امنیت، منابع انرژی و ترانزیت سه ویژگی جذاب ایران برای سازمان اوراسیاست

پاک آئین از نقش ثبات ساز به لحاظ امنیتی و تأمین منابع غنی اقتصادی و همچنین ترانزیتی ایران گفت و اظهار کرد: این ظرفیت‌ها به طور طبیعی برای اعضای سازمان اوراسیا جذابیت دارد تا بتوانند ایران را در جمع خود بپذیرند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص اولین سفر خارجی رئیس جمهور به تاجیکستان برای حضور در اجلاس شانگهای با دکتر محسن پاک آئین، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در باکو به صورت تلفنی گفتگو کرد.

محسن پاک آئین با اشاره به سفر حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به تاجیکستان، آن را به عنوان نخستین سفر رئیس جمهور بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: ماهیت سازمان شانگهای امنیتی است و برای تنظیم ترتیبات امنیتی در منطقه تأسیس شده است. این سازمان مسائلی مانند مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر، قاچاق مواد مخدر و پول شویی را در برنامه خود دارد.

وی همچنین اشاره کرد: با توجه به اینکه اکثر اعضای پیمان شانگهای کشورهای عضو منطقه اوراسیا هستند و معمولاً امنیت مقدمه ای برای اقتصاد محسوب می شود، این سازمان یک بستر خیلی مهم و مفیدی را برای همکاری های اقتصادی بین اعضای آن فراهم می کند و به همین جهت می تواند شانگهای را یک سازمان امنیتی و اقتصادی دانست.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در باکو با بیان اینکه چین و روسیه به عنوان اعضای سازمان شانگهای عضو دائم شورای امنیت هستند، اظهار کرد: با توجه به این موضوع، در بعد دو و چند جانبه همکاری های ایران با این کشور، می تواند اهمیت حضور رئیس جمهور را در این اجلاس را دو چندان کند زیرا سبب تقویت رویکرد نگاه به شرق می شود.

وی اوراسیا را یک منطقه بسیار مهم دانست و عنوان کرد: اهمیت این منطقه به حدی است که از آن به عنوان یک قاره یاد می شود. حدود 65 منابع انسانی و طبیعی دنیا در این منطقه است و گفته می شود آینده اقتصاد جهان را این منطقه تعیین می کند.

این کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو جایگاه ایران را از نظر ژئوپلتیک در منطقه بسیار مهم توصیف کرد و افزود: ایران پل ارتباطی میان آسیا و آفریقا و اروپا بوده و دارای منابع طبیعی غنی به خصوص انرژی است. کشورهای اوراسیا در سه حوزه ترانزیت، انرژی و تجارت برای ایران اهمیت قائل هستند.

پاک آئین همچنین بیان کرد: اعضای اوراسیا، ایران را به عنوان یک کشورها ثبات ساز که اراده مصمم برای تأمین امنیت منطقه بدون دخالت کشورهای خارجی دارد، می شناسند. ایران امتحان خود را در مبارزه با تروریسم داده است و شهدایی را در این نبرد تقدیم کرده است که شهید سردار سلیمانی از جمله آنهاست.

وی از نقش ثبات ساز به لحاظ امنیتی و تأمین منابع غنی اقتصادی و همچنین ترانزیتی ایران گفت و اظهار کرد: این توانایی ها و ظرفیت ها به طور طبیعی برای اعضای سازمان اوراسیا جذابیت دارد تا بتوانند ایران را در جمع خود بپذیرند و همکاری خود را سامان دهند.

کد خبر 1094845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha