلس به آن ورود کرده است.
 
 
مرحبا از تشکیل کارگروهی ویژه برای بررسی علل دپوی کالاها و فاسد شدن آن‌ها در گمرکات کشور خبر داد و اذعان کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس برای حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از متضرر شدن آن‌ها در حال بررسی و تحقیق است و به محض اینکه اطلاعات لازم را به دست بیاورد در اولین فرصت نسبت به اطلاع‌رسانی آن اقدام می‌کند.
 
 
وی در ادامه به خبرهایی که این روزها حاکی از لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی بودند هم اشاراتی داشت و اضافه کرد: لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی در مجلس دهم به تصویب رسیده بود اما شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت رفت پس از دو اشکال اساسی مطرح شد که مجلس باید آن‌ها را رفع می‌کرد.
 
نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس عدم تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و توجه به الزامات زیست محیطی را دو اشکالی که باید رفع می‌شد اعلام کرد و گفت: وقتی لایحه‌ای از طرف شورای نگهبان اعاده می‌شود مجلس موظف است فقط در همان مواردی که ایراد گرفته شده ورود کند و اصلاحات را انجام بدهد که در لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی این اصلاحات انجام شد.
 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه پس از رأی گیری در این کمیسیون، لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی به تصویب اعضا رسید ابراز داشت: این لایحه در مرحله بعد به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد و در صورت تصویب نمایندگان، مجددا برای اظهار نظر به شورای نگهبان ارسال می‌شود.
 
 
مرحبا آغاز به کار گمرک ویژه منطقه آستارا در هفته گذشته را نیز مورد اشاره قرار داد و در تشریح آثار آن در توسعه مبادلات کشورمان با کشورهای حوزه CIS عنوان کرد: منطقه ویژه از سال‌ها قبل تصویب شده بود اما تنها چیزی که نصیب ما شده بود فقط یک تابلو بود و عملا نمی‌توانستیم از مزایای آن استفاده کنیم هیچ فعالیتی نداشت.
 
 
وی تسهیلات مناطق ویژه اقتصادی که می‌تواند به تجارت و تسهیل مبادلات کمک کند را از جمله مزیت‌های مناطق ویژه اقتصادی دانست و افزود: در مناطق ویژه برای ساخت و سازهایی که انجام می‌گیرد پروانه به شکل رایگان صادر می‌شود و عوارض گمرکی هم تا یک سقفی معاف است همچنین ترانزیت کالای خارجی از طریق آن امکان‌پذیر است.
 
 
نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس با تاکید بر اینکه در مناطق ویژه اقتصادی جذابیت‌های خوبی برای جذب سرمایه‌گذاران شکل گرفته است تصریح کرد: محوطه خوبی به منطقه ویژه اقتصادی آستارا اختصاص داده شده است و می‌تواند به عنوان بستری برای ایجاد اشتغال، سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش افزوده عمل کند.
 
 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه شهرستان مرزی بندر آستارا بیشترین نرخ بیکاری را در استان گیلان دارد اظهار داشت: در حال حاضر اشتغال بزرگ‌ترین چالش و بحران ما و البته کل کشور به شمار می‌رود و تاسف‌بار است که در یکسال گذشته تعداد اشتغالی که در منطقه ایجاد شده شاید حتی به تعداد انگشتان دست هم نرسد.
 
 
مرحبا وضعیت زیرساخت‌های بهداشت و درمان شهرستان آستارا را هم مورد اشاره قرار داد و در پاسخ به این پرسش که امکانات موجود چقدر متناسب با شرایط کرونایی حال حاضر است گفت: ما یک بیمارستان نوساز در آستارا داریم که در پائین‌ترین سطح آمادگی و تجهیزات راه‌اندازی شد و سپس تجهیزات خارج از رده بیمارستان قدیمی را به آن انتقال دادند.
 
 
وی با بیان اینکه پس از شروع همه‌گیری کرونا، هیچ امکاناتی در بیمارستان نوساز آستارا وجود نداشت اذعان کرد: در بیمارستان قدیمی آستارا 12 تخت آی‌سی‌یو وجود داشت اما در بیمارستان جدیدالتاسیس با صرف میلیاردها تومان هزینه تنها شش تخت آی‌سی‌یو راه‌اندازی شد و در چنین شرایط سختی بود که به پیشواز کرونا رفتیم.
 
 
نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس از ایثارگری و تلاش‌های کادر درمان بیمارستان این شهرستان قدردانی کرد و یادآور شد: در یک سال و نیم گذشته و با پیگیری‌هایی که انجام شد تجهیزات خوبی شامل دستگاه اکسیژن‌ساز، ونتیلاتور، دستگاه‌های دیالیز جدید وارد بیمارستان نوساز آستارا شد اما همچنان کمبودهایی وجود دارد که باید رفع شود.
 
 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس روند ساخت راه آهن رشت - آستارا را هم برشمرد و ابراز داشت: راه آهن رشت - آستارا حدودا 132 کیلومتر است که 10 کیلومتر آن با قطعه رشت - انزلی مشترک است از طرفی با عدم ورود جمهوری آذربایجان به سرمایه‌گذاری، قرارگاه خاتم وارد شد و تاکنون هم 12 کیلومتر از مسیر را آزادسازی کردند.
 
 
مرحبا با بیان اینکه با سرعت فعلی انجام کار، پروژه راه آهن رشت - آستارا حتی تا چهار سال آینده هم به اتمام نمی‌رسد خاطرنشان کرد: برای سرعت بخشی به پروژه باید تامین اعتبارات لازم انجام بگیرد از طرفی آزادسازی زیادی باید انجام شود زیرا بخش قابل توجهی از مسیر این پروژه از میان خانه‌ها و مزارع مردم عبور می‌کند.
کد خبر 1093051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha