باغ مادری نخیلات تجاری در جهرم راه اندازی می‌شود

رضایی کوچی گفت: با راه اندازی باغ مادری در جهرم نخل‌هایی تولید می شود که تجاری بوده و ارزش افزوده و قیمت خرمایش در بازار جهانی مناسب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، «محمد رضا رضایی کوچی»، امروز (سه شنبه ۳۰ شهریور) در نشست کارگروه کشاورزی جهرم، گفت: در جهرم این افتخار را داریم که در کنار مرکبات  بیش از ۳۰ هزار تن خرما در سال تولید می‌کنیم.
 

 

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قطعا به لحاظ اقتصادی با این هزینه‌های کشاورزی و برداشت آب از عمق چند صد متری کشاورزی امروز مقرون به صرفه نیست و در کشور ما مظلوم است، افزود: هم در بحث الگوی کشت و هم در بحث مرکز تحقیقات برای مبارزه با آفات و مشکلاتی که برای کشاورزان پیش آمده است هم در بحث عرضه میوه و قیمت میوه و هم در بحث سردخانه‌ها، زوال زودرس و خسارات تگرگ و باران بحران‌های فراوانی جهرم دیده است و وزارت کشاورزی در حمایت از کشاورز و باغدار ضعیف عمل کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه وزیر جدید از بدنه کمیسیون کشاورزی مجلس بوده و از مشکلات کشاورزان آگاه است، بیان کرد: امیدواریم وزیر جدید در جایگاه وزارتخانه مشکلات را به حداقل برساند.

 

رضایی کوچی با اشاره به اینکه در جهرم خرمای شاهانی بعد از یکسال زحمت کشاورز به ثمر می‌رسد و زمان عرضه به بازار می‌رسد و روز نگرانی در بحث قیمت است، اظهار داشت: قیمت تضمینی خرما توهینی برای کشاورز بود چندین ماه از وزارت جهاد پیگیری کردیم و نرخ به ۹ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم مصوب شد.

 

وی ادامه داد: هرچند این قیمت نیز به نسبت قیمت تمام شده شاید فاصله دارد و علت آن این است که خرمای شاهانی را به طور شایسته نتوانسته‌ایم درست بسته بندی و معرفی کنیم این در حالی است که طبق تحقیقات انجام شده خرمای شاهانی مغذی‌ترین خرما در کشور است.

 

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشاورزی جهرم را باید در طرح الگوی کشت سازماندهی کنیم، عنوان کرد: آبی که کشاورز مصرف می‌کند باید بازده داشته باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه باید مقاومت باغات در دربرابر آفات بالا ببریم، خاطرنشان کرد: باید نهالی را داشته باشیم که عاری از ویروس باشد.

 

به گفته رضایی کوچی در بحث خرما به دنبال این هستیم که باغ مادری در جهرم با نخل‌های تجاری و با کیفیت بالا ایجاد کنیم که بتوانیم باغات دیگر هم توسعه داده و نخل‌هایی تولید شود که امروزه تجاری بوده و ارزش افزوده و قیمت خرمایش در بازار جهانی مناسب است.

 

وی در پایان گفت: زمینه های این کار فراهم شده و توافقات آن با جهاد کشاورزی انجام شده است.

کد خبر 1096781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha