لزوم ترویج تفکر توسعه در خراسان جنوبی/ شوراها برای رفع مشکلات راهکار ارائه دهند

ملانوری با اشاره به اینکه هنوز از ظرفیت های غنی خراسان جنوبی بهره نگرفته ایم، گفت: باید با تعامل و مشورت راهکارهایی برای حل مشکلات و توسعه یافتگی خراسان‌ جنوبی ارائه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حمید ملانوری» امروز (۶ مهر) در گردهمایی اعضای شوراهای اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: ضمن طرح گلایه‌ها و کمبودها اما نباید خدمات نظام جمهوری اسلامی در ادوار گذشته به نقاط مختلف شهری و روستایی نادیده گرفته شود.

 

استاندار خراسان جنوبی به بخش هایی از خدمات ارائه شده در مناطق مختلف اشاره کرد و گفت: امروزه در هر روستا، منطقه عشایری و حتی دور افتاده ترین مناطق، شبکه های آب، برق، مخابرات و گاز و نیز خدمات آموزشی و بهداشتی ایجاد شده که در مقایسه با اوایل انقلاب اصلاً قابل قیاس نیست.

 

ملانوری ادامه داد: ما در مناطق شهری پوشش صد درصدی شبکه گاز و در روستاها نیز پوشش ۹۶ درصدی این نعمت ارزشمند را در خراسان جنوبی داریم.

 

وی با اشاره به آبرسانی سیار به ۴۳۰ روستای خراسان جنوبی در ابتدای امسال، تصریح کرد: افزود: در همین چند ماهه اخیر با جذب سریع اعتبارات ۳۰ شبکه آبرسانی روستایی افتتاح شده است.

 

استاندار خراسان جنوبی در ادامه ضمن تأکید بر پیگیری تمام درخواست‌های شوراهای شهر، خاطر نشان کرد: شوراهای اسلامی چکیده خرد هر منطقه‌ای هستند و از این منظر برای شوراها یک پارلمان محلی هستند.



ملانوری با بیان اینکه وظایف و مسئولیت‌های شورای شهر  در قانون، تصریح کرد: ارائه پیشنهاد جهت رفع کمبودها به متولیان و مسئولان ذی‌ربط یکی از این وظایف است که باید در کنار طرح کمبودها مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی ادامه داد: ایجاد زمینه مناسب برای اشتغال و نظارت بر حفظ و حراست از تأسیسات عمومی از دیگر وظایف شوراها است.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت های استان که هنوز به شایستگی از این ثروت بهره نگرفته ایم، گفت: اینکه بخواهیم تقصیرها را بر گردن یکدیگر بیندازیم مشکلی از مردم حل نمی‌کند بلکه باید با تعامل و مشورت راهکارهایی برای توسعه یافتگی خراسان‌ جنوبی و بهره برداری از این ثروت ها بیندیشیم.

 

ملانوری با بیان ظرفیت های غنی معدنی، گردشگری و مرز استان، افزود: در حوزه کشاورزی محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب استان واقعاً مظلوم واقع شده و کشاورز ما از این پتانسیل بهره کافی نمی‌برد.

 

به گفته وی البته بر روی محصولات دیگر چون انار، پنبه، پسته و … نیز باید کار کنیم که در ستاد توسعه خاوران در این زمینه اقداماتی در حال انجام است.

 

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه هنوز نتوانسته ایم تفکر توسعه‌ای را در استان را ترویج کنیم، گفت: تاکنون در بحث دوبانده شدن جاده ها و راه آهن اقدامات ارزشمندی انجام شده است اما این تنها مشکل را حل نمی کند و تا زمانی که ما تفکر توسعه ای نداشته باشیم مشکلات استان حل نخواهد شد.

 

ملانوری با اشاره به فعالیت ستاد توسعه خاوران برای جذب سرمایه گذار و شکست بروکراسی اداری، تصریح کرد: اگر منابع داخلی خود را فعال کنیم تمام مباحث زیرساختی را می توان حل کرد.

 

وی بیان کرد: از ابتدای راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران تاکنون در استان خراسان جنوبی ۵ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی امضا شده است.

 

استاندار خراسان جنوبی در ادامه گفت: اگر طرحی در شهرستان جا به جا می‌شود، به خاطر این است که در یک نقطه دیگر سودآوری اقتصادی و شرایط سرمایه‌گذاری بهتر بوده است.

 

ملانوری با اشاره به به روز رسانی سند آمایش استان و سند توسعه نهبندان، اظهار کرد: برای استفاده از کویر در حال نوشتن طرح هستیم و ایده های دانش آموزی را پشتیبانی و حمایت می کنیم.

 

وی از آمادگی برای بازگشایی همه بازارچه های مرزهای استان خبر داد و افزود: یکی از بهترین راهکارها برای رفع معضل کم آبی در استان انتقال آب از خلیج فارس است که تاکنون بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

 

 

 

کد خبر 1099583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha