زندگی مردم متاثر از بازی های سیاسی و ناکارآمدی مدیریتی

بازی های سیاسی و جناحی و عزل و انتصاب های بدور از توانمندی و تعهد، زندگی مردم را در حوزه های مختلفف شهری و مملکتی دچار آسیب و دغدغه های زیادی کرده است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: بررسی و مطالعه نقش و جایگاه خدمت به مردم در نظام اسلامی نشان می دهد که فرد مسئول باید دغدغه ای جز رفع نیازها و اعتلای جامعه نداشته باشد و هیچ موضوع مهم دنیایی و سلیقه ای او نقش و اثری در روند مدیریت او نداشته باشد.

 

سلایق و علایق نسبت به گروه، جریان و جمعی از مردم نباید در تصمیم سازی های نظام های مدیریتی و محلی داشته باشد چرا که این موضوع موجب ضایع شدن حق و حقوق دیگران و یا مانع از پیشرفت کار می شود.

 

ریشه بسیاری از مفاسد اقتصادی در همین اعتمادهای سلیقه ای و حزبی بوده که فرد به دلیل آشنایی با یک جریان سیاسی توانسته از فرصت استفاده و منافعی را برای خودش کسب کند و در این حالت حق و حقوق دیگران را ضایع کند.

 

انتخاب مدیران بر اساس توانمندی و تعهد بهترین مولفه برای انتصابات در نهادهای دولتی و مدیریت شهری و روستایی است چرا که این موضوع علاوه بر اینکه موجب رسیدن حق به حق دار می شود زمینه تقویت عرصه واقعیت پروری و حرکت مردم جامعه به سمت ارتقا توانمندی ها به جای راحتی طلبی و پارتی بازی می شود.

 

این روزها خبرهای زیادی در خصوص انتصابات در دولت و پست های کلیدی شهرداری ها شنیده می شود و گمانه زنی ها به گونه است که طرفداران گروه های مختلف تنها همگرایی سلیقه ای را به جای تجربه مورد توجه و نظر دارند.

 

نتایج ادوار گذشته نشان داده افراد بدون تعهد و تخصص کاری را پیش نبرده اند و تنها بر مبنای سلایق و آشناییت جایگاهی را برای خود کسب کرده و روزمرگی و تصمیمات غیرکارشناسی در روند کار قرار داشته است.

آنچه توصیه کارشناسان و مسئولان امر بوده همین توجه به تعهد و تخصص به جای فعالیت سیاسی و سلیقه ای است.

 

*توجه به معیارهای مدیریتی و دینی

 

امام جمعه اصفهان در جلسات و نشست های مختلف از جمله در دیدار با مسئولان به موضوع عزل و نصب ها اشاره کرد و گفت: توجه به تعهد، تخصص و توانمندی های فردی و اجتماعی افراد در انتصابات خیلی مهم است.

آیت الله سید «یوسف طباطبایی نژاد» رفتار سلیقه ای، قومی و حزبی برای انتخاب افراد در مسئولیت ها را چالشی جدی در این حوزه اعلام کرد و افزود: جناح بندی ها در کشور باید کم رنگ بشود و گروه های سیاسی پس از انتخابات برای اداره کشور همگرایی داشته باشند.

وی ادامه داد: مشکلات مردم با استفاده از توان داخلی و مشورت مورد بررسی قرار گیرد و افراد خبره با سلایق مختلف برای رسیدگی جامعه همکاری کنند.

 

*مشورت پذیری و دلسوزی به جای سلیقه انگاری

 

کشور ایران با ظرفیت های زیادی که از منابع انسانی و مادی دارد قله های پیشرفت را بیش از این می تواند کسب کند اما نوع مدیریت و هماهنگی بین کارشناسان و منابع خدادادی از اهمیت خاصی برخوردار است.

برای تحقق این مهم، به همکاری و استفاده از روش های نوین مدیریتی و انجام فعالیت های گروهی نیاز است.

 

مشورت پذیری فرد و دلسوزی برای اعتلای کشور از مهمترین ویژگی های انتصابات و از طرفی به جای سلیقه انگاری و توجهات شخصی باید به سمت شایسته گزینی برویم.

 

استاد جامعه شناس دانشگاه با اشاره به اینکه در انتخاب مدیران دولتی متولیان امر باید ویژگی های شخصیتی و فردی افراد را در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: عملکرد مثبت و سازنده دولت و یا یک دوره مدیریت شهری به بکارگیری نیروهای متخصص و توانمند در پست های سازمانی است.

 

«رضا اسماعیلی» رفتارهای سلیقه ای و رفقاتی را مانع پیش روی توسعه بیان کرد و گفت: منفعت جامعه را باید در ظر گرفت و نباید مسائل شخصی بر موضوعات عمومی جلوه پیدا کند.

 

*خدمت صادقانه انتظار برای امیدواری به نظام

 

مردم با حضور در انتخابات امسال فرصت دیگری را به مسئولان دادند تا کاستی ها را جبران کنند و اگر این تعهد و مسئولیت ایفا نشود آنگاه ناامیدی افزایش و از طرفی دشمن نیز به اهداف خود خواهد رسید.

 

موضوع جدی که باید همگان به آن توجه و دقت داشته باشیم، مسئله ایجاد امیدواری و همگرایی داخلی است که عملکرد دولت ها و نهادهای مدیریتی نقش بسزایی دارد و برای دست یابی به این مقوله مهم نیازمند واگذاری امور به افراد کارشناس و توانمند و متعهد است.

کد خبر 1093326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha