ایلام یک پارچه آماده بازگشت زائرین است/ همه دستگاه ها پای کار هستند

بنابر اعلام مسئولان استان بیش از ۸۰ درصد زوار اربعین حسینی از مرز مهران به کشور باز خواهند گشت و در این راستا همه تمهیدات لازم برای بازگشت زوار اربعین حسینی در پایانه مرزی مهران فراهم شده است.

خبرگزاری شبستان- ایلام، مجتبی کاور - اربعین امسال برخلاف سال های قبل از کرونا تفاوت های زیادی داشت، چراکه زائرین تنها از مرز هوایی امکان رفتن به کربلا داشتند و تنها زوار اندکی که روادید  قانونی  داشتند امکان تردد از مرز مهران را برای شرکت در مراسم اربعین داشتند.

 

برابر آمار اعلام شده مسئولان امسال کشور عراق تنها پذیرایی 60هزار زائر ایرانی بود و شرایط کرونا سبب شد که بسیاری از دلدادگان حسینی نتوانند اربعین امسال به کربلا مشرف شوند، اخلال و تاخیر در پروازها نیز سبب شد که مسئولان مرز زمینی مهران را بای بازگشت زائرین در نظر بگیرند  و در فرصت اندک مسئولان استان علی رغم سفر رئیس جمهور و هئیت دولت به استان در اواخر هفته گذشته برنامه ریزهای لازم را برای بازگشت زائرین از مرز مهران را در دستور کار خود داشتند و امروز  نه تنها، مهران بلکه تمام ایلام یک پارچه آماده بازگشت زائرین به کشور هستند، از این رو گفت و گویی با رئیس قرار گاه اربعین استان ایلام و برخی دستگاه هایی خدمات رسان داشته ایم.

 

پیش‌بینی می‌شود برگشت ۱۳۰ هزار زائر از مرز مهران

رئیس قرار گاه اربعین استان ایلام گفت: با هماهنگی های لازم در ستاد اربعین استان مهران آماده بازگشت زائرین است.

 

«احمدکرمی»  در گفت گو با خبرنگار  خبرگزاری شبستان، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۳۰ هزار نفر از زائران در مسیر بازگشت از محل مرز مهران وارد کشور شوند.

 

معاون عمرانی استانداری ایلام افزود:  امسال ۱۲ موکب برای برگشت به زائران خدمات ارائه خواهند داد و بلافاصله به وسیله اتوبوس به مقاصد و شهر‌های خود انتقال داده می‌شوند.

 

وی  با اشاره به  موج بازگشت زوار اربعین در روزهای آتی، گفت:  طبق صحبت های انجام گرفته با مقامات عراقی موج بازگشت زائران ایرانی به کشور از ظهر امروز اتفاق خواهد افتاد و مرز مهران آمادگی لازم برای پذیرش زائران را دارد.

 

کرمی ادامه داد:  با همکاری آبفا، آب منطقه‌ای و ستاد بازسازی عتبات عالیات، آب شرب مورد نیاز زائرین در مسیر تعیین شده تهیه و توزیع خواهد شد.

 

زائران دغدغه جابجایی نداشته باشند

تمهیدات این سازمان برای بازگشت زوار اربعین در مرز مهران اندیشده شده و زائران دغدغه ای برای جابجایی نداشته باشند.

 

داریوش باقرجوان در گفت گو با خبرنگار ما گفت:  باتوجه به پایان یافتن مراسم اربعین امرز زائرین وارد کشور شوند و لذا تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

 

وی بیان داشت: یک هزار دستگاه اتوبوس در شهر مهران برای انتقال زائران به اقصی و نقاط کشور مستقر شده است.

 

باقر جوان افزود: برای نظارت بر کرایه ها تیم های نظارتی در پایانه مستقر هستند و نرخ جابجایی زائرین به نقاط مختلف روی بنر در محل سوار شدن آنها چاپ شده است.

 

تامین آب شرب خنک زائرین در مرز مهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام از ورود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قوطی آب معدنی به پایانه مرزی مهران خبر داد و گفت: از این تعداد تاکنون ۶۰۰ هزار عدد توزیع شده است.

 

«علی پوراحمد»  در گفت گو با خبرنگار ما اظهار  کرد: از مجموع ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قوطی وارد شده به پایانه مرزی مهران، هم اکنون در انبار های پایانه برای تامین آب آشامیدنی زائران عتبات عالیات ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار قوطی موجود است.

 

وی افزود: باتوجه به گرما هوا در مرز  برای خدمات دهی به زوار اربعین ۲ دستگاه تریلر یخچال دار در پایانه مرزی مهران مستقر شده است.

 

مدیرعامل آب منطقه ای ایلام یادآور شد: ۵۰۰ قالب یخ در روز برای اربعین ۱۴۰۰ در مرز بین‌المللی مهران تامین شده است و در مسیر بازگشت زائران آمادگی داریم که این تعداد به یک هزار قالب در روز برسد.

.

۴۲ هزار مسافراز مرز مهران تردد کردند

فرماندار شهرستان مهران گفت: فرماندار شهرستان مهران گفت: ۴۲ هزار مسافر اتباع ایرانی و خارجی از ۲۵ محرم تا امروز از مرز بین المللی ‌مهران(ورود و خروج) تردد کرده اند.

 

وی افزود: همچنین در این مدت ۶ هزار و ۸۰۰ تبعه عراقی از مرز مهران خارج و یک هزار و ۸۰۰ نفر هم به کشور داخل شده اند.

 

فرماندار مهران گفت : همه امکانات برای بازگشت زائرین در مرز مهران مهیا شده است.

 

 وی تصریح کرد: مواکب برای پذیرایی زائرین در پایانه شهید سلیمانی ایجاد شدند و بنا بر مصوبه ستادهای اربعین و کرونا زائران حق شب مانی در این استراحتگاه را ندارند و بلافاصله بعد از تحویل و مصرف مواد غذایی باید مهران را از طریق اتوبوس های مستقر در مرز به سمت استان های خود ترک کنند.

 

غربالگری زائرین در گیت های ورودی مرز مهران

نماينده تام الاختيار دانشگاه علوم پزشکی ایلام در امور اربعين استان ایلام گفت: با توجه به بازگشت زائرین تعداد 40نفر از عوامل بهداشت در گیت های ورودی مرز مهران بر اساس نظام مراقبت افرادی غربالگری و از آن دسته از افرادی که مشکوک به بیماری باشند نمونه گیری خواهند کرد و افراد مبتلا از جمعیت جدا سازی خواهند شد.

 

«صیدنور علیمرادی» در گفت گو با شبستان اظهار یادآور شد: پایگاه اورژانس ثابت و سیار با 80 نفر کادر فوریت های پزشکی در مسیرهای موصلاتی استان و پایانه مرزی مهران برای خدمت رسانی به زائرین مستقر شده که از این تعداد 20پایگاه ثابت است.

 

وی ادامه داد : یک فروند بالگرد اورژانس کشور در فرودگاه ایلام مستقر شده و دو فروند بالگرد توسط نیروهای مسلح نیز در مرز مهران مستقر شده است.

 

علیمرادی تصریح کرد: بیش از 600نفر از نیروهای دانشگاه علوم پزشکی در حوزه های مختلف در برگشت زائرین ارائه خدمت خواهند کرد.

 

استقرار ۷۰ تیم گشتی پلیس راه در محورهای ارتباطی استان ایلام

رئیس پلیس راه ایلام نیز در گفتگو باما اظهار داشت: واحدهای گشتی پلیس راه برای خدمات رسانی به زائران در محورهای مواصلاتی حضور فعال دارند.

 

ابوالفضل کهزادی افزود: تعداد ۷۰ تیم گشتی از سایر پلیس راه‌های کشور در اختیار استان ایلام قرار داده شده و آمادگی این را داریم که در طول محورهای مواصلاتی استان نظم ترافیکی را برقرار کنیم.

 

وی گفت: تیم‌های گشتی در تمامی محورهای استان مستقر هستند و آماده ارائه خدمات رسانی به زائران است.

 

فعالیت موکب ها در مرز مهران

مدیر عامل بنیاد کرامت آستان قدس رضوی نیز در گفتگو با خبرنگار ما  اظهار کرد: با توجه به بازگشت زائران اربعین به کشور از مرز مهران، لذا در مرز و در شهر مهران موکب امام رضا (ع) از دو روز گذشته مشغول ارائه خدمت و توزیع غذای گرم برای زائران است.

 

محمدحسین استادآقا عنوان کرد: بر همین اساس روزانه ۱۶ هزار پرس غذای گرم در بین زائران حسینی توزیع می‌شود.

 

وی گفت: این خدمت رسانی تا روز جمعه که موج بازگشت زائران اربعین است، ادامه دارد.

 

کانون های مساجد ایلام به زوار اربعین خدمات ارائه می دهند

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام گفت: کانون های مساجد استان تحت عنوان مواکب الاتحاد خدمات فرهنگی و پذیرایی به زوار اربعین حسینی به صورت متمرکز در مرز مهران ارائه می دهند

 

حجت الاسلام علی چراغی پور در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان در اربعین حسینی سال جاریT هماهنگ با ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور، تحت عنوان مواکب الاتحاد  فعالیت های گسترده ای در مرز مهران برای پذیرایی از زوار در برگشت داشته اند.

 

وی افزود: گرچه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان همانند سال های گذشته به واسطه رعایت کردن پروتکل های بهداشتی و شرایط کرونایی  نتوانسته اند در کربلای معلی  فعالیت داشته باشند اما امسال همزمان با اربعین حسینی در مرز بین المللی مهران در کنار سایر مواکب تحت عنوان مواکب الاتحاد فعالیت های خدمات رسانی به زوار داشته اند.

 

حجت الاسلام چراغی پور با بیان اینکه این خدمات رسانی از ۵ تا ۸ مهرماه سال جاری در پایانه مرزی مهران به زوار ارائه می شود، تصریح کرد: خدمات فرهنگی و پذیرایی به زوار اربعین  حسینی در برگشت از عتبات عالیات با تمام امکانات و ظرفیت هایی موجود کانون های مساجد استان ارائه می شود و از سوی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز کمک هایی به این موکب ها در راستای خدمات رسانی به زوار  ارائه شده است.

 

کد خبر 1099490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha