کم آبی یکی از موانع جدی توسعه استان سمنان / هشت گام توسعه‌ای برای استان تدوین شده است

آشناگر یکی از موانع جدی توسعه استان سمنان را کم آبی دانست وگفت: میزان نزولات آسمانی فقط ۱۳۴ الی ۱۴۰ میلیمتر برآورد می‌شود که نشان از خطر جدی کم آبی در استان دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، «علیرضا آشناگر» در مراسم تودیع خود و معارفه استاندار جدید سمنان با بیان اینکه یکی از موانع جدی توسعه استان سمنان کم آبی است، بیان داشت: ۱۰ درصد استان مناطق کوهستانی ۸۰ درصد کویری و مابقی در نواحی معتدل قرار دارد و میزان نزولات آسمانی فقط ۱۳۴ الی ۱۴۰ میلیمتر برآورد می‌شود که نشان از خطر جدی کم آبی در استان دارد.

 

استاندار سابق سمنان با اشاره به اینکه تبخیر بالا و برداشت زیاد از حد منابع آبی در کنار کاهش بارندگی متأسفانه مشکلات آب استان را افزون کرده است اظهارداشت: ۱۰۰ درصد استان سمنان در سال‌های اخیر تحت پوشش کنتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی برای مقابله با اضافه برداشت قرار گرفت که یکی از راهکارهای مدیریت مصرف است.

 

وی با بیان اینکه در دراز مدت باید آب مورد نیاز سمنان از استان‌های دیگر تأمین شود و راهی جز این نیست، تاکید داشت: استفاده از آب خزر برای استان سمنان یکی از راه کارها است که در این راستا تخصیص ۲۰۰ میلیون متر مکعب برای فلات مرکزی خوشبختانه اخذ شده و مجوز زیست محیطی نیز دارد همچنین ایجاد ردیف بودجه کشور با تلاش نمایندگان مجلس انجام گرفته و طرح تأمین مالی این پروژه نیز مصوب شده است.

 

آشناگربا اشاره به اینکه طی سه سال گذشته هشت گام توسعه‌ای برای استان سمنان تدوین شده است اظهار کرد: تأمین آب شرب و صنعتی از منابع بین استانی، تحقق سمنان از معبر به مقصد، توسعه انرژی‌های نو با تاکید بر انرژی خورشید، تکمیل کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب، اجرای هزار هکتار کشت گلخانه‌ای و سایبان در اراضی، تکمیل مراحل اکتشافی معادن، توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی با تاکید بر محصولات پروتئینی و جلب بنیادهای توسعه‌ای برای مناطق کمتر توسعه یافته نظیر میامی از جمله آنها محسوب می‌شود.

 

استاندار سابق سمنان با بیان اینکه در استان سمنان ۴۷ درصد اقتصاد به بخش خدمات، ۳۹ درصد به بخش صنعت و مابقی (حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد) به بخش کشاورزی اختصاص دارد،اضافه کرد: بخش کشاورزی در حال کوچک شدن و بخش صنعتی در حال بزرگ شدن و حوزه معدن مورد توجه باید قرار گیرد معتقدیم در این سه سال فعالیت خوبی را دستگاه‌های اجرایی داشتند.

 

وی با بیان اینکه نرخ تورم استان سمنان کمتر از نرخ متوسط کشوری است، تصریح کرد: در سال ۹۸ این شاخص در سطح استان ۳۳.۸ و برای کشور ۳۶.۴ گزارش شد همچنین در بهار ۱۴۰۰ نرخ تورم به ۴۲.۷ رسید که در مقایسه با کشور وضعیت بازهم وضعیت بهتری را شامل می‌شد.

 

آشناگر به رشد صنعت در استان سمنان پرداخت و گفت: ۲ هزار واحد صنعتی در استان استقرار دارند که یک هزار و ۵۱۴ واحد از آنها بالای ۱۰ اشتغال دارند.

 

وی از سمنان به عنوان استانی با ظرفیت های متنوع معدنی نام برد و افزود: ۶۰۳ واحد معدنی فعال و نیمه فعال ۴۲ مواد معدنی را در استان تولید می کنند.

 

آشناگر با بیان اینکه تفاهم نامه‌ای با حضور نمایندگان مجلس در استان، وزیر دفاع و وزیر نیرو برای طرح توسعه‌ای جنوب استان سمنان منعقد شد که کار باید پیگیری شود، تصریح کرد: در این تفاهم نامه قیدهایی آورده شد که باید اصلاح می‌شد که خوشبختانه این موضوع نیز آغاز شده و کار می‌بایست اجرایی شود.

 

استاندار پیشین استان سمنان  ضمن طلب حلالیت از مردم افزود: از همه مردم عزیز سمنان، از نمایندگان فعلی و سابق و از مدیران دستگاه‌های به واسطه تمامی همراهی ها در جهت تحقق اهداف برنامه های ما، صمیمانه تقدیر و تشکر دارم و از قصوری که متوجه‌ من ‌باشد عذرخواهی می‌کنم.

 

وی با تبریک به استاندار جدید سمنان گفت: از همه مردم، نمایندگان استان و تمامی کسانی که نقشی در ‌مدیریت دارند می‌خواهم که دست استاندار را باز بگذارند تا در چیدمان نیرو و پیگیری امور بتواند راحت کار کند.بنده نیز به عنوان یک خادم و مشاور در خدمت استاندار جدید سمنان خواهم بود.البته خوشبختانه استاندار جدید سمنان، سابقه درخشانی در مدیریت داشته و شناخت خوبی نیز از استان دارند و همین به موفقیت بیشتر ایشان در آینده کمک خواهد کرد.

 

معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استاندار سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه خرسندیم از اینکه در استان هر ساله میزبان میلیون‌ها زائر امام رضا هستیم، ابراز داشت: استان سمنان در مسیر حرم تا حرم قرار دارد و این افتخار نصیب مردم این دیار شده است.

 

«حبیب الله خجسته پور» ضمن بیان اینکه دوره سه ساله مدیریت اخیر استانداری سمنان را به دو بخش قبل از کرونا و حین کرونا باید تقسیم کرد، ابراز داشت: تلاش‌های زیادی برای پیگیری مشکلات صورت گرفت که جای قدردانی دارد و امروز شاهد هستیم که ثبات خوبی در استان علی رغم تمام مشکلات ناشی از کرونا و اعتبارات و مسائل اقتصادی، حاکم است.

 

در این نشست از زحمات و خدمات سه ساله علیرضا آشناگر تقدیر و سید محمدرضا هاشمی به عنوان استاندار سمنان معرفی شد.

کد خبر 1100613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha