خوزستان قابلیت ایجاد گردشگری ادبی و مشاهیر را دارا است

موسوی در آئین رونمایی از تمبر شاعر انقلابی زنده‌یاد قیصر امین‌پور گفت: خوزستان سرشار از جذابیت‌هایی در رابطه با مشاهیر، مفاخر، علما و نخبگان است و این قابلیت را دارد که در این استان گردشگری ادبی و مشاهیر ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «سید حکمت‌الله موسوی» در آئین رونمایی از تمبر میراث‌دار و پیشگام شعر انقلاب «زنده‌یاد قیصر امین‌پور» که شب گذشته در محل آرامگاه و یادمان این شاعر گرانقدر در گُتوند برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری چنین مراسمی شاید کمترین کاری بود که می‌توانستیم به پاس قدردانی از دکتر قیصر امین‌پور انجام دهیم اظهار کرد: امین‌پور شاعری بود که رهبر انقلاب در زمان وفات وی، ضمن صدور پیامی حزن‌انگیز، خاص و ویژه، از صمیم قلب‌شان احساسات خود را بروز دادند و فوت این شاعر گرانقدر را اتفاقی خسارت‌بار عنوان کردند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان ضمن ابراز قدردانی از همه کسانی که به نحوی در راستای برپایی مراسم تلاش، همکاری و مشارکت داشتند افزود: از دید گردشگری و اقتصاد گردشگری، همه نخبگان، مشاهیر و علمای استان خوزستان و وجود یادمان‌های آنها، این قابلیت را ایجاد می‌کنند که گردشگری ادبی و مشاهیر برای استان ما تأمین شود.

 

وی اضافه کرد: گردشگری مشاهیر، فرهنگی و تاریخی در دنیا سالانه بیش از یک میلیارد مهاجرت موقت و سفر را به دنبال دارد و در سراسر دنیا نیز از این موضوع در راستای پیشبرد اقتصاد گردشگری بهره برده می‌شود.

 

موسوی تصریح کرد: ما در استان خوزستان علاوه بر داشته‌ها و جذابیت‌های ویژه‌ای که داریم، سرشار از جذابیت‌هایی مرتبط با مشاهیر، مفاخر، علما و نخبگان هستیم که این موضوع اقدامات خاص ما مسئولان را می‌طلبد و یکی از این اقدامات همین ساخت تمبر و رونمایی از آن است که امشب و در این مراسم آن را عملی کردیم.

 

وی با اشاره به اینکه امروزه تمبرها در موزه‌های دولتی و خصوصی ما به نمایش گذاشته و در واقع جاذبه‌ای برای جذب گردشگر محسوب می‌شوند عنوان کرد: از مهمترین انواع گردشگری، گردشگری ادبی و فرهنگی است که عواید بیشماری دارد.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان تأکید کرد: این شاخه از گردشگری علاوه بر اینکه گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند، اثرات مثبت زیادی را نیز هم برای جامعه میزبان و هم مهمان به بار می‌آورد که مهمترین آن‌ این است که مردم با آداب و رسوم و فرهنگ و هنر ملل مختلف و جوامع محلی آشنا می‌شوند و در میان گردشگرانی که شاهد این فرهنگ‌ها و تمدن‌ها هستند، مودت و الفت ایجاد و از خیلی از کینه‌ها، عداوت‌ها و دشمنی‌ها دوری گزیده می‌شود.

 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: این قبیل برنامه‌های فرهنگی، کماکان ادامه پیدا کنند تا منجر به معرفی بیشتر مشاهیر و مفاخر در سطح استان، ملی و فراملی و باعث شود همه نسل‌ها و جوامع از برکات وجود این عزیزان بهره‌مند شوند.

 

«حجت‌الإسلام سیدعبدالنبی موسوی‌فرد» نیز با بیان اینکه ایران عزیز ما سرزمین خیزش شعرای نامدار و بزرگ در دنیا بوده و نام سرزمین ایران پیوسته با شعر و ادب آمیخته بوده است عنوان کرد: وقتی گذشته تاریخ ایران را مطالعه می‌کنیم با شُعرای نامداری همچون فردوسی، حافظ، سعدی، مولوی‌، شمس تبریزی و ... برخورد می‌کنیم.

 

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به اینکه حافظ، شاعر عارف این سرزمین است و سعدی از افتخارات دیگر ایران اسلامی است و با بررسی مثنوی می‌توان دریافت که دارای نکات بسیار اخلاقی برگرفته از آیات قرآن و روایات است گفت: به واقع شعر در سرزمین ایران اسلامی، در متن زندگی مردم قرار دارد و اشعار حماسی در هشت سال دفاع‌مقدس و ترغیب رزمندگان اسلام به واسطه این اشعار، آن آثاری است که شعر بر زندگی انسان ممکن است داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه در همه این سال‌ها و قرن‌ها ما شاهد مردان بزرگی بودیم که برای ما حکم افتخار را داشته‌اند که از جمله آن‌ها قیصر امین‌پور است که افتخار سرزمین استان ولایتمدار خوزستان است اذعان کرد: این شاعر توانمند توانست دغدغه امامان انقلاب را ترسیم کند که همه این‌ها از افتخارات خوزستان ما است.

 

در این آئین که با حضور جمعی از مدیران استانی و شهرستانی و علاقه‌مندان قیصر شعر ایران، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و در کنار آرامگاه این شاعر فرهیخته در شهرستان گتوند برگزار شد، از تابلوی این آئین رونمایی و مهر اولین انتشار بر آن حک شد و مسئولان و مهمانان، دلنوشته و امضاهای خود را روی این تابلو به رشته تحریر درآوردند.

 

تمبر شاعر صاحب سبک و پرآوازه کشور دکتر قیصر امین‌پور با موافقت و حمایت شورای عالی تمبر و همدلی و تلاش شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به مرحله رونمایی رسید.

 

یکی از موزه‌های غنی تمبر در کشور در مجموعه گنجینه آستان قدس رضوی قراردارد که با رایزنی‌های صورت گرفته از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان قرار است بخش ویژه‌ای در این مجموعه برای نمایش این تمبر وزین درنظر گرفته شود. همچنین بنا است این تمبر توسط نماینده ولی فقیه در خوزستان و به نمایندگی از مردم فرهنگ‌دوست استان برای شورای عالی انقلاب فرهنگی و موزه‌های تمبر سراسر کشور نیز ارسال شود.

 

کد خبر 1094970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha