تکاپوی همگانی در  فصل علم و دانش

فرارسیدن مهرماه و آغاز فصل علم و دانش تکاپویی بین گروه های مختلف صنفی، نهادهای اداری و خانواده ها و دانش آموزان ایجاد کرده و بوی مهر شهر و روستاها را فراگرفته است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: پاییز و ماه مهر سرآغاز جدیدی از فصل علم و دانش برای کودکان، نوجوانان و جوانان است که در مهدهای کودک، مدارس، دانشگاه ها و حوزه های علمیه مشغول به کسب علم و معرفت می شوند.

 

آغاز این حرکت به همین راحتی نیست چرا که بسیاری در تلاش و تکاپو در رسیدن به این مهم هستند و از ماه ها پیش برای فعالیت پیشتاز شده و در روزهای نخستین این ماه زنگ مهر را می نوازند.

 

استان اصفهان به عنوان یکی از قطب های مهم علمی و فرهنگی کشور، این روزها حال و هوای دیگری دارد و اگرچه کرونا بر فضای حضوری آن تاثیر گذاشته اما تکاپوها با واکسیناسیون دانشجویان و دانش آموزان و کادر آموزشی آغاز و تا بهسازی و بسترسازی در فضای مجازی و حقیقی ادامه داشته است.

 

پلیس در کنار تیم آموزشی آمادگی خود را برای تامین رفت و آمد دانش آموزان فراهم کرده و برنامه ترافیکی خود را ارائه داده که به همین خاطر توصیه هایی را هم به مردم داشته است.

 

خیریه ها و نهادهای حمایتی هم برای اینکه بیش از 38 هزار دانش آموز، دانشجو و نیازمند را کمک کنند وارد عمل شده و با همکاری مردم گام هایی برای این قشر و جلوگیری از بازماندن آنان از تحصیل برداشته اند.

فروشگاه ها و اصناف نیز مایحتاج دانش آموزان را عرضه می کنند و البته نهادهای نظارتی نیز مانع از سواستفاده برخی از افراد در این شرایط بازار خواهند شد تا در کنار همدیگر مشق مهر نوشته شود.

تلاش برای برنامه ریزی تحصیلی دانش آموزان دغدغه دیگری است که متوجه آموزش و پرورش و دانشگاه ها شده تا چگونگی تصمیم برای بازگشایی و روش اجرای فرآیند آموزشی به صورت های مجازی، غیرمجازی یا ترکیبی بین حضوری و آنلاین را انجام دهند.

 

در استان اصفهان900 هزار دانش آموز در پنج هزار مدرسه و 250 هزار دانشجو در 180 واحد دانشگاهی فعالیت آموزشی خود را مهرماه آغاز می کنند.

 

*آغاز پروژه مهر توام با لبخند و تکاپو

 

پروژ مهر عنوانی است که آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس انتخاب کرده و در قالب این پروژه اقدامات مهم بازگشایی مدارس مثل تامین معلمان، روش های برگزاری مراسمات، آموزش متولیان حوزه های آموزشی و تربیتی و تدارک حضور دانش آموزان را مورد توجه قرار داده است.

معاون اداره کل آموزش و پرورش و دبیر ستاد پروژه مهر استان اصفهان گفت: پیش بینی های لازم صورت گرفته و همه چیز برای آغاز سال تحصیلی فراهم است.

«محمدرضا ناظم زاده» با بیان اینکه روش حضوری، آنلاین و ترکیبی از بین این دو بر اساس برنامه ابلاغی ستاد کرونا و وزارت آموزش و پرورش در استان اصفهان مورد پیش بینی قرار گرفته است، گفت: مدارس روستایی و عشایری به دلیل جمعیت کم دانش آموزان به صورت حضوری کار خود را آغاز خواهند کرد.

 

وی ادامه داد: روش حضوری برای مدارس دارای جمعیت کم و کلاس های زیر 15 نفر هم پیش بینی شده و در هنرستان ها کارگاه ها برپا و تنها درس های عمومی غیرحضوری و آنلاین خواهد بود.

دبیر ستاد پروژه مهر استان اصفهان یادآورشد: مدارسی که خواهان روش حضوری باشند باید درخواست خود را به آموزش و پرورش نواحی و مناطق استان ارائه و پس از بررسی و ارزیابی وضعیت مدرسه تصمیم گیری برای آنان انجام خواهد شد.

وی تراکم جمعیت و کلاس های کارگاهی را مولفه مهم برای حضوری و غیرحضوری بودن مدارس بیان کرد و خاطرنشان ساخت: تلاش برای روش حضوری مدارس داریم چرا که مولفه های تربیتی و آموزشی در این روش بازتاب بهتری دارد.

 

*نگرانی خانواده ها و شرایط کرونا

 

خانواده ها نگران مسائل کرونایی مدارس هستند و دانش آموزان نیز سردرگم بین رعایت و عدم رعایت اصول بهداشتی که برای این موضوع آموزش و ارائه خدمات مشاوره ای اهمیت دارد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون این موضوع گفت: نظارت بر بهداشت مدارس وجود دارد و دغدغه ها باید کاهش پیدا کند و در صورت مشاهده تخلف مراتب گزارش شود.

 

«کمال حیدری» ادامه داد: واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان و دانشجویان در حال انجام است اما رعایت اصول بهداشتی با وجود واکسیناسیون ضرورت دارد.

 

*دانشجویان و تحصیل آنلاین

 

دانشگاه های این استان نیز همسو با تصمیم وزارت علوم فعالیت خود را آغاز می کنند اما فصل مشترک فعالیت مراکز علمی و داتشگاهی استان اصفهان برگزاری این ترم به صورت غیرحضوری اما امتحانات حضوری است.

مسئولان دانشگاهی استان می گویند باید منتظر دستورالعمل ها باشیم اما شرایط فعالا به صورت مجازی است.

مسئولان دانشگاه های استان اصفهان انجام واکسیناسیون را به دانشجویان خود تاکید کرده اند و در صورت بروز مشکل باید به واحد آموزش دانشگاه خود مراجعه کنند.

معاونین آموزشی و رئیسای دانشگاه های سراسر استان اصفهان می گوید مطابق دستورالعمل های ابلاغی و ستاد کرونا عمل خواهیم کرد ولی پیش بینی های لازم برای آموزش آنلاین با توسعه زیرساخت ها و آموزش حضوری با واکسیناسیون و تامین امکانات فراهم شده است.

کد خبر 1098066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha