توجه به بازآفرینی هویت تاریخی مناطق مختلف در خوزستان

با افزایش جمعیت و ضرورت تامین مسکن برای شهروندان تا حدود بسیار زیادی بافت قدیمی مناطق مختلف از بین رفته است و این مهم باعث می شود تداعی خاطره ها با تغییر بافت قدیمی منطقه یا محله از بین برود و تنها نقشی از آن در ذهن باقی بماند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: هویت شهری، هئیتی جمعی است که با تبلور عینی در محتوای شهر معنادار می شود و به واسطه ایجاد تداعی خاطرات عمومی در شهروندان و تعلق خاطر، شهرنشینان را به سوی شهروند شدن هدایت می کند.

 

کمتر کسی یافت می شود که کودکی خود را با ان بازی کودکانه، زمین خوردن ها، خرید از مغازه های قدیمی را بیاد نیاورد و از مرور خاطرات خوش و ناخوش آن دوران لذت نبرد. با افزایش جمعیت و ضرورت تامین مسکن برای شهروندان تا حدود بسیار زیادی بافت قدیمی مناطق مختلف از بین رفته است و این مهم باعث می شود تداعی خاطره ها با تغییر بافت قدیمی منطقه یا محله از بین برود و تنها نقشی از آن در ذهن باقی بماند.

 

عدم ارتباط  شهروندان با کلانشهر اهواز

یک کارشناس شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: یک شهر با همه کوچه و خیابان های خود باعث ارتباط و تقویت ارتباط میان عموم مردم می شود، بنابراین باید در ساخت و طراحی شهرک های جدید این نکته دقت شود که شهروندان با استفاده از المان های موجود در شهر تلاش می کنند خطرات دوران کودکی خود را بازبیافرینند.

 

«سونا آقایی» اضافه می کند: کلانشهر اهواز، یکی از پرترددترین شهرهای کشور به شمار می آید اما متاسفانه با همه دشواری هایی که برای شهروندان وجود دارد نبود فضاسازی مناسب شهری باعث شده شهروندان اهوازی نتوانند ارتباط خوبی با مکان های مختلف این کلانشهر داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه استان خوزستان از نظر بافت تاریخی و سنتی در کشور و حتی در جهان کم نظیر است می افزاید: بر اساس مطالعات کارشناسان تاریخی سابقه تاریخی خوزتسان بیش از 10 هزار سال است و شوش را بعنوان اولین شهر جهان می دانند، این استان با این بافت کهن باید تبدیل به محیطی فوق العاده براری گردشگران می شد.

 

این کارشناس شهرسازی تصریح می کند: عدم توجه به مبلمان شهری و نبود خلاقیت در طراحی خیابان ها و میدان ها باعث شده که اهواز تبدیل به شهری برای گذر عابران شود که این اتفاق آسیب های روحی بسیاری را در دراز مدت برای شهروندان در پی خواهد داشت.

 

بازآفرینی هویت مناطق محروم با استفاده از ظرفیت های مناطق

رئیس حوزه هنری خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: اهواز به عنوان مرکز یک استان زرخیر بیش از 300 هزار حاشیه نشین دارد که این نشان از محرومیت بسیار بالای خوزستان با توجه به منابع فراوان خدادادی دارد.

 

«محمد شهباز گهروئی» با بیان اینکه تلاش ما بر این است که با استفاده از ظرفیت هنر هویت از دست رفته برخی مناطق در خوزستان را بازآفرینی کنیم ادامه می دهد: مناطقی که از نظر محرومیت و زیرساخت با کمبود مواجه هستند کم نیستند، یکی از مهمترین اهداف ما براین است که بتوانیم با استفاده از استعدادهای موجود در مناطق مختلف بتوانیم بخشی از محرومیت های این مناطق را کاهش دهیم.

 

وی با تاکید براینکه هویت فرهنگی و اجتماعی هر منطقه با منطقه دیگر در یک شهر متفاوت است ابراز می کند: ما این تفاوت فرهنگ را در سبک عزاداری های ماه محرم به وضوح مشاهده می کنیم که عزاداری در یک محله با محله دیگر هر چند که فاصله جندانی با یکیدیگر ندارند تفاوت دارد، برهمین اساس برنامه های بازآفرینی هویت مناطق برای هر محله جداگانه تدوین شده است.

 

عدم توجه به بافت تاریخی مناطق شهری توجه قابل قبولی ندارد

یک فعال اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: با توجه به بافت قومی استان خوزستان هویت فرهنگی فراوانی در مناطق مختلف وجود دارد که باید به صورت ویژه به آن توجه شود زیرا این فرهنگ های قومی یک هویت جداناشدنی از مردم هستند.

 

«علی زرگانی» اذعان می کند: در هر منطقه از خاک کشور یک قوم با هویت چند هزارساله ساکن هستند، و همین مهم سبب شده که ایران به نسبت سایر کشورهای جهان از استعدادهای بهتر و بیشتری برخوردار باشد؛ وجه تمایز ایران با سایر کشورهای جهان تنوع قومی آن است.

 

وی با بیان اینکه توجه مطلوبی به جاذبه های گردشگری و طبیعی خوزستان نمی شود تاکید می کند: برکسی پوشیده نیست که خوزستان از نظر قدمت و بافت تاریخی با کشورهایی همچون عراقف مصر و حتی یونان باستان برابری می کند، این عدم توجه به بافت تاریخی که جزجداناذیرهویت این مردم است دلیل قانع کننده ای ندارد.

 

این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه عدم توجه به بافت تاریخی مناطق باعث شده که آنها تبدیل به حاشیه شهر شوند یاد آور می شود: امروزه شاهد هستیم مناطقی که از نظر بافت تاریخی قدمت فراوانی دارند محلی برای سکونت افراد کم درآمد یا مهاجرین سایر کشورها شده است، این در حالی بوده که می توان با اندکی توجه همراه با خلاقیت روح تازه در کالبد بی جان این مناطق پرتاریخ دمید.

 

باید عنوان کرد یکی از مهمترین ضعف هایی که همواره در خوزستان مشاهده می شود عدم بهره مندی از کارشناسان خبره شهرسازی و روانشناسی شهری است که باعث شده خوزستان از قافله مکان های تاریخی جهان باز بماند، اما امید می رود با روی کار آمدن دولت جوان انقلابی در ابتدا مدیران توانمند و دلسوز انتخاب شده و در وهله دوم مدیران شهری در خوزستان اهتمام ویژه ای به بافت های تاریخی مناطق مختلف داشته باشند.

 

کد خبر 1101497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha