رشد ۹.۸۹ درصدی شاخص بورس از ابتدای امسال/تامین ارز کالاهای اساسی در شش ماهه امسال برابر کل سال ۱۳۹۹

رشد ۹.۸۹ درصدی شاخص بورس از ابتدای امسال، ادعای سرمایه گذاری بانک ملی ایران در دبی صحت ندارد، تامین ارز کالاهای اساسی در شش ماهه امسال برابر کل سال ۱۳۹۹، یارانه معیشتی مهرماه امشب پرداخت می‌شود برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۱۰ مهر شبستان به شرح زیر است:

رشد ۹.۸۹ درصدی شاخص بورس از ابتدای امسال

شاخص بورس از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته در ۱۲۲ روز معاملاتی، با ۱۲۹هزار و ۳۱۴واحد رشد، معادل ۹.۸۹ درصد رشد کرد. از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته تعداد ۹۰۲میلیارد و ۶۶۷میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش ۷۱۸۳هزار و ۱۳۳میلیارد ریال در بیش از ۹۹میلیون و ۷۹۴هزار و ۴۴۹دفعه طی ۱۲۲روز معاملاتی در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت.

 

این درحالی است که تعداد ۸۶میلیارد و ۴۱۵میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۵۶۵هزار و ۲۲۶میلیارد ریال نیز در این مدت مورد معامله قرار گرفته است.

 

شاخص بورس نیز در این ۱۲۲روز با ۱۲۹هزار و ۳۱۴واحد رشد، معادل ۹.۸۹ درصد رشد کرد و در پایان هفته گذشته به رقم یک میلیون و ۴۳۷هزار و ۲۲واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز در این مدت با ۱۹هزار و ۲واحد کاهش، معادل ۴.۳۲درصد افت کرد و رقم ۴۲۰هزار و ۷۹۹واحد را به نمایش گذاشت.

 

شاخص بازار اول هم در این مدت با ۱۰۴هزار و ۴۵۰واحد افزایش در این مدت به رقم یک میلیون و ۷۳هزار و ۵۴۹واحد و شاخص بازار دوم با ۲۲۶هزار و ۷۱۶واحد رشد به عدد ۲ میلیون و ۸۲۹هزار و ۴۶۴واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با ۱۰.۷۸درصد رشد و شاخص بازار دوم با ۸.۷۱درصد افزایش همراه شدند.

 

ادعای سرمایه گذاری بانک ملی ایران در دبی صحت ندارد

به تازگی ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن فردی به نام «آرش علویان» ادعای سرمایه گذاری بانک ملی ایران در طرح های سرمایه گذاری دبی را مطرح کرده است، در حالی که این ادعا ناشی از اشتباه در ترجمه National Bank of Dubai و انتساب آن به بانک ملی ایران است.

 

این اشتباه فاحش باعث نتیجه گیری های غلط و در نتیجه منسوب کردن مواردی خالی از صحت به بانک ملی ایران شده است.

 

منابع بانک ملی ایران در واحدهای خارج از کشور از جمله دبی و بندر فجیره از محل سپرده گذاری شهروندان و ایرانیان مقیم آن مناطق تامین می شود. همچنین هیچ گونه تسهیلاتی چه از طریق بانک ملی ایران و چه شعب این بانک در امارات متحده عربی به بندر فجیره پرداخت نشده است.

 

پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزله ‎زده بوشهر

در پی وقوع زمین‌لرزه‌ای با شدت ۵.۲ ریشتر در ساعت ۴ و ۴۵ دقیقه روز  جمعه ۹ مهرماه در حوالی بندرلنگه استان بوشهر، آسیبی به شبکه اپراتور اول تلفن همراه کشور وارد نشده و هم‌اکنون بدون هیچ‌گونه قطعی و به شکل نرمال در حال سرویس‌دهی به تمامی مشترکان خود در این استان است.


 
بر اساس این گزارش، پس از وقوع زلزله که کانون آن در ۱۹ کیلومتری بندرگناوه و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین گزارش شده است، تیم‌های فنی همراه اول در مناطق زلزله‌زده حاضر شده و از سرویس‌دهی مناسب شبکه اطمینان حاصل کردند.
 


کانون این زمین‌لرزه در ۱۹ کیلومتری بندرگناوه و ۹۶ کیلومتری بوشهر و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین گزارش شده است.


 
همراه اول با توجه به شبکه گسترده خود در کشور، اعلام آمادگی کرده همچون گذشته، از طریق رومینگ ملی پذیرای مشترکان سایر اپراتورها در این مناطق باشد. 

 

تامین ارز کالاهای اساسی در شش ماهه امسال برابر کل سال ۱۳۹۹

شیوا راوشی مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی دیشب در گفت و گوی تحریریه خبر شبکه اول سیما در تشریح دلایل نوسان قیمت ارز و این مساله که آیا تقاضای مازادی در بازار وجود دارد که بانک مرکزی آن را پاسخ نداده است، اظهار داشت: تقاضاهای وارداتی کشور کاملا مشخص و شفاف است و به تشخیص و قید قانون بودجه در سال جاری ٨ میلیارد دلار برای تامین کالای اساسی نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی تکلیف شده بود که این میزان در شش ماهه اول به طور کامل تامین ارز شد.

 

وی ادامه داد: علاوه بر آن یک و نیم میلیارد دلار برای واکسن کرونا تامین ارز شد که در مقام مقایسه با سال قبل و از آنجا که به لحاظ شرایط و فشارهای تحریمی مشابه سال ٩٩ هستیم نشان می دهد که این ٩.۵ میلیارد دلاری که تا نهم مهرماه تامین ارز شده برابر کل ارز تامین شده برای همین اقلام در سال١٣٩٩ بوده است. مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: این اعداد بیانگر آن است که در سال جاری از لحاظ تامین نیاز واقعی جامعه در اقلام مشمول دریافت ارز ترجیحی پیشرو بوده، موفقیت بیشتری داشته ایم و در مورد سایر اقلام کالاهای واسطه ای و مورد نیاز تولید کنندگان و همه وارداتی که مشمول ارزهای غیرترجیجی و نیمایی می شوند نیز بیش از ۱۸ میلیارد دلار تامین ارز صورت گرفته و نشان می دهد نیازهای وارداتی کشور به طور واقعی تامین شده است.

 

راوشی با اشاره به اینکه مواردی که روی نرخ ارز تاثیر گذار هستند غیر از مولفه های اقتصادی و ظرفیت تولید و تجارت کشور، شامل اخبار سیاسی هم هست که البته این وقایع گذرا هستند و هر دو مورد توسط دولت کنترل می شود، یادآور شد: اتفاق مهم این است که فاکتورهای اساسی و بنیادین اقتصادی که ناشی از ظرفیت تولید واقعی و تجارت کشور و ظرفیت صادرات و واردات کشور هستند با استناد به اعداد و ارقام در وضعیت بهبود نسبت به گذشته قرار دارد.

 

وی درباره برنامه بانک مرکزی برای ثبات در بازار ارز نیز توضیح داد: بازار ارز و نیاز ارزی کشور باید ابتدا از نظر واقعی بودن شناسایی شود، نیاز واقعی کشور واردات کالا است که با ظرفیت برگشت حاصل از صادرات صادرکنندگان تامین می شود.

 

مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه سیاست چند سال اخیر کشور، بانک مرکزی و دولت همواره بر تقویت برگشت ارز حاصل از صادرات بوده است، اضافه کرد: وقتی در شرایط تحریم و کاهش انکارناپذیر درآمدهای نفتی توانسته ایم نیازهای اساسی کشور و حتی مواد لازم برای کارخانجات و برپا ماندن ظرفیت تولیدی کشور را به این شکل تامین کنیم، یک توفیق برای کشور به شمار می رود و بیانگر آن است که ظرفیت صادرات غیرنفتی کشور همچنان رو به افزایش است.

 

یارانه معیشتی مهرماه امشب پرداخت می‌شود

بنابر اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها؛ بیست و سومین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز شنبه (۱۰ مهر) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

 

همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

 

همچنین، دهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوار‌هایی که این وام را دریافت کرده‌اند، این ماه کسر خواهد شد.

 

 

کد خبر 1100793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha