رفع تنگناهای اقتصادی با روحیه«ما می توانیم» امکان پذیر است/ مرز ۴۳۰ کیلومتری ایلام با عراق یک فرصت است

آیت الله رئیسی با بیان اینکه رفع مشکلات مردم و تنگناهای اقتصادی با روحیه جهادی و روحیه «ما می توانیم» امکان پذیر است، گفت: باید یک کار جهادی و طرحی نو برای مقابله با مشکلات در کشور ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، رئیس جمهوری در دیدار با با نخبگان، علماء، خانواده های معظم شهداء، ایثارگران، صنعتگران و جمعی از اقشار مختلف مردم استان ایلام در سالن اجتماعات دانشگاه ایلام، اظهار کرد: استان ایلام در خط مقدم جبهه ایستادگی کرد و باید قدردان ایثارگران، جانبازان و مردم این استان بود.

 

آبت الله« سید ابراهیم رئیسی»  البته قدردانی از این مجاهدت ها در صحبت نباید باشد و باید در عمل صورت گیرد، افزود: در هفته دفاع مقدس رفع مشکلات مردم و تنگناهای اقتصادی با روحیه جهادی و روحیه «ما می توانیم» امکان پذیر است.

 

وی افزود: همان فرهنگی که سنگرهای در مقابل دشمن را شکل داد امروز باید هر در هر اداره و سازمان، سنگری برای خدمتگذاری به مردم و ایستادگی در برابر دشمن باشد.

 

رئیس جمهوری تصریح کرد: باورمان این است که همان فرهنگی که  جنگ را اداره کرد، همان انگیزه و اندیشه‌ای که سنگرهای در مقابل دشمن را شکل داد، در جامعه جاری شود، حقیقتاً باید سازمان اداری کشور ما درسی که از دفاع مقدس می‌گیرد این باشد که در دفاع مقدس،  بچه‌های این میدان هم دارای انگیزه بودند، هم دارای اراده پولادین بودند، هم فرهنگ ما می‌توانیم داشتند، باهم‌گرایی و هماهنگی، خودخواهی، خودپرستی و خودبینی را زیر پا گذاشتند.

 

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه باید یک کار جهادی و طرحی نو برای مقابله با مشکلات در کشور باید ایجاد شود، افزود: امروز هم ما در کشور باید در هفته دفاع مقدس این درس را از مدافعان کشور، مدافعان حرم، مدافعان انقلاب اسلامی الگو بگیریم، همه کارکنان و دست‌اندرکاران اداره کشور با یک کار جهادی، طرحی نو دراندازیم.

 

وی  با اشاره به ۴۳۰ کیلیومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور عراق، افزود: این مرز یک تهدید نیست، مرز یک فرصت فرصت بسیار خوبی است هم فرصتی اقتصادی است، هم فرصت ارتباط بین مردم دو کشور به‌ویژه مردمی که ریشه فرهنگی، ریشه اعتقادی با  کشور عراق دارند و این امر یک فرصت برای توسعه است.

 

رئیس جمهوری ابراز کرد: حتما باید زیرساخت‌های استان ایلام به‌نحوی آماده شود که هم مسئله کریدور ریلی فراهم، هم آزادراه‌ها به‌نحوی باشد که مسیر و زیربنای ارتباطی و مواصلاتی در استان ایلام  و کشور عراق ایجاد شود، هم ضرورت دارد زمینه های لازم برای صادرات در استان ایلام به کشور عراق که می‌تواند یکی از بازارهای بسیار خوب برای تولیدات و کالاهای تولیدی ایرانی باشد، آماده شود.

 

وی بیان کرد: توسعه صادرات به کشور عراق و توسعه صادرات به کشورهای همسایه یک ضرورت است که با یک اقدام سریع و یک کار جهادی امکان‌پذیر است، هم از ناحیه تولیدکنندگان، هم از ناحیه صادرکنندگان، هم از طرف دولت برای تهیه زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات به کشورهای منطقه به‌ویژه کشور همسایه و هم‌فرهنگ باید انجام شود و این امر امکان پذیر است.

 

رئیس جمهوری بیان کرد: سهم 2 درصدی ما از تجارت منطقه ای مناسب نیست و رقم 20 میلیارد دلار فعلی در تجارت منطقه ای می تواند به 40 تا 50 میلیارد دلار برسد.

 

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه یک کارگروهی حقوقی و اقتصادی بین ایران و کشور عراق برای رفع مشکلات احتمالی فعال شود که کاری درست است، به‌نظرم کار مناسبی است که کارگروه اقتصادی و حقوقی بین دو کشور حداقل بین استان ایلام و عراق آماده شود، که بتواند مشکلات پیش روی صادرکنندگان را حتما کاهش دهد.

 

رئیس جمهوری بیان کرد: مسئله گردشگری و موضوع زیارت برای ایلام مسئله بسیار محوری است، وجود مقدس ابی‌عبدالله‌الحسین(ع) و ائمه اطهار(ع) عنایت فرمودند، این یکی دو سالی که موضوع کرونا پیش‌آمد مشکل ایجاد شده و الان هم من فکر می‌کنم زیرساخت‌ها برای زیارت اربعین بهترین نقطه‌ای که در کشور فراهم شود همین ایلام و منطقه مهران است.

 

وی یادآور شد: در مهران کار های خوبی انجام شده است، در استان قدم‌های خوبی در این چند سال برداشته‌شده است، اما این قدم‌ها، قدم‌های مقدماتی است که باید کار گسترده‌تری انجام می‌شد، با توجه به اشتیاق گسترده ای که ملت بزرگ ایران نسبت‌به زیارت عتبات عالیات دارند، باید توجه جدی در این زمینه شوند، این مسئله مخصوص به اربعین نیست اگر این زیرساخت‌ها آماده شود با ریشه‌کن شدن ویروس کرونا، من فکر می‌کنم در طول سال این زیارت برقرار خواهد شد.

حجت الاسلام رئیسی بیان کرد: گردشگری زیارتی بسیار  می تواند در رفع مشکلات مردم استان موثر باشد و باید تلاش کرد که توسعه اقتصاد گردشگری را کاملاً برای استان ایجاد کرد که  در  رفع بیکاری و اشتغال بسیار ارزشمند است و باید انگیزه لازم را برای جوان‌های استان ایجاد کرد، اقتصاد گردشگری در استان ایلام از اقتصادهایی است که  می تواند در رفع بیکاری و ایجاد اشتغال در استان کمک جدی باشد.

 

رئیس جمهوری بیان کرد: مسئله معیشت هم جزو مسائل بسیار مهمی است که معلمان عزیزمان به‌عنوان کسی که در شکل دادن آینده این کشور بسیار نقشی محوری دارند و باید دغدغه معیشت نداشته باشد، مورد توجه قرار گیرد، حتما باید  مسئله رتبه‌بندی معلمان دنبال شود اما فقط مسئله مالی نیست، مسئله منزلت و شأن، هویت و ارتقای کیفی معلمان که باید همه در درون طرح رتبه بندی معلمان دیده شود.

 

وی بیان کرد: همه دستگاه‌های اداری کشور، آن امتیاراتی امتیازاتی که به‌حق قانون برای ایثارگران تصویب کرده است باید در اجرای آن، همه دستگاه‌های اداری در کشور همت کنند، همه ادارات و سازمان‌ها موظف هستند که قانون ایثارگران و این موادی که در رابطه با رفع مشکلات ایثارگران است را به طور کامل توجه جدی کنند.

 

آیت الله رئیسی  با بیان اینکه توجه به نهاد خانواده و توجه به این نهاد بسیار اثربخش است، ابراز کرد: نهاد خانواد اگرچه کوچک است بسیار اثرگذار در جامعه است،  نهاد خانواده از همه اعضای خانواده، از مرز خانواده‌ها، زن خانواده،دختر و پسر خانواده، فرهنگ و دین‌مداری خانواده، اخلاق اجتماعی و اخلاق فردی و جمعی صیانت می کند و امروز این از برکاتی که در انقلاب اسلامی داریم.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: راهیان نور برکاتی از سوی خداوند برای این سرزمین است، چرا که راهیان نور یک جریان امیدساز است که باید پررونق تر از گذشته مورد توجه ویژه مسوولان قرار بگیرد، باتوجه به اینکه راهیان نور یک جریان فرهنگی و معنوی امیدساز در کشور است، دستگاه های دولتی باید برای رونق بخشی مطاوب تر به این مقوله تلاش بیشتری داشته باشند چرا که راهیان نور متعلق به همه مردم و گروه ها است.

 

کد خبر 1098024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha