عبور واردات واکسن کرونا از مرز ۵۰ میلیون دز/یارانه شهریورماه امشب واریز می‌شود

سرمایه‌گذاری ۴۰۳ هزار میلیاردی در مناطق آزاد، توافق وزارت راه و صمت برای ارائه مصالح ساختمانی به سازندگان مسکن، عبور واردات واکسن کرونا از مرز ۵۰ میلیون دز، یارانه شهریورماه امشب واریز می‌شود برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه 20 شهریور شبستان به شرح زیر است:
 
 
حمیدرضا مومنی در نشست با فعالان اقتصادی منطقه آزاد اروند اظهار داشت: در این راستا مقرر شده مناطق آزاد با همکاری مشترک کشورهای همسایه فضایی در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی قرار دهند تا از مزیت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه اشتغال بهره مند شوند.

مومنی به سرمایه گذاری صورت گرفته در مناطق آزاد کشور اشاره کرد و افزود: در هشت سال گذشته ۴۰۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور انجام شده و هم اینک ۳۰۷ هزار میلیارد تومان پروژه در این مناطق در حال اجرا است که بالای ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با بیان اینکه از این سرمایه‌گذاری هشت درصد سهم مناطق آزاد مربوط به ایجاد زیرساخت‌ها است و مابقی سهم بخش خصوصی است به شناسایی ۱۲۸ مشکل در مناطق آزاد کشور اشاره کرد و گفت: یکی از عمده ترین مشکلات مناطق آزاد موضوع مالیات بر ارزش افزوده است که تا پایان ماه جاری لایحه ای در این زمینه به دولت تقدیم خواهد شد تا پس از بررسی در مجلس شورای اسلامی به نتیجه برسد.

مشاور رییس جمهور با اشاره به نظام ارزیابی عملکرد مدیران مناطق آزاد گفت: از این پس عملکرد اعضای هیات مدیره مناطق آزاد توسط دو بخش دبیرخانه و فعالان اقتصادی ارزیابی می‌شود.

مومنی همچنین یکی از دلایل تشکیل نشست با فعالان اقتصادی مناطق آزاد را مطلع شدن از مشکلات بخش خصوصی در مناطق آزاد و سرزمین اصلی و دستگاههای اجرایی دانست و اظهار داشت: وجود مشکلاتی در زمینه زیرساخت، آب و فاضلاب و برق در منطقه آزاد اروند در شان مردم این خطه نیست لذا باید با بکار گیری مشاور برای رفع این مشکلات اقدام شود تا ساکنان این منطقه آزاد از حداقل امکانات رفاهی بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه سرمایه گذاری در زمینه فولاد و پتروشیمی توسط منطقه آزاد اروند انجام شده است گفت: از بخش خصوصی نیز انتظار می رود در زمینه سرمایه گذاری در این منطقه آزاد بیشتر تلاش کنند ضمن اینکه آمادگی رفع مشکلات سرمایه گذاران در این منطقه آزاد را داریم.

 

توافق وزارت راه و صمت برای ارائه مصالح ساختمانی به سازندگان مسکن

محمود محمودزاده معاون وزیر راه با یادآوری این مطلب که در قالب قانون جهش تولید مسکن که در هفته‌های گذشته به تایید شورای نگهبان رسید و هم‌اکنون در حال ابلاغ رسمی است برای دو موضوع تامین زمین و تسهیلات مالی راهکار‌های مناسب در نظر گرفته شده است، گفت: برای اجرای طرح جهش تولید مسکن علاوه بر ارائه راهکار‌های تامین زمین و تسهیلات مالی، در قالب قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز پیش‌بینی لازم در حل انجام است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: موضوع تامین زمین از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی و اجرایی شد. بدین معنا نیازسنجی کل کشور شهر به شهر محاسبه و انجام شده و در اختیار استان‌ها قرار گرفته تا نسبت به تامین زمین برای چهار سال دولت سیزدهم اقدام کنند. این کار بدین منظور انجام شد تا شروع عملیات اجرایی احداث مسکن، معطل تامین زمین نماند.

محمودزاده با اشاره به اینکه در حوزه تامین مالی نیز راهکار‌های مناسب اندیشیده شده است، افزود: با توجه به میزان تسهیلاتی که در قانون لحاظ شده، ساختار مشترکی با بانک مرکزی ترسیم و سهمیه‌ای در خصوص ارائه تسهیلات مسکن بین بانک‌ها تعیین و ابلاغ شد که بر اساس آن بانک‌ها مکلف و موظف به پرداخت تسهیلات هستند. بر همین اساس، سیستم بانکی مکلف شده تا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تخصیص بدهد و بر این اساس ۱۹ بانک خصوصی و دولتی مکلف به پرداخت آن هستند.


او گفت: در حوزه تامین زمین، در قانون تاکید شده که زمین‌های داخل محدوده شهر و مناسب تولید مسکن به اضافه اراضی واقع در حریم تحت اختیار منابع طبیعی در مدت زمان ۲ ماه به وزارت راه و شهرسازی برای تولید انبوه مسکن، منتقل شود.

محمودزاده از تدوین مشوق‌هایی برای ساخت‌وساز در بافت داخلی شهر‌ها به ویژه برای مالکان بافت‌های فرسوده و دهک‌های میان‌درآمدی وکم‌درآمدی خبر داد و افزود: در نخستین جلسه شورای عالی مسکن موضوع مشوق‌های ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده که بررسی و تدوین شده، طرح می‌شود تا بعد از اخذ نظر و تایید شورای عالی مسکن، اعلام عمومی شود.

او اظهار امیدواری کرد تا با برنامه اجرایی تدوین شده برای اجرای طرح جهش تولید مسکن، شروع و تداوم پروژه‌های تولید انبوه مسکن سرعت قابل‌ملاحظه‌ای یابد.

 

عبور واردات واکسن کرونا از مرز ۵۰ میلیون دز

پنجاهمین محموله واکسن کرونا بامداد امروز وارد تهران شد که شامل سه میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن سینوفارم از سبد کووکس بود.

با ورود این محموله، مجموع واردات واکسن کرونا از ۵۰ میلیون دوز عبور کرد.

از ۱۵ بهمن ۹۹ تا ۲۰ شهریور سال جاری واکسن کرونا از کشورهای چین، ژاپن، ایتالیا، روسیه، کره جنوبی، ‌اتریش و هند وارد ایران شده است که بیشترین محموله به واکسن سینوفارم از چین اختصاص دارد.

 

یارانه شهریورماه امشب واریز می‌شود

بر اساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یکصد و بیست و هفتمین مرحله یارانه نقدی مربوط به شهریور ماه جاری به‌ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت ۲۴ روز شنبه (۲۰ شهریور ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد شد.

همچنین طبق اطلاعیه این سازمان بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع‌رسانی‌های قبلی، این ماه پانزدهمین قسط از اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی از یارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.

طبق آخرین آمار موجود بیش از ۶ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۳۸۰ سرپرست خانوار در دو مرحله پرداخت تسهیلات به یارانه‌بگیران معیشتی، از تسهیلات یک میلیون تومانی بهره‌مند شده‌اند

 

نرخ عوارض پسماند کالاهای قابل بازیافت

محمد مسیحی با اشاره به حکم بند (و) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور عنوان کرد: در اجرای ماده (۶) قانون کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی مصوب ۱۳۹۹/۰۱/۲۰، وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق سازمان امور مالیاتی کشور موظف است یک در هزار ارزش مواد اولیه، قطعات و کالاهایی که تمام یا قسمتی از آن‌ها قابل بازیافت است را اخذ و منابع حاصله را به ردیف درآمدی شماره ۱۶۰۱۸۹ واریز نماید. فهرست مواد اولیه، قطعات و کالاهای فوق‌الذکر حداکثر دو ماه پس از ابلاغ قانون، توسط سازمان محیط‌زیست تعیین و اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس ماده قانونی فوق، تولیدکنندگان و واردکنندگانی که با تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به بازیافت پسماند حاصل از مواد اولیه ، قطعات و کالاهای خود اقدام نموده‌اند ، مشمول این عوارض نمی‌شوند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور همچنین بیان داشت: براساس بند (۱) دستورالعمل شماره ۷۷۷۱۶ مورخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۴ سازمان امور مالیاتی کشور، اشخاص تولیدکننده و واردکننده مواد اولیه، قطعات و کالاهای مشمول (به شرح جدول زیر) مکلفند عوارض پسماند مواد اولیه، قطعات و کالاهای مشمول را به مأخذ قیمت فروش محاسبه و فرم اظهار و پرداخت عوارض پسماند را حداکثر پانزده روز از تاریخ انقضای هر دوره (پایان  هر فصل) در سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش‌افزوده به نشانی www.intamedia.ir  تکمیل و مبلغ عوارض متعلقه را به‌حساب شماره ۴۰۰۱۰۰۰۹۰۱۰۲۵۵۳۷ به نام سازمان امور مالیاتی کشور تحت عنوان «درآمد حاصل از کالاهای دارای پسماند مخرب محیط‌زیست» ‌واریز نمایند.

ردیف

شرح کالاهای مشمول

نرخ  عوارض پسماند

۱

انواع رنگ و آستری رنگ،روغن جلا

۰.۰۰۱

۲

انواع لوازم و محصولات لاستیکی از جمله انواع لاستیک رویی و تویی (تایر و تیوپ)

۰.۰۰۱

۳

انواع لامپ روشنایی و باطری

۰.۰۰۱

۴

انواع رایانه، تجهیزات جانبی و کمکی آن

۰.۰۰۱

۵

انواع محصولات فایبر گلاس و محصولات پلاستیکی تقویت شده با فایبرگلاس

۰.۰۰۱

۶

انواع دستگاه­ها و لوازم صوتی و تصویری

۰.۰۰۱

۷

انواع وسایل بازی و تفریحی و اسباب بازی (پلاستیکی و الکترونیکی)

۰.۰۰۱

۸

انواع مشمع، سلفون،نایلون و نایلکس

۰.۰۰۱

۹

انواع محصولات، لوازم و اشیاء، ظروف و مخازن پلاستیکی ،PET و ظروف ملامین

۰.۰۰۱

۱۰

انواع تتراپک و کاغذهای گلاسه

۰.۰۰۱

۱۱

کالاهای شیشه‌ای، کریستال

۰.۰۰۱

۱۲

کالاهای ساخته شده از کاغذ و مقوا

۰.۰۰۱

۱۳

انواع روغن‌های روانکار

کد خبر 1093186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha