پیش بینی تولید ۴۵۰۰ کیلو پیله تر در گیلان

فرزانه از آغاز روند پرورش پائیزه کرم ابریشم در گیلان خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال چیزی حدود چهار هزار و ۵۰۰ کیلو پیله تر در گیلان و در موعد پائیز تولید شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «مجید فرزانه» شامگاه سه‌شنبه( 23 شهریور) در گفت‌وگوی خبری در مورد اینکه امسال چه میزان تخم نوغان در گیلان توزیع شد اظهار داشت: پرورش دوباره کرم ابریشم دو سالی است که در کشور آن هم بعد از 23 سال وقفه آغاز شده و روند خوبی هم در استان‌ها دارد.

 

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور گیلان را استانی پیشرو در پرورش کرم ابریشم و نوغانداری اعلام کرد و افزود: در سال جاری 165 جعبه تخم نوغان در استان گیلان و شهرستان‌های مهم آن از جمله لنگرود، شفت، لاهیجان، فومن، صومعه‌سرا و انزلی توزیع شد و در این مناطق ما پرورش پائیزه کرم ابریشم را شاهد هستیم.

 

فرزانه هدف مرکز توسعه نوغانداری کشور را اقتصادی کردن فعالیت‌های این بخش خواند و تصریح کرد: برنامه‌ریزی خوبی در سطح کشور برای توسعه فعالیت نوغانداری در حال انجام است و امسال با هدفگذاری که صورت گرفت پرورش پائیزه کرم ابریشم را در شش استان کشور از جمله گیلان آغاز کرده‌ایم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که امسال تولید چه مقدار پیله کرم ابریشم در موعد فصل پائیز در استان گیلان پیش‌بینی می‌شود هم ابراز داشت: امسال 65 جعبه تخم نوغان در گیلان توزیع کردیم و با توجه به روند فعلی پیش بینی می‌شود امسال چیزی حدود چهار هزار و 500 کیلو پیله تر در استان و در موعد پائیز تولید شود.

 

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور قیمت خرید پیله تر کرم ابریشم را سال قبل 70 هزار تومان در هر کیلو اعلام کرد و با بیان اینکه امسال این قیمت خرید به بالای 140 هزار تومان رسید افزود: پیش‌بینی ما این است که پرورش پائیزه کرم ابریشم چیزی حدود 600 میلیون تومان درآمد برای نوغانداران گیلانی به ارمغان بیاورد.

 

فرزانه حمایت از نوغانداران و برنامه‌های مرکز توسعه نوغانداری کشور در این مورد را برشمرد و اضافه کرد: یکی از اهداف این نهاد در حوزه پرورش کرم ابریشم، تقویت و به روز رسانی هر چه بیشتر زیرساخت‌های نوغانداری محسوب می‌شود که مهم‌ترین آن تامین و توزیع نهال توت بین نوغانداران است.

 

وی از تامین و توزیع رایگان چیزی حدود 275 هزار نهال توت در سال 99 در سطح استان گیلان خبر داد و با تاکید بر اینکه در سال 98 تنها 58 هزار نهال توت توزیع شده بود خاطرنشان کرد: روند توزیع رایگان نهال توت بین نوغانداران گیلانی امسال هم به شکل گسترده در دستور کار قرار دارد.

 

 

کد خبر 1094745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha