«مهربان تر از مرگ» رمانی با مفاهیم اخلاقی و نگاهی روانشناسانه است

پروانی با بیان اینکه مسائل اخلاقی، روانشناسی، پزشکی و جامعه شناسی در«مهربان تر از مرگ» گنجانده شده است، گفت: این رمان می تواند بر زندگی جوانان در شرف ازدواج و زوج های جوان بسیار اثرگذار باشد.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتابی با عنوان «مهربان تر از مرگ» نوشته «دکتر ناصر پروانی» در قالب رمانی با مضمون عاشقانه و اجتماعی قرار است اواسط مهر امسال از سوی انتشارات گرایش تازه منتشر و راهی بازار کتاب شود. تمام عواید حاصل از فروش این کتاب صرف تهیه لوازم التحریر برای کودکان بی بضاعت خواهد شد. این سومین کتاب  «دکتر ناصر پروانی» است که وقف می شود. وی پیش از این کتاب «دو فنجان غزل» را وقف تهیه لوازم پزشکی برای کودکان بیمار و کتاب «چهل و هیچ سالگی» را وقف تهیه شیر خشک برای نوزادان خانواده های محروم کرده بود. دکتر ناصر پروانی، مدیر امور پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و مدیر سابق بیمارستان کودکان مفید ، شاعر و نویسنده است. باران، تبسم چشم، کمی دورتر از فاصله ها، دوباره می سرایمت به نام من به کام عشق، دردی به نام عشق، شعرهایم بوی باران می دهد، دلی دریاتر از دریا، یک کوزه پر از احساس، سرطان عشق، یک عاشقانه محض، نگران خودمم، دو فنجان غزل ، چهل و هیچ سالگی و مردانی حوالی خورشید از جمله کتابهای پروانی است. به منظور اطلاع از جزییات کتاب «مهربان تر از مرگ» گفتگویی با پروانی ترتیب دادیم که قسمت دوم و آخر آن بدین شرح است:

 

توضیحی کوتاه در مورد « مهربان تر از مرگ » بدهید؟

رمان « مهربان تر از مرگ » یک شخصیت محوری دارد که در یک دوره 5-6 ساله در داستان نقش بازی می کند. در این رمان مانند سایر رمان هایم از شعر استفاده شده است. همزمان و همگام با مسیر داستان، یک سری شعرهای قدیم و جدیدم آورده شده است. یک جاهایی حرکت داستان کند است، مثلا یک بعد از ظهر پاییزی در 30 صفحه گنجانده شده است و در جاهایی هم حرکت داستان تند است و به عنوان مثال یکی دو سال در دو صفحه حرکت داده شده است.

 

خواننده این رمان با چه مسایلی آشنا خواهد شد؟

در این رمان روی یک سری مفاهیم اخلاقی کار شده است؛ به عنوان مثال بر روی مفهوم گذشت و تاثیر آن بر زندگی زوجین کار کردم. یک سری مفاهیم مانند لجبازی و مقایسه گری را پردازش کردم و نشان دادم که اگر مقایسه در خانواده ای وجود داشته باشد، آن خانواده گریبانگیر چه مسایل و مشکلاتی می شود. همچنین به این مسئله پرداختم که اگر زوجین لجبازی داشته باشند، آسیب هایی را متوجه خود و نزدیکان می کنند. در روند رمان نشان دادم که برخی از مفاهیم می تواند چه تاثیری بر روی افراد و حتی خانواده های آنها داشته باشد، بدین ترتیب می توان گفت که بعد جامعه شناسی و روان شناسی اثر پررنگ است.

 

مخاطبان کتاب « مهربان تر از مرگ»  چه کسانی هستند؟

مخاطبان این کتاب از سن 15- 16 سال شروع می شوند تا بالاتر. به نظرم پیک مخاطبان این رمان افرادی هستند که در آستانه ازدواج قرار دارند و یا ازدواج کرده اند. سعی کردم در قالب این رمان نشان دهم که اگر یک قاشق گذشت در فنجان زندگی بریزیم، زندگی بسیار شیرین خواهد شد. از طرفی اگر یک قاشق لجبازی در استکان زندگی بریزیم، تلخی هایی به وجود می آید که شاید جبران ناپذیر باشد و حتی دیگر نتوان آن زندگی را تحمل کرد و ادامه داد. پشت این کتاب برنامه ریزی ذهنی داشتم که روی یک سری از مفاهیم مانور دهم تا در پایان یک نتیجه اخلاقی کامل به صورت عینی پیش روی مخاطب قرار گیرد. در نظر داشتم خواننده متوجه شود که یک رفتار یا خصوصیت می تواند چه تاثیری در یکی دو سال آینده او و نزدیکانش داشته باشد؛ به عنوان مثال در برشی از داستان یک اختلاف سنگین پیش می آید. یکی از طرفین که با دیگری روبرو می شود شروع به مرور خاطره ای شیرین می کند و همین خاطره گویی همچون آبی است بر روی آتش این مسئله. بعد که این دو نفر در مورد آن اختلاف صحبت می کنند با نوع دوستی صحبت می کنند که این در حل مسئله آنها اثرگذار است.

 

فکر می کنید استقبال از «مهربان تر از مرگ» چقدر باشد؟

خوشبین هستم. فکر می کنم این کتاب روند خوبی در تاثیرگذاری بر روی مخاطب داشته باشد.  با کمک دوستان مخاطبان زیادی جذب کتاب خواهند شوند. نحوه نوشتار رمان قابلیت تبدیل شدن به سناریو را دارد، فضاها دیده شده است. در این کتاب در 30 صفحه اول داستان ثانیه به ثانیه پیش می رود و فضای سه بعدی به تصویر کشیده شده است و امیدوارم در ترسیم این فضا برای خواننده موفق باشم. در این رمان به یک موضوع اجتماعی یعنی اهدای عضو نیز پرداخته شده است. مسایل پزشکی در این کتاب گنجانده شده است که از مشاور پزشکی کمک گرفتم. در مورد قضایای پزشکی با خانم دکتر لیا میرصفایی مشورت کردم و ایشان در مورد یک سری از مسایل به بنده کمک کردند. امیدوارم رمان تاثیرگذار باشد. من همیشه دنبال تاثیر لحظه ای بودم که مخاطب از کار لذت ببرد. در این اثرم علاوه بر لذت مخاطب به دنبال تاثیرگذاری اثر نیز بودم، اینکه مخاطب متوجه شود یک سری از مسایل می تواند چه تاثیراتی بر روی زندگی او بگذارد. به مقوله طلاق نیز در این رمان پرداخته ام که با چاشنی گذشت رجوع اتفاق می افتد؛ به سادگی پاک کردن دل ها این رجوع اتفاق می افتد. زندگی متحول می شود اگر بپذیریم آدم ها آدم هستند نه بیشتر و نه کمتر و آنها هم مثل ما دچار اشتباهاتی می شوند.

 

نوشتن کتاب «مهربان تر از مرگ» چقدر زمان برد؟

روند نوشتن اکثر کتاب هایم به این شکل است که چهار ماه در مورد موضوعی فکر می کنم و حدود 3-4 هفته می نویسم. روش نگارش  کتاب «مهربان تر از مرگ» متفاوت بود. نوشتن این کتاب پنج ماه طول کشید که نسبت به رمان های قبلی ام زمان زیادی است، برش برش کتاب را می نوشتم. علاقه مند بودم که مسایل علمی، پزشکی و جامعه شناسی گنجانده شده در کتاب با واقعیت تطبیق داشته باشد و ثابت شده باشد، بر این اساس باید مشورت می گرفتم، همان طور که در بخش مربوط به پزشکی آن مشاوره گرفتم، همین باعث شد که روند کتاب کمی کند پیش برود.

 

 

کد خبر 1095473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha