دغدغه های فرهنگی و تفریحی معلولان و ضرورت چاره اندیشی

معلولان در تمامی گروه های سنی و نوع معلولیت علاوه نیازهای اولیه زندگی با دغدغه های فرهنگی و تفریحی روبرو برای اوقات فراغت و رشد روحی خود روبرو هستند.

خبرگزاری شبستان- اصفهان: بارها تکرار شده که معلولیت، محدودیت نیست و کسی که دچار یکی از این معلولیت ها مثل نابینا، ناشنوا و یا فقر حرکتی شده قادر به رفع نیاز خود در ابعاد مختلف و نقش آفرینی در جامعه است.

 

چه بسیار از این معلولان که در عرصه های هنری، خلاقیت و کارآفرینی خوش درخشیده اند و یا کسب و کار برای خود راه انداخته اند اما حرکت آنان برای انجام مسئولیت و نقش آفرینی به راحتی نبوده و موانع و چالش های زیادی را متحمل شده اند.

 

این قشر جامعه برای اینکه بتوانند مطالبات و نیازهای زندگی خود را تامین کنند در شهرها و روستا تردد می کنند، موضوع مناسب سازی و تسهیل رفت و آمد آنان دغدغه چندین ساله است که البته همت خوبی برای مرتفع سازی آن صورت گرفته است.

معلولان در گروه های سنی مختلف مثل دیگر اقشار مردم با آسیب و چالش های زیادی روبرو و نیازهای فرهنگی و تفریحی دارند ولی برای دستیابی به مراکز فرهنگی، تفریحی و آموزشی با محدودیت تردد و امکانات روبرو هستند.

حرکت آنان از خانه تا یک مرکز تفریحی، رفاهی، فرهنگی و یا فروشگاه هایی مثل کتاب فروشی با مشکلاتی مثل موانع در مسیر تردد و نبود گذرهای عبور معلولان برخورد می کنند و یا اینکه باید مسیر طولانی را طی کرده و حمل و نقل عمومی برای آنان تسهیل نشده است.

گرچه شهرداری اصفهان اتوبوسی را برای حمل و نقل معلولان و مناسب سازی برای این قشر انجام داده ولی نه یک اتوبوس پاسخگوست و نه اینکه کل استان اصفهان چنین خدماتی دارند.

حضور معلولان در پارک ها و دیگر مراکز فرهنگی چندان ساده نیست و حتی در نهادهای فرهنگی جمعیت بالای این قشر را مورد مطالعه و برنامه ریزی کمتری قرار داده اند و بیشترین فعالیت آنان متوجه افراد سالم است.

 

*نابرابری حقوق شهروندی در بین معلولان

مدیرعامل انجمن ناشنوایان استان اصفهان گفت: معلولان از جمله ناشنوایان مثل دیگر افراد جامعه باید از حقوق شهروندی بهره مند شوند و نابرابری ها اصلاح شود.

«آیگین عباسی» افزود: این قشر از افراد جامعه به صورت عادلانه از امکانات و خدمات عمومی جامعه باید بهره ببرند و همین آموزش های زبان اشاره به پلیس و نهادهای خدمات رسان باعث شده کار ناشنوایان در بهره گیری خدمات تسهیل شود.

بسیاری دیگر از معلولان هم چنین نظری دارند که از سهم برابر خدمات و منافع عمومی برخوردار نبوده و نیازهای فرهنگی و تفریحی به دلیل نبود زیرساخت ها باعث شده تا کمتر از چنین بسترهایی استفاده کنند.

 

*ضرورت توجه به نیازهای فرهنگی و تفریحی معلولان

واقعیت این است که یک ناشنوا، نابینا و یا معلول برای استفاده از امکانات فرهنگی مثل فرهنگسرا، مسجد، کتابخانه، پارک، شهربازی، نشستن کنار رودخانه و یا قدم زدن در گذر فرهنگی چندان امکانی را ندارد و اگر هم باشد تنها در کلانشهرها این مسئله مورد توجه است.

نیازهای فرهنگی قشر معلول و سالمند متناسب با نیازها و ضرورت توجه به آن نیست که متولیان حوزه خدمات شهری و نهاد فرهنگی باید به آن توجه کنند.

امام جمعه اصفهان در جلسه معارفه شهردار اصفهان به نیازهای معلولان و سالمندان اشاره کرد و گفت: مدیریت شهری به این دسته از دغدغه ها توجه کرده و خدمات رسانی به گروه معلولان را دنبال کند.

آیت الله «سید یوسف طباطبایی نژاد» با بیان اینکه مناسب سازی معابر عمومی در حال انجام است، تصریح کرد: دسترسی معلولان و سالمندان به مراکز تفریحی و فرهنگی توسط مدیریت شهری و دیگر نهادهای اداری دنبال شود.

 

*رسیدگی به نیازهای معلولان گوش شنوا می خواهد

 

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان به دغدغه های قشر معلول جامعه و بیان آن ها به مسئولان اشاره کرد و گفت: رسیدگی به نیازهای معلولان گوش شنوا می خواهد تا با یک بار گفتن به نتیجه برسد.

«ولی اله نصر» افزود: تاکنون دغدغه و نیازهای زیادی از معلولان بیان شده اما در برخی از مواقع اتفاقی رخ نداده اما در برخی از حوزه ها مثل مناسب سازی اقدام خوبی از سوی مسئولان صورت گرفته است.

 

وی با بیان اینکه نظارت و بررسی برای مناسب سازی به صورت دوره ای توسط کارشناسان در حل انجام است، تصریح کرد: 60 درصد از معابر و مراکز عمومی اصفهان مناسب سازی شده و دسترسی برای تردد معلولان وجود دارد ولی دغدغه حمل و نقل عمومی این قشر را داریم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان به تاثیر کرونا بر فعالیت ها و حضور اجتماعی این قشر اشاره کرد و گفت: امیدواریم با بهبود وضع شاهد حضور فعال اجتماعی این گروه بشویم و از فعالیت های عمومی استفاده کنند.

کد خبر 1100733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha