سایه بی توجهی بر سر اهالی روستاهای همجوار شهر خوسف

باران مشکلات و نبود امکانات اولیه در روستاهای «شادان، تقی آباد و بید» شهرستان خوسف با وجود معدن طلای شادان سبب مهاجرت اهالی از روستا شده است.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: بی توجهی به روستاها سبب مهاجرت اهالی و مرور متروکه شدن روستاها می شود. نبود زیرساخت اولیه مانند آب، گاز، برق و یا آنتن دهی تلفن همراه بی شک تاثیر ناگواری بر ساختار جمعیت شهری دارد. محرومیت روستاها از امکانات آن هم در روستاهایی که جوانان انگیزه ای برای ماندن دارند، سبب نارضایتی و در نهایت مهاجرت می شود. گرچه ساکنان سالخورده به همان امکانات اندک قانع هستند و توان مهاجرت به شهرها را ندارند، اما در نهایت به تبعیت از جوانان حاشیه نشین خواهند شد، لذا دولت ها باید ساز و کاری برای مهاجرت معکوس و ماندن افراد در روستاها پیش بینی کنند.

 

 

جوانان سه روستای شادان، بید و تقی آباد خوسف هم اکنون با وجود محرومیت از امکانات به دلیل اشتغال در معدن طلای شادان در روستا ساکن اند اما همین جوانان در گفتگو با خبرنگار شبستان خواستار پیگیری مشکلات روستا از سوی رسانه ها هستند و می گویند اگر امکاناتی باشد در روستا می مانیم. 45 جوان این روستا علی رغم مسیر طولانی تا معدن را هر روز طی می کنند اما دیگر انگیزه ای برای ماندن در روستا و یا شغل شان ندارند.

 

بدون شك اگر روستائیان از امكاناتی كه در شهرها وجود دارد، بهره مند شوند، به شهرها مهاجرت نمی كنند و خیلی از مشكلات جانبی ایجاد نخواهد شد.

 

آبی که بعد از ۸ سال به شادان نرسید!

اکبری، دهیار روستای شادان در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: تقی آباد، بید و شادان سه روستای همجوار با فاصله یک تا دو کیلومتر است که بیش از 150 نفر جمعیت آن محروم از امکانات زیرساختی همانند آب، گاز و آنتن دهی تلفن همراه هستند.

 

وی با اشاره به راه اندازی معدن طلای شادان در این روستا گفت: بیشتر جوانان روستا در محل معدن مشغول کار و فعالیت هستند ولی به دلیل نبود زیرساخت‌های آب، گاز، آنتن دهی و اینترنت انگیزه ای برای ماندن در روستا ندارند و یکی یکی از روستا مهاجرت می کنند.

 

اکبری با بیان اینکه در روستای تقی آباد و بید و معدن طلای شادان آب شرب نداریم، افزود: آب این روستاها قرار بود هشت سال پیش که مزار شاه سلیمان علی(ع) آبرسانی شد، تامین شود چراکه تقی آباد و بید در همان قرارداد بوده است ولی تاکنون خبری از آب شرب نیست.

 

وی فاصله خط اصلی انتقال آب شرب (از امامزاده شاه سلیمان علی علیه السلام) تا روستای تقی آباد را یک کیلومتر عنوان کرد و گفت: جالب است که خط انتقال آب تقی آباد را همزمان با این امامزاده و روستای شادان افتتاح هم کرده اند اما با گذشت هشت سال از این افتتاح هنوز آبی به این روستا نیامده است.

 

این مسئول که از پیگیری های زیاد ولی بی نتیجه گلایه دارد، افزود: مسئولان دلیل اصلی این مشکل را کمبود اعتبارات شهرستان خوسف عنوان می کنند اما با گذشت زمان، هزینه آبرسانی از 100 میلیون تومان به 900 میلیون تومان افزایش یافته است.

 

وی از اشتغال 45 جوان در معدن طلای شادان خبر داد و گفت: این تعداد به دلیل نبود زیرساخت های رفاهی هر روز مسیر طولانی و خطرناک را تا مرکز شهر را طی می کنند، این روستاها از آنتن دهی تلفن و گاز هم محروم است و اگر کسی نصف شب مریض شود باید مسیر روستا تا پای کوه را طی کنیم تا بتوانیم یک تماس برقرار کنیم.

 

مسئولان جواب درست و حسابی نمی دهند

دهیار تقی آباد ضمن مطالبه از رسانه ها برای پیگیری مشکلات این سه روستا، تصریح کرد: مسئولان محلی هیچ جواب قانع کننده ای برای حل مشکلات این سه روستا به ما نمی دهند، در صورتی که مشکل آب روستا با یک پمپ و یک تانکر آب و بدون اینکه مخزنی نصب کنند قابل حل است.

 

وی گفت: در حال حاضر این روستاها با معضل خشکسالی مواجه شده اند و مردم مجبورند از آب قنات و سهم کشاورزی مردم برداشت کنند که این مهم هم برخی مواقع موجب اعتراض عده ای می شود.

 

آبرسانی به تقی آباد یک و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

«علیرضا شاهی گیو» رئیس آب و فاضلاب شهرستان خوسف در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: آبرسانی به روستاهای بید و رک به صورت سیار هم اکنون در حال انجام است.

 

رئیس آب و فاضلاب شهرستان خوسف با اشاره به آبرسانی پایدار به روستاهای تقی آباد و بید، گفت: در حوزه آب و فاضلاب تا پروژه‌های نیمه تمام تکمیل نشود، اجازه اجرای پروژه جدید نداریم لذا با فرماندار صحبت شده تا برای آبرسانی از محل ارزش افزوده معادن پیگیری شود.

 

 

شاهی گیو تصریح کرد: از محل یک درصد ارزش افزوده معادن سال گذشته در معدن قلعه زری 225 میلیون تومان برای ساخت مخزن آب هزینه شده، امسال از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درخواست می شود این ارزش افزوده برای آبرسان به تقی آباد و بید اختصاص یابد.

 

وی با بیان اینکه برای آبرسانی به تقی آباد و بید یک و نیم میلیارد تومان اعتبار لازم است، ادامه داد: این روستا سه و نیم کیلومتر خط انتقال، یک پمپاژ و دو مخزن نیاز دارد که امسال در حال پیگیری است.

 

آبرسانی به تقی آباد و بید در سال جاری بررسی و مطالعه می شود

«محمدعلی آخوندی»، فرماندار خوسف هم در خصوص آبرسانی به روستاهای تقی آباد و بید اظهار کرد: این روستاها از مجتمع های موجود بسیار دور هستند لذا پیشنهاد داده شده که از محل مجتمع امامزاده شاه سلیمان علی (ع) آبرسانی انجام شود و یا باید مجتمع جدیدی برای این روستاها در نظر گرفته شود لذا به واسطه اینکه هزینه های آبرسانی بسیار بالا است مقرر شد تا بررسی های لازم انجام و این مورد جزو پروژه های دارای اولویت شهرستان لحاظ شود.

 

وی با بیان اینکه اولویت با تکمیل پروژه های نیمه تمام است، گفت: پروژه آبرسانی به تقی آباد و بید در سال جاری بررسی و مطالعه می شود و اجرای آن بستگی به تخصیص اعتبار کافی دارد.

 

آخوندی تصریح کرد: کارخانجات و معادن خوسف در حال ساخت و ساز هستند و به محض اینکه به درآمدزایی برسند باید برای اجرای پروژه ها کمک کنند؛ این کمک در قالب مسئولیت اجتماعی معادن باید لحاظ شود، البته این معادن کمک هایی برای بیماری کرونا و خرید تجهیزات و سبد غذایی کمک کرده اند.

 

وی در خصوص مشکل آنتن دهی در روستای شادان، تقی آباد و بید گفت: روستاهای بالای 20 خانوار در اولویت اداره کل فناوری و اطلاعات قرار دارند این مهم در شهرستان خوسف انجام شده است البته موضوع آنتن دهی در امامزاده شاه سلیمان علی(ع) و این سه روستا در حال پیگیری است.

 

فرماندار خوسف در ادامه با اشاره به مشکل گاز رسانی به این سه روستا هم گفت: گاز تا روستای قلعه زری آمده است و این روستاها هم امسال گازرسانی انجام خواهد شد.

 

مشکل آنتن دهی روستای شادان طی یک سآل آینده رفع می شود

«مصطفی بهی»، مدیرکل ارتباطات استان خراسان جنوبی هم درخصوص آنتن دهی روستاهای شادان، بید و تقی آباد به خبرنگار شبستان گفت: برای روستای شادان خوسف یک سایت نسل دو و سه همراه اول در نظر گرفته شده و مشکل پوشش همراه این روستاها طی یک سال آینده رفع می شود.

 

 

وی با بیان اینکه سیاست اداره کل روستاهای بالای 20 خانوار است، ادامه داد: روستای تقی آباد با 17 خانوار و روستای بید با 19 خانوار جمعیت در طرح های این اداره کل قرار نمی گیرند البته ممکن است این روستاها اقماری همین سایت پوشش داده شوند و مشکل آنها رفع شود.

 

وی گفت: برای راه اندازی سایت ۳G روستای شادان نیازمند ۲۵ میلیارد ریال اعتبار هستیم.

 

 

 

کد خبر 1095052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha