اجرای ۳۰۰ برنامه فرهنگی به مناسبت هفته دفاع مقدس در خوزستان

فرجیان از برگزاری ۳۰۰ برنامه فرهنگی به مناسبت هفته دفاع مقدس توسط کمیته ایثارگران دفاع مقدس خوزستان خبر داد و گفت: از جمله برنامه‌های این هفته افتتاح یادمان شهید علی هاشمی و آغاز ثبت و ضبط تاریخ شفاهی خانواده‌های شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «عبدالرضا فرجیان» عصر امروز (سه‌شنبه 30 شهریور) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس اظهار کرد: استان خوزستان 23 هزار شهید را در دوران دفاع مقدس تقدیم کرده که با مهاجرت خانواده هفت هزار شهید از به استان‌های دیگر در حال حاضر 16 هزار شهید تحت پوشش استان است و در کشور رتبه چهارم را به لحاظ جامعه آماری ایثارگران در کشور داریم.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان با بیان اینکه همچنین از 72 شهید مدافع حرم به دلیل خروج خانواده‌های آنها از استان حدود 50 نفر تحت پوشش بنیاد خوزستان است اضافه کرد: 240 جانباز مدافع حرم و 35 هزار و 600 جانباز دوران دفاع مقدس تحت پوشش این سازمان قرار دارند.

 

وی به برنامه‌های دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: بالغ بر چهار هزار برنامه در ستاد چهل و یکمین هفته دفاع مقدس خوزستان به تصویب رسیده که حدود 2 هزار برنامه به صورت مجازی و مابقی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

 

فرجیان با اشاره به اینکه همچنین 300 برنامه فرهنگی به مناسبت هفته دفاع مقدس توسط کمیته ایثارگران دفاع مقدس استان برگزار می‌شود تصریح کرد: غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا و قرائت پیام مقام معظم رهبری در تجلیل از شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس، دیدار با خانواده‌های شهدا و جانبازان از جمله این برنامه‌ها است.

 

وی تبلیغات محیطی و آذین‌بندی ادارات ودستگاه‌های اجرایی، برپایی نمایشگاه دفاع مقدس در ادارات، مسابقات مختلف فرهنگی و ورزشی همچون مسابقه ویلچررانی جانبازان، ساخت کلیپ‌های کوتاه از شهدا و جانبازان شاغل در ادارات و انتشار آن در فضای مجازی، نمایشگاه مجازی توسط تشکل فرزندان شاهد و ... را از دیگر برنامه‌های این هفته دانست.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان از افتتاح یادمان سردار شهید علی هاشمی در محل مزار این شهید خبر داد و اضافه کرد: در فاز دوم نیز مرکز فرهنگی شهید هاشمی افتتاح می‌شود؛ در صدد هستیم این مرکز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

 

وی خاطر نشان کرد: تهیه کلیپ با محوریت 23 شهید حادثه تروریستی رژه اهواز و پخش آن توسط تلویزیون‌های شهری سطح اهواز، مراسم تعزیه‌خوانی ویژه اربعین حسینی در روزهای 30 و 31 شهریور و یکم مهرماه، هماهنگی جهت اعزام جانبازان به مشهد مقدس به صورت انفرادی و خانوادگی، پخش مجموعه دلیران تنگستان و ... از دیگر برنامه‌های این هفته است.

 

فرجیان آغاز ثبت و ضبط تاریخ شفاهی خانواده‌های شهدا و جانبازان بالای 70 درصد، تجلیل از مادران معزز شهدا، تجلیل و دیدار مردمی با 125 جانبازان بستری در مرکز نقاهتگاهی بوستان اهواز و دیدار با خانواده‌های شهدای بستری در بیمارستان علامه آیت الله کرمی را از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس عنوان کرد.

 

وی از آمادگی بیمارستان بوستان و بیمارستان علامه کرمی برای درمان والدین شهدا و ایثارگران خبر داد و گفت: بیمارستان علامه کرمی که پیش از این تحت پوشش کمیته امداد بود از سال گذشته به بنیاد شهید واگذار شد و اکنون 70 درصد آن برای درمان ایثارگران و خانواده‌های آنها و 30 درصد نیز جهت درمان مدجویان کمیته امداد اختصاص داده شده است.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان ادامه داد: پیش از این برای درمان ایثارگران مبتلا به کرونا با مشکل مواجه بودیم که خوشبختانه با وجود بیمارستان علامه کرمی با دارا بودن 250 تخت این مشکل برطرف شد و اعزام به خارج استان کاهش پیدا کرد و اکنون هر چهار بخش بیمارستان فعال است؛ در بحث درمان، صددرصد هزینه‌های درمانی ایثارگران از طریق بیمه دی پرداخت می‌شود و بیمه پایه این قشر نیز بیمه سلامت است.

 

وی با اشاره به استخدام فرزندان شاهد و ایثارگری در نهادهای مختلف ابراز کرد: در این زمینه برای سهمیه فرزندان ایثارگران و شهدا در آزمون‌های استخدامی مشکلی نداریم ولی مشکل اصلی ما در بحث اشتغال غیررسمی و غیرپیمانی به صورت قراردادی و پروزه‌ای هستند که علی‌رغم مصوبه شورای تامین استان این کار انجام نشده و به مشکلاتی برخورد کردیم و دستگاه‌ها تبعیت نمی‌کنند.

 

فرجیان با بیان اینکه امروز 11 هزار فرزند شهید و ایثارگر بیکار هستند یاد آور شد: بخش‌های خصوصی از سهمیه‌ها طفره می‌روند و علی‌رغم وجود تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها زیر بار نمی‌روند که این مساله از طریق استانداری در دست پیگیری است.

 

«علی محمدیان» نیز درباره پیگیری مسئله اشتغال و مسکن در برنامه قانون جامع ایثارگران عنوان کرد: در دوره رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور دو تفاهم‌نامه در خصوص مسکن و اشتغال در اکثر استان‌ها منعقد شد که برای امضای این تفاهم‌نامه‌ها یک پروسه‌ زمان‌بر و پیچیده‌ای باید سپری می‌شد.

 

معاون تعاون بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان تاکید کرد: در حوزه مسکن، بزرگترین تفاهم‌نامه مسکن کشور با حدود 2 هزار واحد مسکونی در خوزستان منعقد شد و در حوزه اشتغال برای 10 هزار و 174 نفر در یک بازه چهار ساله باید زمینه اشتغال فراهم می‌شد.

 

وی بیان کرد: در حوزه مسکن با وجود اینکه زمین‌های مسکن و شهرسازی در نقاط مختلف استان بود یک سری مشکلات وجود داشت از جمله اینکه برخی شهرستان‌ها فاقد زمین قابل واگذاری بودند و برخی زمین‌ها باید تغییر کاربری داده می‌شد در نهایت با پیگیری‌های بسیار اسامی 2 هزار نفر پالایش شد و امروز در مرحله صدور مادر سندها از سوی اداره‌کل ثبت اسناد خوزستان و تفکیک سندها از سوی راه و شهرسازی هستیم.

 

محمدیان تصریح کرد: در حوزه اشتغال نیز برای حدود 11 هزار نفر فرزند بیکار خانواده شهدا، قرار شد امسال برای سه هزار نفر شامل 500 نفر در شرکت نفت، 500 نفر در کارگاه‌های تابع اداره کار و 2 هزار نفر از محل وام‌ها و آزمون‌های استخدامی دولت اشتغال ایجاد شود.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر توانسیتم از طریق دریافت سهمیه آزمون استخدامی و وام‌های خوداشتغالی به آمار 2 هزار نفر نزدیک شده‌ایم و مابقی مربوط به تعهدات ادارات است که در حال رایزنی برای رفع این مشکل هستیم که تا حدودی حل شده است.

 

کد خبر 1097071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha