صادرات سیب به کشورهای همسایه

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: سیب تولیدی این شهرستان به کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان صادر شد.

«حسن ایزانلو» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان در خصوص کیفیت و صادرات سیب این شهرستان اظهار کرد: هر ساله سیب این شهرستان به سایر کشورهای همسایه و استان ها صادر می شود و امسال توسط یکی از کشاورزان ۷۰۰ تُن سیب با قیمت هر کیلویی ۱۴۰ هزار ریال به کشور ترکمنستان و سایر استان های شمالی رشت، تهران، اصفهان، گرگان و غیره ارسال شده است.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان عنوان کرد: شهرستان شیروان با هزار و ۹۵۲هکتار رتبه اول سطح تولید، کشت و عملکرد سیب خراسان شمالی را دارد.

 

 

ایزانلو خاطرنشان کرد: میانگین عملکرد تولید ۲۵ تن در هکتار است که سالانه ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن محصول از مناطق مختلف شهرستان برداشت می شود و بخش قوشخانه، شهرلوجلی، دره سیوکانلو، بیچرانلو، جیرستان، روستای خانلق، زوارم، گلیان، بخش سرحد و شیخ امیر بیشتر مناطق تولید سیب شهرستان هستند.

 

 

وی عنوان کرد: انواع سیب های بهاره شامل ارقام شیخ امیری، سیب گلاب و سیب تابستانه شامل گالا، دو رنگ فرانسه و سبز فرانسه و سیب های پاییزه  شامل لبنانی زرد و قرمز با ماندگاری بالا دارای پایه های مالینگ، گرانی اسمیت، گلدن دلیشزو و رد دلیشز است که طی سال های اخیر ۲۵۰ هکتار هم مشاهده شده است.

 

 

وی اضافه کرد: در سال های اخیر تسهیلات اصلاح و نوسازی باغ ها با کارمزد چهار درصد به کشاورزان تخصیص داده می شد که در سال ۹۷-۹۶، ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به اصلاح و نوسازی باغ های شهرستان تخصیص داده شد.

 

 

ایزانلو گفت: امسال نیز اصلاح و نوسازی باغ ها در سطح ۱۰ هکتار با تسهیلات ۹ درصد از محل کمک های فنی اعتباری با مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال در حال اجرا است.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان در خصوص کیفیت و صادرات سیب این شهرستان گفت: همچنین در بحث واحدهای صنایع و بسته بندی محصولات در قالب مشاغل خانگی تولید سرکه سیب داشتیم ولی مشکل اصلی سیب کاران منطقه نداشتن اتحادیه سیب کاران و نبود خرید تضمینی است.

 

 

شهرستان شیروان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد.

 

 

 

کد خبر 1097560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha