تداوم کشت برنج کشاورزی در برخی از نقاط فارس را از بین می برد

ظهرابی گفت: در سال های اخیر شاهد افزایش چهار برابری کشت برنج در اراضی استان بوده ایم که موجب شور شدن سفره آب‌ های زیر زمینی شده و تداوم آن کشاورزی در برخی مناطق فارس را تا ۱۰ سال آینده از بین می برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حمید ظهرابی» در بازدید خبرنگاران از حوزه آبخیز طشک و بختگان (تنگ بستانک) گفت: کشت برنج از سال گذشته و با تصمیم گیری کارگروه کشت برنج در فارس در استان ممنوع شد.

مدیرکل محیط زیست فارس افزود: متاسفانه در چند سال گذشته شاهد افزایش کشت برنج در بالادست حوزه آبخیز طشک و بختگان فارس بوده ایم و از آنجا که کشت برنج به آب زیادی نیاز دارد با توجه به خشکسالی های اخیر گزینه مناسبی به عنوان الگوی کشت در فارس نیست.

وی اضافه کرد: تغییر کاربری در سد «درودزن» و «ملاصدرا» نیز در این موضوع اثر گذاشته است و گرچه بزرگترین هدف این بود که مصرف آب در بالادست بسته شود اما این اتفاق رخ ندا و به کشت زیاد و بی سابقه برنج در این منطقه منجر شد و از سال ۹۸ تاکنون شاهد افزایش کشت برنج در بالادست بوده ایم که مغایر با تصمیم کارگروه سازگار با کم آبی در استان بوده است.

ظهرابی با اشاره به عدم پذیرش تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان این مناطق بیان کرد: در کنار کشت سنتی و غرقابی، همواره تغییر کشت مطرح بوده اما مورد پذیرش کشاورزان قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: در سال های اخیر شاهد افزایش چهار برابری کشت برنج در اراضی استان بوده ایم و سطح کشت برنج در فارس از هشت به 31 هکتار افزایش یافته است.

مدیرکل محیط زیست فارس تاکید کرد: این روند منجر به کاهش 40 درصدی منابع آبی شده و سفره آب ‌های زیر زمینی در حال شور شدن هستند که تداوم این وضعیت موجب می شود که کشاورزی در مناطقی مانند نی ‌ریز، بختگان، طشک، خرامه و ... تا ۱۰ سال آینده از بین برود.

ظهرابی افزود: مشکلات اساسی در الگوی کشت، نبود قانون بازدارنده است و مصوبات فعلی در حوزه ممنوعیت کشت برنج بیشتر در حد توصیه است، کمتر در واقعیت اتفاق می‌افتد و در واقع سود کشاورز عامل اصلی کشت برنج است.

وی با اشاره به وضعیت تالاب بختگان و طرح تحقیقاتی نجات بختگان گفت: طرح مدیریت زیست بومی با مشارکت مردم و دستگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی مصوب شده و دانشگاه شیراز نیز دبیرخانه این طرح است و برای اجرایی شدن باید به سمت طراحی پروژه‌های عملیاتی هدایت شود.

کد خبر 1097309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha