انس امانی‌ها با مسجد در مبارزه با طاغوت/ مسجد شیخ علی بازار  را پاتوق انقلابیون کرده بودند

حاج هاشم امانی از پیشکسوتان در عرصه مبارزه با طاغوت، از کودکی با مسجد انس داشت و بعدها مسجد شیخ علی بازار تهران را پاتوق انقلابیون قرار داد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: حاج هاشم امانی همدانی، از اعضای فدائیان اسلام و هیئت موتلفه اسلامی، سی ام شهریورماه امسال به یاران و برادران شهید خویش پیوست.

 

وی متولد 1303 در خیایان خیام تهران و از بازاریان مذهبی و فعال در امور اجتماعی بود. مرحوم امانی به همراه یارانش در جریان اجرای حکم شرعی حسنعلی منصور نخست وزیر شاه و عامل اجرای کاپیتولاسیون آمریکایی دستگیر شده بود. وی ابتدا به همراه شهیدان صادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیک‌نژاد و رضا صفار هرندی به اعدام محکوم شد، اما رژیم شاه حکم او و شهید مهدی عراقی را به حبس ابد تغییر داد.

 

مرحوم امانی سیزده سال در زندان شاه بود و کمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه دیگر یارانش نظیر مرحوم عسگراولادی از زندان آزاد شد و یاری نهضت امام (ره) را ادامه داد و پس از پیروزی انقلاب نیز هیچ مسئولیت دولتی و اجرایی را نپذیرفت. وی از یاران شهید نواب صفوی در جمعیت فدائیان اسلام بود و پس از اعدام انقلابی حسنعلی منصور دستگیر و ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شد تا اینکه در آستانه انقلاب اسلامی به دست مردم ایران از زندان طاغوت آزاد شد.

 

تعبیر رهبر انقلاب درباره هاشم امانی

خبرنگار شبستان به بهانه درگذشت هاشم امانی که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود در پی رحلت این شخصیت انقلابی، وی را «مبارز پیشکسوت , مؤمن و با اخلاص» نامید، در گفت و گو با تنی چند از اعضای هیئت موتلفه اسلامی و کسانی که وی را می شناختند رویکرد مسجدی حاج هاشم امانی را بررسی کرد.

 

انس امانی‌ها با مسجد از مبارزه با طاغوت تا فعالیت‌های پسا انقلاب

حجت الاسلام والمسلمین «سیدرضا تقوی» در حاشیه مراسم ترحیم هاشم امانی که در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد به خبرنگار شبستان گفت: تمام اعضای خانواده امانی از جمله حاج صادق و حاج هاشم، به دلیل تربیت دینی خوبی که داشتند از کودکی همراه والدین شان در مسجد حضور می یافتند،  ایشان همراه سایر اعضای هیئت موتلفه اسلامی مساجد مختلف جنوب تهران به ویژه منطقه بازار را مرکز مبارزه قرار دادند.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: همانطور که می دانید هیئت موتلفه اسلامی که مرحوم حاج هاشم امانی از موسسان آن بودند از ترکیب اهالی دو مسجد امین‌ الدوله و شیخ‌ علی و فعالان هیئت اصفهانی ‌های مقیم مرکز تشکیل شد و همین نشان دهنده نگاه این مبارزه با اخلاص و مومن به مسجد دارد.

 

مسجد شیخ علی؛ پایگاه هاشم امانی

«اسدالله بادامچیان» نیز با بیان اینکه مسجد پایگاه اصلی مبارزه پیروان امام خمینی (ره) با نظام طاغوت بود، گفت: مرحوم حاج هاشم امانی نیز همراه اخوی شهیدش، حاج صادق، مسجد شیخ علی بازار تهران را به مرکز مبارزه و توزیع اعلامیه ها و نوارهای سخنرانی حضرت امام(ره) تبدیل کردند.

 

دبیرکل هیئت موتلفه اسلامی افزود: مرحوم امانی و سایر موسسان هیئت موتلفه اسلامی تاکید داشتند که باید ارتباط این تشکل انقلابی با مساجد حفظ شود از این رو تعامل و ارتباط خود با مساجدی همچون امام خمینی (ره) (شاه سابق)، لرزاده، فخرالدوله و سید عزیزالله را برای همیشه حفظ کردند.

 

وی اضافه کرد: مرحوم امانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز حضور مستمری در مساجد داشت و مدام به ما تاکید می کرد که باید برنامه های هیئت موتلفه اسلامی و سایر احزاب ولایتی در مساجد برگزار شود.

 

همکاری برادران امانی با نیروهای مبارز مسجدی

«احمد کریمی» نیز با بیان اینکه مرحوم هاشم امانی و شهید صادق امانی زمانی که مصمم شدند، تشکیلاتی منسجم برای مبارزه با طاغوت تشکیل دهند، تصمیم گرفتند از ظرفیت سایر مسجدی ها استفاده کنند، اظهار کرد: بر همین اساس طی جلسات متعدد، این دو مبارزه و سایر فعالان انقلابی مسجد شیخ علی بازار آهنگران تهران تصمیم گرفتند همراه با نیروهای مبازر مسجد امین الدوله تهران که پایگاه فعالیت مرحوم عسگراولادی و برخی دیگر از موسسان هیئت موتلفه اسلامی بود، این تشکیلات را تاسیس کنند.

 

این عضو هیئت موتلفه اسلامی ادامه داد: وقتی فردی تشکیلات انقلابی را با همراهی مسجدی ها تاسیس می کند، قطعا استمرار فعالیت آن را نیز وابسته به مسجد می داند، لذا اکثریت قریب به اتفاق برنامه های هیئت موتلفه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هم در دوره مبارزه با گروهک های ضد انقلاب، هم در دوره دفاع مقدس و هم در ایام انتخابات، در مساجد برگزار می شد.

 

وی در پایان تاکید کرد: نیروهای اصیل انقلابی و مدافعان نظام جمهوری اسلامی اکنون و در آینده نیز باید همچون مرحوم امانی، از ظرفیت مساجد برای تحقق ارزش ها و اجرایی شدن آرمان های انقلاب اسلامی استفاده کنند.

 

بنا بر این گزارش، مراسم ترحیم حاج هاشم امانی، روز یکشنبه، چهارم مهرماه با حضور شخصیت های مختلف سیاسی و برخی از ائمه جماعات مساجد و روحانیون و طلاب تهرانی در مسجد شهید مطهری تهران برگزار شد.

کد خبر 1099552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha