بازار داغ گمانه زنی‌ها برای نهمین استاندار خراسان جنوبی

خراسان جنوبی طی چندین سال از عمرش تاکنون هشت استاندارغیربومی به خود دیده است، و حالا با روی کار آمدن دولت سیزدهم و روی کار آمدن استانداران جدید خوزستان و سیستان و بلوچستان بازار گمانه زنی های در خصوص انتخاب نهمین استاندار خراسان جنوبی قوت گرفته است.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: سمیه محمدی: با آغاز کار دولت سیزدهم؛ بازار گمانه زنی ها برای تغییر احتمالی استاندار خراسان جنوبی در فضای مجازی و محافل رسمی و غیر رسمی داغ شده است و فهرستی از اسامی و گزینه های احتمالی از سوی برخی رسانه منتشر می شود که مورد تأیید هیچ مسئول و نماینده ای قرار نگرفته است.

 

خراسان جنوبی طی عمر چندین ساله اش تاکنون هشت استاندار به ترتیب «رضایی بابادی، مرتضوی، رشید، خدمتگزار، پرویزی، مروج الشریعه، معتمدیان و ملانوری» داشته است و این روزها مردم در انتظار انتصاب نهمین استاندار برای حل مشکلات و معضلات استان هستند.

 

همه گزینه های احتمالی استانداری خراسان جنوبی

از چندی پیش و اکنون نام اشخاصی چون سردار «محمد زهرایی» فرمانده بسیج سازندگی کشور، سردار «غیاثی» یکی از فرماندهان پیشین سپاه استان، «سلم آبادی» مدیرکل فعلی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان، «فرهادی» معاون پیشین سیاسی و امنیتی استانداری خراسان جنوبی و فرماندار فعلی تهران، «یعقوب علی نظری» فرمانده اسبق سپاه انصار الرضای خراسان جنوبی، سردار «غلامرضا احمدی» از فرماندهان دوران دفاع مقدس، سردار «مولوی حقیقی» رئیس کنونی مجمع امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی، «حسن خسروی» مدیرکل اسبق اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی، «محمدرضا گلرو» معاون اسبق توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی در دولت احمدی نژاد، «محمد اسکندری، مهدی ناصحی و عباس مسجدی آرانی» نقل زبان ها است.

 

 

با اینکه برخی گروه های مختلف سیاسی تلاش داشته اند تا گزینه های مورد نظر خود را معرفی کنند، در این میان برخی هم تلاش کردند با بر سر زبان انداختن گزینه مورد نظر خود در فضای مجازی توجهات را به سمت گزینه مورد حمایت خود جلب کنند.

 

به هر حال طی هفته گذشته فهرستی از اسامی استانداران سراسر کشور برای نشستنن بر صندلی استانداران مطرح شد لذا خبرنگار شبستان در راستای تنویر افکار عمومی این مهم را از سوی نمایندگان مجلس که نقش مهم و تاثیرگذاری بر انتخاب و معرفی استاندار دارند، پیگیری کرد.

 

استاندار بومی یا غیر بومی!

و اما استان تازه تاسیس خراسان جنوبی از سال ۱۳۸۳ تاکنون هشت استاندار غیر بومی را به خود دیده است، استاندارانی که هر کدام با نگاه سیاسی و پشتوانه اجرایی و مدیریتی خاص خود مسیر توسعه استان را پیش برده اند و تاکنون مدیری بومی در سمت استاندار به خود ندیده است!

 

در این بین رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در گفتگو با رسانه ها، بومی بودن را یک امتیاز برای استاندار جدید عنوان و گفته است چون وی شناخت بیشتری نسبت به مسائل منطقه دارد، اما اصراری در این موضوع نیست و داشتن ایده و برنامه برای تحول استان و استفاده از ظرفیت جوانان، تقویت فکر و گفتمان انقلاب مهمتر است.

 

حجت الاسلام «مجید نصیرایی» نماینده مردم شهرستان های طبس و فردوس در خانه ملت البته بر این نکته هم تأکید می‌کند که اگر در شرایط برابر، افرادی همه ملاک‌ها را داشته باشند ترجیح می‌دهیم فرد بومی انتخاب شود

 

انتخاب استاندار  جدید خراسان جنوبی با در نظر گرفتن ۱۸ شاخص اصلی

«سلمان اسحاقی»، نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، اظهار کرد: نمایندگان استان برای گزینه هایی استانداری خراسان جنوبی سه هفته است که به صورت مستمر و فشرده در مجمع استان جلسه برگزار می کنند.

 

وی گفت: شاخصه های استانداری برای ما مهم است و استاندار بر اساس 18 شاخصه از جمله مدیر جهادی، انقلابی، ولایی، کاربلد و کارشناس، آشنا به زیر ساخت های استان، آشنا به معایب، محاسن، نواقص و کاستی های باقی مانده از دولت قبل، برنامه و چشم انداز نسبت به اصلاح و تغییر امور، مردمی بودن و آشنا بودن به محصولات استراتژیک استان مورد بررسی قرار گرفته است.

 

اسحاقی تصریح کرد: نمایندگان به عنوان بازوی قدرتمند مشورتی برای دولت در تعیین استاندار هستند و تصمیمی نهایی را وزیر کشور و رئیس جمهوری خواهند گرفت و ما هیچ وقت استاندار را انتخاب نمی کنیم بلکه گزینه های استاندار را بر تکیه بر شاخص موجود پیشنهاد می کنیم.  

 

امروز گزینه های احتمالی به دست وزیر می رسد

وی با بیان اینکه همفکری با مدیران استانی در خصوص انتخاب استاندار در دستور کار است، گفت: همزمان با سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در این خصوص صحبت شده و با چند نفر از افرادی که از خطه استان و اشراف به خراسان جنوبی دارند و هم اکنون در دولت هستند هم مشورت هایی گرفته شده که در مجموع امروز و فردا نمایندگان استان در خصوص گزینه های احتمالی استانداری به جمع بندی می رسند و چند نفر را به عنوان مشورتی به وزیر کشور معرفی می کنیم چراکه از نمایندگان خواسته شده بود در خصوص انتخاب استاندار به وزیر کشور کمک شود.

 

نمانیدگان مردم هیچ حساسیتی نسبت به استاندار بومی و یا غیر بومی ندارند

نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مردم استان در خصوص بومی بودن و نبودن استاندار هیچ حساسیتی ندارند، افزود: هر شخصی که انتخاب می شود باید بتواند مشکلات مردم را پیگیری کند امکان دارد لذا حساسیت نمایندگان تکیه بر شاخص و گزینه بومی بودن نیست.

 

اسحاقی تصریح کرد: گزینه بومی بودن استاندار حتی اولویت ما نبوده است بلکه ارزیابی ما 18 شاخصه بود که بومی بودن هم یکی از گزینه ها بود، لذا بومی بودن همان امتیازی را دارد که دیگر شاخص ها داشته است.

 

پنج انتظار نماینده از استاندار جدید در دولت سیزدهم

وی اضافه کرد: پنج گزینه در دولت سیزدهم برای ما مهم است که مهمترین آنها مسئله آب است، برخی روستاهای ما هنوز آب آشامیدنی ندارند و سال آبی که پیش رو داریم بحرانی تر از سال های گذشته است از هم اکنون استاندار باید به فکر آب برای مردم باشد.

 

نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گزینه دومی که در استان نیازمند پیگیری دارد را محصولات استراتژیک ازجمله زعفران و زرشک عنوان کرد و گفت: متاسفانه برای زرشک و زعفران هیچ برنامه ای در آینده دیده نشده است و هنوز محصولات زرشک در انبارها است و هم اکنون مردم در فصل برداشت هیچ انگیزه ای برای برداشت زرشک ندارند این سبب بی انگیزه ای کشاورزان در آینده برای کشت زرشک می شود.

 

مردم سومین استان پهناور کشور نباید دغدغه گرانی زمین و مسکن داشته بانشد

اسحاقی سومین مطالبه مردم در دولت سیزدهم را بحث مسکن و زمین ها عنوان کرد و گفت: استان خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است که 800 هزار نفر جمعیت دارد، لذا این 800 نفر نباید با وجود زمین های زیاد، دغدغه مسکن و افزایش قیمت مسکن داشته باشند، توصیه می شود الحاق و توسعه روستاها و شهرها با فراهم کردن زیر ساخت ها در دولت سیزدهم سریع تر انجام شود.

 

وی با اشاره به پایانه های مرزی و گمرک استان، گفت: امروز گمرک یزدان باز شد لذا ما به دنبال ارتقا و توسعه آن از نظر فعالیت های آن هستیم تا اقتصاد استان و کشور را متحول کند.

 

نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان در خصوص نهاده های دامی باید مورد توجه قرار بگیرد، اضافه کرد: نباید نهاده دامی همانطور جیره بندی شود که در سایر نقاط حاصل خیز همانند شمال و غرب سهمیه بندی می شود، نهاده های دامی استان خراسان جنوبی باید به نسبت خشکسالی استان بیشتر شود چراکه شغل بیشتر مردم ما دامداری است.

 

تاکید رئیس جمهور بر معادن/ خراسان جنوبی استان پایلوت اقتصاد مقاومتی

اسحاقی گذری به تاکیدات آیت الله رئیسی در معدن زغالسنگ طبس زد و گفت: ریاست جمهوری تاکید کردند که اگر معادن دیده شوند ما مشکل اشتغال نداریم، لذا اگر صنایع مرتبط با معادن در استان و فرآوری محصولات راه اندازی شود، استان خراسان جنوبی می تواند به عنوان استان پایلوت در اقتصاد مقاومتی در کل کشور معرفی شود.

 

در پایان باید منتظر شد و دید با توجه به گمانه زنی‌های مختلف در خصوص استاندار جدید در نهایت؛ دولت سیزدهم چه کسی را برای این سِمت، راهی ساختمان استانداری خراسان جنوبی خواهد کرد.

 

استاندار خراسان جنوبی هر کسی بشود، قطعاً آزمون های سختی را با توجه به شرایط خشکسالی، کم آبی، خشک شدن سدها و قنوات، وضعیت نامطلوب مسیرهای ارتباطی و جاده ای، جای خالی مشوق های سرمایه گذاری در بخش معدن، نبود زیرساخت برای فرآوری مواد معدنی، گردشگری و محصولات استراتژیک و یا پایانه های مرزی و ارتباطی با کشور همسایه را پیش رو دارد، لذا از میان گزینه های استاندار بومی، غیر بومی، بومیِ توانمند و یا با استاندار با روحیه جهادی که جزو شاخصه های مهم انتخاب استاندار اصلح است باید استانداری مردمی و انقلابی راهی ساختمان استانداری شود تا در جنگ با مشکلات عدیده این استان، سرافرازمان کند.

 

 

کد خبر 1094630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha