گیلان از استان های پیشتاز در فعالیت های شیلاتی است

خون میرزایی گیلان را از استان‌های پیشتاز در فعالیت‌های مختلف شیلاتی اعلام کرد و گفت: گیلان در زمینه نیروی انسانی، فعالیت‌های تحقیقاتی و اجرایی و در سرمایه گذاری از استان‌های ممتاز در بخش شیلاتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی، «نبی‌الله خون میرزایی» امروز (شنبه، 3 مهر) در مراسم افتتاحیه خط تولید محصولات فرآوری شده بر پایه آبزیان شرکت تعاونی 21 بیضا اظهار داشت: در این استان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، انستیتو تحقیقات تاسماهیان و مرکز ملی تحقیقات فرآوری وجود دارد که از موسسات های بسیار با ارزشی محسوب می شوند که به ارائه خدمت می پردازند.

 

رییس سازمان شیلات ایران استان گیلان تصریح کرد: سازمان شیلات ایران در بومی سازی دانش، ترویج یافته ها، دستاوردهای تحقیقات شیلاتی و موسسات وابسته به آن در تجاری سازی و در تولید میگوی چشم زده، مولد سازی ماهیان قزل آلا و در بومی صنایع شیلاتی و 10 ها مورد دیگر به تجربیات بسیار موفقی دست یافته است.

 

وی با بیان اینکه خوشبختانه این دستاوردها با سرمایه گذاری بخش خصوصی همراه شده و به ثروت آفرینی در کشور کمک کرده است افزود: شرکت 21 بیضا از شرکت های خوشنام در این عرصه است که در همکاری تحقیقاتی با شیلات زنجیره ارزش را در این عرصه شکل داده است.

 

خون میرزائی با بیان اینکه متاسفانه فرآوری حلقه سست و ضعیف زنجیره صنایع شیلاتی است و ما درصدد توسعه این ظرفیت های تولیدی هستیم گفت: امسال باید در پرورش میگو به تولید 60 هزار تن دست می یافتیم که همه این میزان محقق شده و در صددرصد تکلیف تولید انجام شده است.

 

وی اضافه کرد: در سایر حوزه ها باید برای افزایش ظرفیت تولید به شیلات کمک شود و فرآوری یکی از آن حلقه های ضعیف است لذا می بایست با توسعه حلقه های فرآوری و فعالیت‌های از این دست ارزش افزوده را افزایش داد و سلامت محصول و سرانه مصرف را بالاتر برد.

 

این مقام مسئول تاکید کرد: در این راستا با شناسایی بازار های صادراتی و شناسایی محصولات در برخی از ماه‌های سال تولید افزایش یافته و به پیک می رسد و نیاز این بازارها تامین می شود اما در برخی دیگر ماههای سال نمی توان نیاز بازارها را تامین کرد.

 

رییس سازمان شیلات ایران سلیقه ای عمل کردن برخی از کشورها مانند بازار کشور عراق به‌عنوان کشور همسایه و هم فرهنگ و هم راستا را به خاطر برخورد سلیقه ای را از مشکلات موجود عنوان کرد افزود : این امر موجب می شود آنها بازرهای خود را بر روی محصولات شیلاتی ما بندند.   

 

وی اظهار کرد: اگر به خود باوری برسیم و به ظرفیت های خود توجه کنیم در مواردی مانند پرورش ماهی در قفس (در این دوسالی که از روند توسعه بازماندیم ) با تمرکز و تحت تاثیر محدودیت های ارزی به خودکفای بالای 95 درصد در این زمینه دست یافتیم و این صنعت را بومی سازی کردیم.

 

حون میرزایی از نمایندگان مجلس حاضر در جلسه خواست در کمسیون کشاورزی حمایت خاصی از پروژه ماهی در قفس داشته باشند و گفت: در شمال کشور یک میلیون تن و در جنوب کشور 3.6 میلیون تن ظرفیت مطالعه شده پرورش ماهی در قفس را داریم که در آبهای بین المللی این ظرفیت ها بسیار بالاتر است.

 

وی خاطر نشان کرد: در این بخش ظرفیت بسیار زیاد است و ما برای تقویت امنیت کشور در حوزه های مختلف که امنیت غذایی یکی از آنهاست بیش از گذشته باید کمربند همت ببندیم.

 

خون میرزایی ادامه داد: کشور ما علاوه بر چالش‌های محیط زیستی با محدودیت تامین منابع غذایی روبرو است و باید این منبع غذایی را از پهنه های آبی و دریا ها و اقیانوس‌ها تامین کرد.

 

وی اظهار داشت: با توجه به نقشی که آبزیان در تامین غذا دارند و کمیت و کیفیت اجزای خوراک‌های مبتنی بر آبزیان، مفهوم آب مجازی، میزان نیاز در تولیدات آبزیان و وابستگی به نهاده ها، محدودیت های گلخانه ای که در سایر محصولات وجود دارد، می بایست رویکرد نظام در توسعه دریا محور و سواحل مکران و اهمیت این رویکرد ها در پروژه های مقاومتی کشور باهمت بیشتری به توسعه فعالیتهای شیلاتی کشور شود.

 

حون میرزایی با بیان اینکه در سال 1399 مطابق با برش تکلیفی برنامه ششم کشور حدود 93 درصد از برنامه محقق شد  خاطرنشان ساخت: ما جز در پروژه پرورش ماهی در قفس دریایی از برنامه ششم عقب ماندیم و دلیل آن برنامه ریزی برای دریافت تجهیزات از کشورهای اروپایی با ارز دولتی بود و سال گذشته سازمان شیلات ایران در انطباق با برنامه ششم به رقم 103 درصد دست یافت و با این احتساب سال گذشته از یک میلیون و 373 هزار تن پیش بینی تولید به یک میلیون و 269 میلیون تن تولید دست یافت.  

کد خبر 1098471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha