طرح مجلس برای تاسیس سازمان توسعه روستایی کشور مطرح شده است

رئیس مجمع نمایندگان کردستان گفت: نباید اجازه دهیم که ناهماهنگی بین دستگاه‌ها در زمینه توسعه روستا مشکلات بیشتری را ایجاد کند به همین دلیل در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تشکیل سازمان توسعه روستایی و عشایری ذیل وزارت جهاد کشاورزی مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، محسن فتحی رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان کامیاران، به طرح مطالبات و مشکلات حوزه روستایی شهرستان کامیاران پرداخت.

 

 

وی با بیان اینکه شوراها مهمترين مشاوران فكري براي مسئولان و اجرا كنندگان اهداف توسعه‌ای در روستا هستند، بیان کرد: اولویت‌بندی مشکلات و پیگیری برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید توسط شوراها دنبال شود.

 

وی افزود: روستاهای کامیاران علیرغم داشتن ظرفیت‌های بسیار در حوزه کشاورزی و گردشگری، در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و همین امر لزوم توجه ویژه برای رفع چالش‌ها را نشان می‌دهد.

 

 

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در توسعه روستاها، بیان کرد: مدل‌های مشارکت مردم در توسعه روستایی و ارتباط مشارکت مردمی با دستگاه‌های متولی دولتی در حوزه روستاهای کامیاران باید طراحی و تدوین شود.

 

 

محسن فتحی توجه ویژه به وضعیت توانمندسازی دهیاران و آگاه‌سازی آنها از قوانین و مقررات حوزه توسعه روستایی را مهم عنوان کرد و گفت: فقدان متولی و دستگاه مشخص هدایت‏ کننده، برنامه‏‌ریز و مدافع حقوق روستاییان در نظام تصمیم‌گیری کشور سبب شده مجلس در این حوزه به صورت ویژه ورود داشته باشد.

 

 

وی با تاکید بر اینکه باید نهادی خاص همه امور توسعه روستایی از قبیل کشاورزی، آب شرب، طرح هادی و سایر موارد را پیگیری کند، عنوان کرد: نباید اجازه دهیم که ناهماهنگی بین دستگاه‌ها در زمینه توسعه روستا مشکلات بیشتری را ایجاد کند به همین دلیل در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تشکیل سازمان توسعه روستایی و عشایری ذیل وزارت جهاد کشاورزی مطرح شده است.

 

 

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تمامی اموری که منجر به توسعه روستایی می‌شود در قالب طرح توسعه جامع روستایی و عشایری تعریف شده است، خاطرنشان کرد: در بیشتر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دنیا نهاد متولی توسعه روستایی وجود دارد بنابراین امیدوارم وزارت جهادکشاورزی با بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی و اقدام جهادی، سازمان توسعه روستایی و عشایری را ایجاد کند.

 

 

فتحی پیگیری و رفع چالش‌های روستاهای کامیاران را وظیفه و اولویت خود عنوان کرد و گفت: با مشورت مستمر و دریافت نظرات شوراها، تلاش می‌کنیم با جذب منابع لازم مشکلات موجود را مرتفع نماییم و در ماندگاری مردم در روستاها اثرگذار باشیم.

 

 

 

 

تشکیل کارگروه ویژه رفع چالش‌های توسعه کشاورزی در کامیاران

 

 

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی همچنین در سفر خود به کامیاران با جمعی از کشاورزان و یاغداران کامیارانی دیدار کرد و از تشکیل کارگروه ویژه رفع چالش‌های توسعه کشاورزی در کامیاران خبر داد.

 

 

فتحی در گفتگو با کشاورزان و اطلاع از مشکلات آنان، بر پیگیری ویژه این موارد در سطح ملی و استانی تاکید کرد.

 

 

وی همچنین از تشکیل کارگروه ویژه رفع چالش‌های توسعه کشاورزی در کامیاران خبر داد و گفت: وسعت و استعدادهای سرزمینی کامیاران، برای کشاورزی مناسب است و این بخش با اتکا به توانمندی‌های خود توان رفع مشکلات اشتغال و توسعه پایدار شهرستان را دارد.

 

 

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران افزود: محدودیت منابع مالی دولتی و مشکلات فاینانس و تسهیلات برای اجرای طرح‌های توسعه منابع آب و خاک استان، ضعف در زیرساخت‌های تنظیم بازار محصولات کشاورزی و نوسانات چشمگیر قیمت محصولات کشاورزی، پایین بودن بهره‌وری نهاده‌ها و عوامل تولید و بالا بودن میزان ضایعات کشاورزی و عدم توجه مدیریت بخش به پروژهای آب و خاک و عزم مدیران جهت تحقق اهداف از مهمترین چالش های توسعه کشاورزی در استان کردستان است.

 

 

فتحی گفت: کشاورزان کمترین بار مالی بر دولت داشته و بیشترین نقش را در تأمین مواد غذایی و اشتغال را دارند اما در تمام برنامه‌ریزی‌ها این قشر کمتر دیده می‌شوند.

 

 

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی از برنامه‌ریزی خانه ملت برای کمک به توسعه کشاورزی خبر داد و بیان داشت: مجلس شورای اسلامی طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی را که بالغ بر ۱۳ ماده است مصوب کرده و پس از تائید شورای نگهبان به دستگاه های اجرایی ابلاغ می‌شود.

 

 

وی با تاکید بر اینکه می‌توانیم در حوزه‌های زیر مجموعه کشاورزی و دامپروری شاهد اشتغال‌زایی و ارز آوری باشیم، خاطرنشان کرد: از مجموعه‌های متولی و اجرایی توقع داریم موانع و بروکراسی‌های پیچیده اداری در مسیر تولید را به مجلس منعکس کنند تا در راستای رفع آنها گام برداریم.

 

 

 

کد خبر 1099032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha