کانون های مساجد شاهراه عدالت فرهنگی و فراغتی

توسعه خدمات فرهنگی و فراغتی و دسترسی آسان برای اقشار مختلف در بخش های متعدد کشور جز ضرورت های خدماتی حاکمیت محسوب می شود که کانون های فرهنگی و هنری مساجد شاهراه تحقق این مهم خواهند بود.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: دسترسی آسان به امکانات فرهنگی و هنری، ورزشی، فراغتی و مطالعاتی برای گروه های مختلف سنی و ساکنین بخش های مختلف کشور به ویژه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته جز ضرورت های جامعه به حساب می آید و مثل دیگر نیازها باید مئرد توجه باشد.

 

اولویت بندی برای ارائه خدمات فرهنگی، زیرساخت و اجتماعی به لحاظ  اهمیت هر کدام از حوزه ها نمی توانیم قایل باشیم که مثلا بگوییم گاز رسانی از نیازهای فراغتی مهمتر است که البته شاید به دلیل اینکه آب، برق و گاز و نان به دلیل اینکه جز نیازهای اولیه هستند پس باید بیش از نیازهای ثانویه که فعالیت های فرهنگی و رشد روحی می باشند باید مورد توجه قرار گیرد اما بی تفاوتی به دیگر نیازها در برابر خواسته های اولیه قابل درک نیست.

 

با تلاش و همتی که در طول چهار دهه گذشته صورت گرفته بخش زیادی از دغدغه های فرهنگی جامعه برطرف شده اما مسئله اینجاست که تا چه حدی دسترسی به نیازهای فرهنگی و هنری، استعدادشناسی، ورزشی و فراغتی مردم تامین شده و آیا این موضوع از عدالت و مواساتی در مناطق محروم و غیرمحروم برخوردار است.

 

کودکان و نوجوانان روستاهای دورافتاده کشور به اندازه همسالان خود در مرکزیت کشور و کلانشهر ها از خدمات فرهنگی بهره برده اند و آنان برای اعتلای زندگی خود در چه جایگاهی قرار دارند.

کمبود اعتبارات و منابع مالی و همچنین دسترسی خدمات به مناطق محروم اولین دلایلی است که در برابر سوالات مذکور نسبت به عدالت فرهنگی مطرح می شود اما باید بگوییم که بالاخره با وجود این شرایط قطعا این پاسخ را فرزندانی که در مناطق محروم هستند نمی پذیرند و این نیازخود را سرکوب نمی کنند.

مبنا و اساس علم اقتصاد و مدیریت بر پایه مدیریت منابع محدود در برابر نیازهای نامحدود است پس اگر توان مدیریتی و اقتصادی کشور را بر اساس واقعیت ها هدایت کنیم به راهکارهای مهمی برای برون رفت از همه مشکلات به ویژه توسعه عدالت فرهنگی می رسیم.

 

*مشارکت مردمی و حمایت های دولتی برای عدالت فرهنگی

 

همکاری و مشارکت مردمی در همه حوزه ها کارگشا بوده و یکی از مولفه هایی است که در جوامع مختلف مورد توجه بوده و در ایران نیز دستاوردهای خوبی داشته تا با همکاری مردم و با بهره گیری از توان اعتباری ، خدماتی و سرمایه ای نیازها را یکی پس از دیگر در کمترین زمان پاسخ بدهیم.

تشکیل کانون های فرهنگی و هنری با ماهیت مردمی و کارکرد فرهنگی و اجتماعی و در حوزه مسجد که پایه و اساس آن افراد جامعه هستند به نظر بسیاری از افراد صاحب نظر فرهنگی و فعالان این حوزه کارکردهای مسجد را احیا و فرصتی برای ارائه خدمات بوده اند.

 

این مراکز فرهنگی و هنری که در مناطق روستایی، کم برخوردار و محروم تشکیل شده اند توانسته اند منشا بسیاری از حرکت های مهم و دستیابی به نیازهای ثانویه جمعیت زیادی از افراد جامعه باشند و به نظر بسیاری از آنان اگر این مراکز نبودند هیچ نهاد دیگری نمی توانست برای آنان جذابیت ایجاد کند.

 

کتابخانه، محیط ورزشی، اجرای فعالیت های فرهنگی و هنری، گرامیداشت مناسبت ها، آموزش عمومی، برگزاری کلاس های فراغتی، ارتقای سطح توانمندی فردی و اجتماعی و مسابقات در پرتو همین کانون های فرهنگی و هنری مساجد اجرا می شود.

تفاوتی بین شهر و روستا و توسعه یافتگی و یا محرومیت نبوده، بلکه کانون های فرهنگی و هنری مساجد فعال توانسته اند زمینه امیدواری و پیشرفت افراد را در منطقه خود ایجاد کند اما موضوع اینجاست که عدالت فرهنگی و دسترسی آسان به خدمات این حوزه با چنین مراکزی تا حدی محقق شده است.

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد فهما با اشاره به آمار 26 هزار کانون تاسیس شده در مساجد کشور، تصریح کرد: بیش از نیمی از این مراکز در روستاها هستند و خدمات آن در مناطق با کمترین امکانات فرهنگی توسعه یافته است.

«مرتضی طاهریان» ادامه داد: تاسیس کانون های فرهنگی هنری  در مساجد اهل تسنن نیز انجام شده و نزدیک به 2 هزار مسجد که عمدتا در مناطق سیستان و بلوچستان، گلستان، کردستان،هرمزگان و آذربایجان غربی هستند، دارای کانون فرهنگی هنری هستند.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره های روستایی سبب معرفی و شناخت از روستاها وتوانمندی های اهالی آن منطقه شده است.

 

*کاهش تبعیض جنسیتی در توسعه عدالت فرهنگی

 

همه صحبت ها از توسعه خدمات فرهنگی و دسترسی به عدالت در حوزه فرهنگی است اما موضوع اینجاست که سهم خانم ها و آقایان از حوزه های فرهنگی تا چه حدی بوده و یا فقط سرمایه گذاری در یک بخش صورت گرفته است که معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد فهما در پاسخ به این موضوع گفت: 40 درصد از اعضای کانون های مساجد خانم ها هستند.

با وجود آمار احتمال دسترسی به 50درصد و برابری خدمات در این حوزه خواهیم بود.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد نه تنها در توسعه عدالت فرهنگی بلکه در بخش کاهش تبعیض جنسی در برخورداری از خدمات این عرصه نیز کارکشا بوده اند.

 

*سیمای کانون های مساجد اصفهان در عدالت فرهنگی

 

مدیرستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان هم موضوع عدالت فرهنگی و دسترسی به خدمات این حوزه را مورد توجه و تاکید قرار داد و گفت: این آمار نیز نزدیک به وضعیت کشوری است اما با توجه به اینکه بخشی از شهرهای اصفهان نیز دارای محرومیت هستند و حتی در کلانشهر اصفهان نیز مناطق کمتر برخوردار وجود دارد می توان گفت خدمات رسانی فرهنگی در بخش های مختلف از سوی کانون های مساجد صورت گرفته است.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» افزود: سرمایه گذاری برای تاسیس و توسعه کمی و کیفی کانون های مساجد مناطق محروم و روستایی موجب ارائه و گسترش فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خواهد شد و بستری برای مشارکت دهی دیگر نهادها نیز می شود.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه های انجام شده، تاسیس کانون های مساجد می تواند زمینه حضور دیگر دستگاه ها را نیز فراهم کند و خدمات فرهنگی و اجتماعی و فراغت بر محوریت این نهادهای فرهنگی به دست مردم برسد.

 

*کانون های مساجد اتاق فرمان برنامه ریزی و هدایتگری فرهنگی

 

اتاق فرمان عنوان مناسبتی است تا برای کانون های فرهنگی و هنری برای برنامه ریزی و هدایتگری فرهنگی انتخاب کنیم تا از این بستر علاوه بر شناسایی نیازها و اجرای فعالیت های فرهنگی و هنری زمینه مشارکت دیگر نهاد مثل تبلیغات اسلامی، ورزش و جوانان، استانداری و فرمانداری ها، ستاد مواد مخدر و سایر بخش های موثر و عرصه گذار در حوزه فرهنگی و اجتماعی را فراهم سازیم.

 

 

کد خبر 1093707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha