ویژگی‌های حوزه علمیه مطلوب در کلام آیت الله حسینی بوشهری

آیت الله حسینی بوشهری به تشریح ویژگی‌های حوزه علمیه مطلوب پرداخت و گفت: حوزه مطلوب، حوزه آگاه به زمان است. حوزه مطلوب روی قله بلندی ایستاده و زمانه را می نگرد و زمانه به آن مسلط نشده است و از آنجا برای زمانه در بعد منطقه ای و بین المللی تصمیم می گیرد

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله «سید هاشم حسینی بوشهری» در آیین مشترک سال تحصیلی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) که در تالار بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد، به تشریح ویژگی های حوزه مطلوب پرداخت.

وی افزود: حوزه مطلوب زمان زده و اسیر فرهنگ زمانه نیست و حوزه مطلوب، حوزه آگاه به زمان است نه اسیر زمان و اگر بخواهیم در جمله ای زیبا تصویر کنیم حوزه مطلوب روی قله بلندی ایستاده و زمانه را می نگرد و زمانه به آن مسلط نشده است و از آنجا برای زمانه در بعد منطقه ای و بین المللی تصمیم می گیرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خاستگاه انقلاب را حوزه برشمرد و خاطرنشان کرد: حوزه مطلوب نواندیش است نه نوگرا؛ نواندیشی یعنی اجتهاد مستمر و پویا که متناسب با نیاز حرکت می کند، ولی نوگرایی تصرف در دین می کند و چیزی که در دین نیست را به عنوان دین معرفی می کند که بدعت است.

وی ادامه داد: حوزه مطلوب اخلاق محور است که اگر اخلاق را از آن بگیرید دیگر حوزه نمی شود، طلاب برای دیگران الگو هستند و خداترسند چون اخلاق محورند و سیره اهل بیت(ع) را همواره ملاک قرار می دهند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به سخنی از امام جواد(ع) که در تعبیر زیبایی می فرمایند «کسی که راه های ورود را نشناسد قطعا از راه های خروج عاجز می ماند»، بیان داشت: حوزه مطلوب، حوزه ای است که هم راه ورود را می داند و هم با راه خروج آشناست.

وی با بیان این که حوزه مطلوب به استقلال می اندیشد، افزود: استقلال یعنی، حوزه در عین حالی که در کنار نظام است ولی ناصحانه انتقادات را مطرح می کند و به عنوان دیده بان آسیب شناسی دارد و این در حالی است که برخی به غلط معنای استقلال حوزه را رویارویی بین حوزه و نظام تفسیر می‌کنند.

نایب رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران تأکید کرد: حوزه های علمیه باید توجه داشته باشند در جامعه ای قرار دارند که برای 100 سال آینده خود برنامه ریزی می کند و باید در همین راستا و بلکه پیشروتر از جامعه جهت پاسخگویی حرکت کنند و در برنامه ریزی ها افق های بلندمدت و دور را مدنظر داشته باشند.

وی با بیان این که امروز وظیفه حوزه های علمیه به ویژه حوزه های خواهران و جامعه الزهرا(س) بسیار سنگین است، افزود: نهادهای حوزوی خواهران باید آمادگی کامل برای مقابله با ناهنجاری ها داشته باشند و خود را با نیازهای جامعه تطبیق دهند.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشت: شما طلاب حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) بخش عظیمی از جامعه امروز را تشکیل می دهید و امکان نادیده گرفته شدن شما در جامعه وجود ندارد و سهم بزرگی دارید و سفره انقلاب به روی شما باز است؛ لذا نقش آفرین باشید و پیام حوزه را با صدای رسا به جامعه منتقل کنید.

کد خبر 1093145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha