مساجد؛ سنگرجنگ و تریبون بازخوانی دفاع مقدس

مساجد از ابتدا تشکیل انقلاب اسلامی نقش اساسی در ایران داشته اند و در دوران دفاع مقدس به عنوان سنگر پشتیبانی از رزمندگان و امروز تریبون بازخوانی خاطرات دوران دفاع مقدس برای نسل های جدید هستند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: مساجد پایگاه مردمی، الهی و اجتماعی با کارکردهای متنوع از صدر اسلام بوده که در مرور زمان میزان فعالیت ها کاهش و یا به دستور ظالمان و حاکمان جور و ستم تعطیل می شدند اما این موضوع در کشور ایران با تشکیل انقلاب اسلامی جایگاه مهمی پیدا کرد.

 

مردم در ایران برای تشکیل انقلاب اسلامی از ظرفیت مساجد استفاده کردند و پس از آن هم در جنگ نابرابر هشت ساله هم سنگر پشتیبانی داشتند و پس از آن هم نقش فرهنگی و اجتماعی را ایفا می کردند که البته انتظار می رفت نقش آن ها پر رنگ تر شود اما در دوران کرونا این نقش فعال تر شد.

 

بازخوانی خاطرات دوران دفاع مقدس مقوله مهمی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ضرورت دارد که مساجد همانطور که پشتیبان و سنگر دفاع مقدس بودند، پس از آن دوران نقش حیاتی خود را در بازخوانی و معرفی دستاوردهای دفاع مقدس داشته اند.

بررسی نقش این مراکز دینی در حوزه دفاع مقدس بسیار مهم و غیرقابل انکار است چرا که در ان هشت سال سنگری برا روشنگری، جمع آوری کمک های مردمی، آموزش رزمندگان و محل قرار و تصمیم سازی بود و پس از آن دوران با اجرای فعالیت های فرهنگی این مسیر را ادامه دادند.

جوانانی که در مساجد پرورش یافته بودند شهدای دفاع مقدس و رزمندگان آن دوران شدند و بازماندگان و نسل های جدید هم مسیر را برای حفظ نظام و ارزش های دفاع مقدس ادامه دادند که این موضوع در یک فصل و هدف مشترک پیش رفته و همه بر این باورند که در این صحنه باید تمام قامت ایستاد.

 

خاطره گویی، برپایی نمایشگاه، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری یادواره، مسابقات فرهنگی و نامگذاری مراکز فرهنگی مسجد به نام شهدا از جمله اقداماتی است که در مساجد امروز در تداوم راه ایثارگران انجام می شود.

 

*شب های خاطر در مساجد استان اصفهان

 

فرمانده سپاه استان اصفهان با اشاره به برنامه های هفته دفاع مقدس سپاه و بسیج گفت: 2 هزار برنامه توسط پایگاه های مقاومت و تشکل های بسیج در سراسر استان اصفهان برگزار می شود.

سردار سرتیپ پاسدار «مجتبی فدا» افزود: بخش زیادی از این برنامه ها در مساجد و با محوریت این مراکز دینی خواهد بود و پایگاه های بسیج با همکاری دیگر نهادها و متولیان مساجد فعالیت های فرهنگی و اجتماعی انجام می دهند.

وی برنامه شب های خاطره را یکی از مهمترین برنامه های این هفته در مساجد بیان کرد و اظهارداشت: این اقدام با حضور رزمندگان دوران دفاع مقدس در مساجد محله های شهری و روستایی اجرا می شود.

فرمانده سپاه استان اصفهان با بیان اینکه بسیاری از شهدا و رزمندگان از دل مساجد تربیت و اعزام به جبهه ها شدند، تصریح کرد: امروز خاطره های آنان برای نسل جوان و نوجوان در توسعه فرهنگ ایثار و شهادت نقش دارد.

وی بازخوانی خاطرات آن دوران را فرصتی ارزشمند برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آموزش نسل های جدید جامعه بیان کرد و گفت: این ایستادگی و مقاومت و فرهنگ ایثار و شهادت قدرت بین المللی ایران را ارتقا می دهد.

 

*ضرورت تقویت سنگر مسجد

 

رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با بیان خاطرات خود از نقش مساجد در آماده سازی برای دفاع از کشور و انقلاب گفت: مساجد امروز نقش مهمی در جامعه دارند و باید همانند گذشته کارکردهای آن احیا شود.

«رضا امینی» ادامه داد: سنگر دینی و اعتقادی برای جنگ نرم باید تقویت و متولیان امر به این موضوع دید جدید و موثری داشته باشند.

وی با بیان اینکه نسل جوان و نوجوانان رشادت های آن دوران را بشناسد و نقش خود را ایفا کند، تصریح کرد: بازخوانی خاطرات و توجه به اعتقادات دینی و مذهبی و تربیت نسل های امروز مثل دوران گذشته از مسجد ضرورت دارد.

 

*آثار خاطرات در وجدان اخلاقی جوانان و نوجوانان

 

سو مدیریت های داخلی و چپاول بیت المال توسط بخشی افراد محدود و از طرفی تهاجم فرهنگی دشمنان باعث شده تا نسل های جوان امروز ما نسبت به اعتقادات و آموزه های انقلابی متفاوت از گذشته عمل کنند و اگرچه فطرت آنان پاک است اما رفتارهای غلط برخی در داخل کشور و سو مدیریت ها بر اعتماد آنان اثر گذاشته است.

 

نوجوان اصفهانی که شنیدن خاطرات شهدا و رزمندگان را جذاب می دانست، از این وضع نابسمان گلایه داشت و این را مغایر با ارزش ها و اهداف جوانان دیروز جبهه های جنگ بیان کرد.

جوان اصفهانی دیگری که خود را مدیون شهدا می دانست، بیان خاطرات و ادای دین به خون شهدا را یک درخواست جدی برای تداوم راه نظام و افزایش اعتماد عمومی بیان کرد و گفت: باید نظارت بر سو استفاده ها افزایش یابد و نسل های جوان راه این افراد متخلف را از خوبان کشور جدا کنند.

بیان خاطرات شهدا در بین نسل های جوان اثر گذار بوده و باید نسبت به بازخوانی توجه شود اما مدل بیان و روش های نوین را نیز باید مدنظر داشته باشیم.

کد خبر 1098844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha