خنده روی لب های پسته خشکید

خشکسالی های متمادی، افت آب های زیرزمینی، کاهش نزولات جوی، نبود سموم، عدم حمایت مسئولان مربوطه و... باعث بروز مشکلات فراوان در ابعاد مختلف و نگرانی کشاورزان شده است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی: فاطمه رحیم زاده - از یک سو کاهش نزولات جوی و قهر طبیعت و از سوی دیگر وجود دلالان در زمان برداشت محصولات همه و همه باعث شده ضرر و زیان کشاورزان می شود. دریافت تسهیلات با کارمزد بالا هم توسط کشاورزان مزید بر علت شده و مشکلی به مشکلات این قشر زحمتکش اضافه می کند.

 

بادهای 120 روزه، خشکی هوا و کاهش نزولات جوی و خشکسالی های متمادی در خراسان جنوبی مشکلاتی را برای کشاورزان رقم زده است. در سال های اخیر با توجه به مشکلات مطرح شده تعداد زیادی از کشاورزان استان با تغییر الگوی کشت به سمت کشت محصولاتی مانند پسته که نیاز کمتری به آب دارند و با آب و هوای منطقه هم سازگار هستند رفته اند.

 

یک باغدار پسته در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند از مشکلات پیش رو به بادهای 120 روزه سیستان اشاره می کند و می گوید: امسال بادهای 120 روزه باعث خرابی محصول بیشتر کشاورزان شد.

 

«حاج عسگر ثموری»که هشت هکتار از دشت درح را زیر کشت پسته دارد، می افزاید: در سال‌های گذشته از ارقامی مانند پسته سفید و فندقی استفاده کردیم که متأسفانه در برابر باد مقاومتی ندارد به همین علت چهار هکتار از این میزان را به سمت کشت ارقام کله قوچی و احمدآقایی برده و مابقی را نیز تغییر می دهیم.

 

وی از مشکلات پیش رو را وجود دلالان می داند و با اشاره به راه اندازی ترمینال پسته می گوید: برای کوتاه کردن دست دلالان اقدام به راه اندازی ترمینال پسته کرده است و نه تنها پسته تولیدی خود بلکه پسته تولیدی دیگر کشاورزان را فراوری می کند.

 

وی این اقدام را باعث ماندن سود حاصل از فروش پسته در جیب کشاورز می داند و با بیان اینکه هر ساله سود حاصل از فروش به جیب دلال و واسطه ها می رفت، می افزاید: امسال حدود 20 تن از پسته تولید شده در شهرستان را برای دیگر کشاورزان فراوری کرده است.

 

وی از دیگر مشکلات پیش رو به صادرات پسته و بازاریابی برای فروش، نبود ماشین آلات مورد نیاز مانند بیل مکانیکی و بولدوزر اشاره می کند و یادآور می شود: شخم زدن و زیرو کردن زمین باعث افزایش میزان تولید و کیفیت پسته می شود که برای هر ساعت کرایه این ماشین آلات بدون احتساب هزینه حمل، گازوئیل، خورد و خوراک راننده باید 500 هزار تومان بپردازیم که هیچ توجیهی ندارد.

 

 

ثموری خواستار حمایت دولت برای تسهیل در صادرات و... می شود و می گوید: چنانچه دولت علاوه بر حل مشکل صادرات برای خرید ماشین آلات مورد نیاز، تسهیلات با کارمزد پایین اختصاص دهد مشکل کشاورزان منطقه مرتفع می شود.

 

کشاورز دیگری از سربیشه در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند  می گوید: با توجه به کاهش نزولات جوی و افت سطوح آب زیرزمینی باید به سمت و سوی آبیاری نوین برویم و نیاز است دولت بیش از پیش در این زمینه کشاورزان را حمایت کند.

 

«حسن ثموری» با بیان اینکه هر خانواده یک پاسگاه و مرزبان است، یادآور می شود: عدم حمایت دولت باعث خالی از سکنه شدن نقاط مرزی شده و تبعاتی مانند حاشیه نشنی و دیگر معضلات اجتماعی را به همراه دارد.

 

وی تأمین ماشین آلات مورد نیاز را از دیگر خواسته کشاورزان منطقه اعلام می کند و می گوید: وجود دو دستگاه بیل و بولدوزر برای 30 چاه کشاورزی و 280 هزار هکتار از اراضی کفایت می کند.

 

وی نیز گریزی به راه اندازی ترمینال پسته در شهرستان می کند و می افزاید: راه اندازی این ترمینال علاوه بر کوتاه شدن دست دلالان باعث ثبات قیمت پسته می شود.

 

وی ضمن تقدیر از مدیریت جهاد کشاورزی برای برگزاری کلاس های آموزشی می گوید: سال گذشته 10 تن کمپوسیت مورد نیاز را به قیمت 27 میلیون تومان از مشهد تأمین کردیم که توجیهی نداشت و امسال با کمک کارشناسان جهاد کشاوری این میزان کمپوسیت را با ارقام بسیار پایین تر تهیه خواهیم کرد.

 

کشاورز دیگری در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند از مشکلات پیش رو به کاهش میزان آب در هر سال اشاره می کند و می گوید: براساس میزان آب چاه کشاورز اقدام به کشت نهال پسته می کند که متأسفانه هر ساله 5 درصد میزان برداشت آب از چاهها کم می شده و باعث بروز مشکلات برای کشاورزان می شود.

 

 

«حمید رضا قربانی» با 33 هکتار سطح زیر کشت پسته، گریزی به خرده مالکان می زند و می افزاید: برخی از کشاورزان خرده مالک برای تسویه تسهیلات بانکی، سم و کود و... اقدام به تر فروشی محصول خود به دلالان و واسطه ها می کنند.

 

وی با توجه به بادهای 120 روزه سیستان، بر احداث بادشکن در این منطقه تأکید می کند و خواستار حمایت سازمان جهادکشارزی در این زمینه می شود.

 

کشاورز پسته کار دیگری از منطقه مختاران با 28 هکتار سطح زیر کشت در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند بر حضور کارشناسان خبره در جهاد کشاورزی تأکید می کند و می گوید: برای حل مشکلات کشاورزان در همه زمینه ها وجود مرکز تحقیقات کشاورزی مهم است.

 

«گیدسکی» از مشکلات پیش رو به سرمای سال گذشته اشاره می کند و می گوید: سرما باعث افت 100 درصدی محصول  پسته و... کشاورزان منطقه شد و میزان برداشت پسته برخی کشاورزان منطقه به صفر رسید.

 

وی در ادامه گریزی به کشاورزی های مدرن دیگر کشورها می زند و ضمن انتقاد از مرکز تحقیقات و جهاد کشاورزی می گوید با توجه به این مهم که پسته ایران جزو برترین ها از نظر کیفیت بوده و در دنیا حرفی برای گفتن دارد، متأسفانه از نظر آموزش های مدرن و به روز عقب هستیم.

 

وی با اشاره به کاهش نزولات جوی، فرونشست های زمین و کاهش آب‌های زیرزمینی بر رفتن به سمت آبیاری های مدرن تأکید می کند و ضمن انتقاد از اجرای آبیاری های کم فشار و ... می گوید: متأسفانه به علت عدم نظارت ها با وجود هزینه کرد دولت در این زمینه طرح ها آنطور که باید اجرا نمی شود.

 

 

پیش بینی برداشت بیش از 880 تن پسته

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند سطح زیر کشت پسته در شهرستان سربیشه را هزار و 150 هکتار اعلام می کند که از این میزان 458 هکتار غیر بارور بوده و 692 هکتار بارور است.

 

«مریم جوادی بایگی» با اشاره به 345 نفر بهره بردار پسته در سربیشه می گوید: بر اساس پیش بینی های انجام شده حدود 882 تن پسته از سطح 692 هکتار بارور برداشت می شود.

 

وی با بیان اینکه برداشت پسته در شهرستان سربیشه از نیمه دوم شهریورماه آغاز و تا نیمه دوم مهرماه ادامه دارد، ارزش ریالی پسته های برداشت شده را 900 میلیارد ریال اعلام می کند.

 

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه ارقام تجاری پسته در این شهرستان را فندقی، اکبری، کله قوچی و احمد آقایی ذکر کرده و می افزاید: در حال حاضر چهار ترمینال ضبط پسته در شهرستان عملیات فرآوری را انجام می دهند که باتوجه به روند روبه رشد توسعه باغات پسته در این شهرستان، نیازمند سرمایه گذاری درخصوص فرآوری، بسته بندی و توسعه صادرات این محصول هستیم.

 

وی در خصوص مبارزه با کرم‌های مغزخوار پسته، تأکید می کند: در زمان برداشت باید میوه‌های سالم پسته از میوه‌های آلوده جدا شده و با هدف کاهش آلودگی میوه پسته در سال بعد پس از جمع‌آوری، میوه‌های آلوده از محیط باغ خارج و منهدم شوند.

 

 

 

 

کد خبر 1093547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha