سینما یکی از ارکان بسیار مهم فرهنگ سازی جهان است

شهباز گهروئی، سینما را یکی از ارکان بسیار مهم فرهنگ سازی در جهان دانست و گفت: جمله شعر، موسیقی، هنرهای تجسمی، نمایش، تئاتر و به نوعی تلفیقی از همه هنرها در اثر سینمایی، خود را نشان می دهد و به نمایش می گذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «محمد شهباز گهروئی» عصر امروز (یکشنبه 21 شهریور) در آئین تجلیل و قدردانی از زحمات پرسنل مجموعه سینماهای بهمن سبز خوزستان که به مناسبت روز ملی سینما در محل سینما آزادی آبادان برگزار شد، با تبریک فرارسیدن روز ملی سینما اظهار کرد: کار اصلی اکران فیلم در سینماها بر عهده پرسنل آنهاست و در این کارزار کمتر دیده می شوند؛ اگر اکران فیلم و اثر هنری در محیط سینما موفق اتفاق می افتد و از آن استقبال می شود و مردم رضایت دارند قطعا بواسته زحمات این قشر پر تلاش است.

 

مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی استان خوزستان افزود: بسیار دوست داشتم امسال که در حوزه هنری به عنوان خادم خدمت می کنم در کنار پرسنل سینماها باشم که خوشبختانه امروز این اتفاق رخ داد و نصیبم شد و امیدوارم این انرژی که امروز به همه ما منتقل شد آن را نیز به خانواده هایمان منتقل کنیم.

 

وی سینما را یکی از ارکان بسیار مهم فرهنگ سازی در جهان دانست و تصریح کرد: در گذشته وقتی شاه ایران از مقابل دوربین عبور کرد و تصویر خود را به نمایش گذاشت هیچ کسی فکر نمی کرد که این دستگاه بعدها این مقدار تاثیرگذار باشد اما چه بخواهیم و چه نخواهیم هنوز هم سینما تاثیرگذارترین قالب هنری به شمار می رود.

 

شهباز گهروئی با بیان اینکه همه قالب های هنری در سینما گنجانده شده است اضافه کرد: شعر، موسیقی، هنرهای تجسمی، نمایش، تئاتر و ... به نوعی تلفیقی از همه هنرها در اثر سینمایی خود را نشان می دهد و به نمایش می گذارد، بسیار زود است که بخواهیم بگوئیم این قالب بخواهد جایگزینی پیدا کند.

 

وی ابراز کرد: شاید اگر قرار نبود ختم نبوت اتفاق بیفتد و اکنون پیامبری می خواست مبعوث شود چه بسی معجزه ای بالاتر از معجزات در همین سبک سینما را به جهان نشان می داد. امروز می توان گفت تاثیر سینما معجزه گونه است.

 

مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان عنوان کرد: در حوزه هنری بیشتر در بحث تولید محتوا انتظار داریم که حضور فعال در این صنعت داشته باشد، البته حوزه هنری کم و بیش در این زمینه مانند فیلم مصلحت که جزو آخرین محصولات سینمایی خود است فعالیت کرده است.

 

وی به اکران فیلم مصلحت نیز اشاره کرد و ادامه داد: اکران این فیلم در انتهای زمستان یا اوایل پائیز به انجام خواهد رسید، خوشبختانه کارگردان این فیلم نیز محصول حوزه هنری انقلاب اسلامی و تربیت شده موسسه سوره فیلم است و فکر می کنم جزو فیلم های پر مخاطب باشد و رونق خوبی را برای حضور قشر جدی مخاطبین فیلم به سینماها خواهد داد.

 

شهباز گهروئی اذعان کرد: حوزه هنری اکنون در حال همراه شدن با مسائل روز است به گونه ای که مسئله انیمیشن هم برای این حوزه بسیار جدی شده است چراکه قشر کودک و نوجوان به این ژان توجه دارند و حوزه نیز باید این کار را انجام دهد، لذا در اکثر مسائل حوزه هنری انقلاب اسلامی به صورت جدی وارد می شود.

 

وی بیان کرد: امیدواریم با تغییراتی که در مدیریت کلان کشور رخ داده و نزدیکی وزارت ارشاد و حوزه هنری برکاتش نصیب پرسنل و مجموعه های تحت امر این دو نهاد واقع شود، امید است این دو نهاد در کنار یکدیگر آثار تاثیرگذاری را برای مردم به ارمغان بیاورند.

 

مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان با اشاره به حواشی حضور خود در این مجموعه خاطرنشان کرد: متاسفانه تعریف ما از هنر اشتباه است و آن اینکه برخی هنر انقلابی را با هنر آئینی قاطی می کنند وقتی می گوئیم هنر انقلابی منظور هنر آئینی نیست چرا که هنر آئینی جزوی از هنر انقلابی است. یعنی وقتی شعری برای امام حسین (ع) سروده می شود این شعر انقلابی جامع بر آئینی است.

 

وی خاطر نشان کرد: وقتی تصویر شهیدی کشیده می شود این کار به نوعی هنر آئینی است اما هنر انقلابی فراتر از این هاست.

 

شهباز گهروئی هنر انقلابی را هنری مسئله مند و دردمند عنوان کرد و گفت: هنر انقلابی هنری که ابتدا یک دردی را احساس کرده و برای اینکه آن را فریاد بزند و آلامی باشد با زبان هنر آن درد را بیان می کند، هنری که کارکرد اجتماعی داشته باشد و درد مردم را به زبان بیاورد هنر انقلابی است و هنری که کارکرد اجتماعی ندارد هنر انقلابی نیست بلکه هنر ویترینی است.

 

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص هنر انقلابی تاکید کرد: در سخنان رهبر معظم انقلاب ایشان نگفتند هنر اسلامی بلکه در جای جای فرمایشاتشان عنوان کردند هنر انقلابی، چراکه وقتی عنوان انقلابی ذکر می شود یعنی حتی یک مسیحی هم با پرداختن به مسائل و درد مردم می تواند یک اثر هنر انقلابی داشته باشد.

 

مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان با بیان اینکه به جهت اثر بخشی هنر انقلابی باید محل های هنری به مکانی برای حل مشکلات مردم تبدیل شوند اضافه کرد: وقتی برای مشکلات مردم در اماکن هنری فکری صورت گرفت و آن مشکل بر طرف شد آن وقت این محل ها، ترویج دهند هنر انقلابی هستند.

 

وی عنوان کرد: برخی ها چالش هایی با بنده داشته و دارند و این موضوع که بچه مسجدی هستم افتخار می کنم، برخی ها فکر می کنند اکنون من آمده ام تا حوزه هنری را به پایگاه و مسجد تبدیل کنم، آمده ایم تا به اندازه توان کمک کنیم تا حوزه در مسیر انقلاب به این معنا بیاید که مردم حس کنند حوزه هنری و سینماها خانه های خود هستند و جایی است که می توانند در آن درد دل و مشکلات خود را بیان کنند و مشکلاتشان رفع شود.

 

شهباز گهروئی خاطرنشان کرد: تمام تلاشمان این است که برای بچه های منطقه ملاشیه سرود بسازیم و این کار را هم انجام خواهیم داد.

 

وی از راه اندازی برنامه ویژه ای تحت عنوان دادخواست در سطح استان خوزستان خبر داد و ابراز کرد: این برنامه در واقع بازتاب هنرمندانه مشکلات مردم خوزستان است، این برنامه را راه اندازی کردیم تا با شعر، داستان، کلیپ و ... مشکلات مردم را به گوش مسئولین برسانیم.

 

مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان به ساخت مستند از وضعیت مردم در شرایط بحرانی ناشی از بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: این وظیفه ما است که در رابطه با بیماران کرونایی، فوتی ها بر اثر این بیماری و مسائل و مشکلات خانواده های آنان در برابر این بیماری و هزینه های فراوان آنها مستندی بسازیم. این نیز مستند انقلابی می شود، کسانی که خود را هنرمند می نامند باید در کنار مردم باشند و از مشکلات جامعه بگویند تا مشکلات مردم مرتفع شود.

 

وی از تدوین برنامه ای سه ساله برای حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان خبر داد و تصریح کرد: امیدوارم آرام آرام به اهدافی که مد نظر قرار دادیم برسیم.

 

شهباز گهروئی با تقدیر از زحمات مدیر امور سینمایی بهمن سبز خوزستان و همچنین پرسنل سینماهای این مجموعه یاد آور شد: از نزدیک شاهد تلاش های پرسنل سینماها بودم، از ابتدای حضورم در حوزه هنری خوزستان ارتباط و فضای بردارانه و صمیمی و همکاری بسیار خوبی با مدیر امور سینمایی بهمن سبز خوزستان داشتیم که جای تقدیر و تشکر دارد.

 

کد خبر 1093884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha