نگاه دولت به انتشار اوراق رای جبران کسری بودجه/نوآوری در صنایع لوازم خانگی نیاز به سرمایه گذاری داریم

نگاه دولت به انتشار اوراق رای جبران کسری بودجه، کسری بودجه تنها دلیل رشد نقدینگی در کشور نیست، نوآوری در صنایع لوازم خانگی نیاز به سرمایه گذاری داریم، تولید کنندگان لوازم خانگی به خودباوری ملی رسیده اند برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۱۲ مهر شبستان به شرح زیر است:

وضع مطلوبی در استفاده از قطعه سازان داخلی و شبکه تأمین قطعات داریم

عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی شب گذشته (یکشنبه 11 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه سال ۹۷ به دلیل تحریم‌ها و شوک ارزی؛ میزان تولید لوازم خانگی چشمگیر نبود، گفت: اما تولید این محصولات در سال ۹۹ به اوج خود رسید و در شش ماهه نخست امسال روند افزایشی تولید این محصولات را داریم.

 

وی با بیان اینکه در استفاده از قطعه سازان داخلی و شبکه تأمین قطعات به وضع مطلوبی رسیده ایم، کفت: امیدواریم با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های جدید؛ این روند ادامه یابد.

 

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به اینکه انجمن صنایع لوازم خانگی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی را تأسیس کرده است، افزود: وظیفه این کانون؛ بررسی چالش‌های فناوری در صنایع لوازم خانگی است و زمینه پیوند این صنایع را با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها فراهم می‌کند.

 

وی با بیان اینکه اگر نظارت کافی بر قاچاق لوازم خانگی مانند کولبری، مرزنشینی، ته لنجی و مناطق آزاد نباشد؛ با توجه به جو روانی ممنوعیت ورود لوازم خانگی به کشور؛ قاچاقچیان شبکه قاچاق خود را گسترش می‌دهند، تصریح کرد: در این صورت دچار مشکلات بسیاری می‌شویم.

 

دولت برای جبران کسری بودجه نگاه به انتشار اوراق و ایجاد پایه های جدید مالیاتی دارد

هادی قوامی، معاون وزیر اقتصاد شب گذشته (یکشنبه 11 مهر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما به ارائه توضیحاتی درباره راهکارهای دولت برای کنترل نقدینگی پرداخت و با بیان اینکه  کانال اصلی تولید کننده نقدینگی و درآمد‌های پایدار موضوعاتی است که دولت سیزدهم به آن‌ها توجه ویژه‌ای می کند، گفت: امیدواریم سهم درآمد‌های استحقاقی و شایسته به تدریج در بودجه زیاد شود.

 

وی با بیان اینکه کسری بودجه مهمترین دلیل ایجاد نقدینگی است، گفت: تا کل لایحه بودجه تنظیم نشود میزان کسری بودحه مشخص نمی شود اما دولت برای جبران کسری بودجه نگاه به انتشار اوراق  و ایجاد پایه های جدید مالیاتی دارد. سال گذشته ظرفیت سازی برای تبدیل نفت خام به فرآورده داشتیم که همین امر تامین درآمد برای کشور به همراه داشت. هرچه بیشتر سراغ این مسیرها برویم و هزینه ها  را کنترل کنیم کسری عملیاتی بودجه هم بیشتر کنترل می شود.

 

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه برای جبران کسری بودجه در اولین اقدام باید هزینه های جاری به نفع هزینه های عمرانی کاهش یابد، ادامه داد: هنوز با استانداردها فاصله داریم که این امر کسری بودجه را عمق می دهد و در نهایت اثر تورمی دارد.

 

وی با اشاره به اینکه هزینه های جاری در کشور را باید کنترل کرد زیرا با گسترش هزینه های جاری،  کسری بودجه دولت تعمیق می شود و تورم هم افزایش می یابد، گفت: در سال ۹۹ اوراق خوبی توسط دولت به فروش رسید و و کسری ناشی از درآمدهای نفتی جبران شد.

 

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه سال گذشته درآمدهای مستقیم نفت به  ۱۲ هزار میلیارد تومان کاهش یافت، گفت: سال گذشته تنها  ۳ درصد از بودجه عمومی از درآمد نفتی تامین شد اگر به سراغ فروش اوراق نمی رفتیم نقدینگی بیشتر از این رشد می کرد.

 

تولید کنندگان لوازم خانگی با اتکا به توان داخلی به خودباوری ملی رسیده اند

کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت شب گذشته (یکشنبه 11 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه تولید کنندگان لوازم خانگی با اتکا به توان داخلی به خودباوری ملی رسیده اند، گفت: در ابتدای سال ۹۷؛ حدود ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی کشور در اختیار محصولات خارجی بود، اما در سال گذشته به خودکفایی در این لوازم رسیدیم و ۱۵ و نیم میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید کردیم که در مقایسه با ابتدای سال ۹۷؛ دو برابر شده است.

 

گردان با بیان اینکه اگر نمی‌توانستیم این کالا‌ها را در داخل تولید کنیم؛ برای واردات آن باید حدود چهار میلیارد دلار ارز اختصاص می‌دادیم، افزود: دو سال پیش حدود دو میلیارد دلار واردات قطعات لوازم خانگی داشتیم که اکنون با افزایش عمر ساخت داخل به میانگین ۷۰ درصد؛ واردات قطعات لوازم خانگی به یک و چهار دهم میلیارد دلار کاهش یافته و ارزبری قطعات لوازم خانگی ۳۰ درصد رسیده است.

 

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت با اشاره به اینکه در حالی که در سال ۹۷ حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم سال گذشته به ۱۴۰ میلیون دلار و امسال به ۲۰۰ میلیون دلار صادرات می‌رسیم، افزود: کشوری که وارد کننده لوازم خانگی بوده؛ امروز به صادرکننده این لوازم تبدیل شده است.

 

وی با اشاره به اینکه بازار واردات کشور‌های همسایه ما در لوازم خانگی سالانه ۳۷ میلیارد دلار است که برای ورود به این بازار؛ برنامه ریزی کرده ایم، افزود: ۲۰۰ شرکت قطعه ساز لوازم خانگی در کشور فعال اند و صنایع پایین دستی در این بخش راه افتاده است و از این جهت وضع خوبی داریم.

 

گردان با تاکید بر اینکه باید به سمت بازار‌های صادراتی برویم و برای این کار نیاز به تنوع و کیفیت داریم، افزود: اکنون در برخی شرکت‌های لوازم خانگی ۳۰۰ تن از نخبگان در مراکز پژوهشی آن‌ها مشغول تحقیق و پژوهش هستند و برخی نتایج پژوهش‌ها در آستانه بهره برداری است.

 

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت رمز بقای بنگاه‌های اقتصادی را تولید کالا‌های با کیفیت و استفاده از فناوری‌های روز دنیا دانست و گفت: هر بنگاهی این کار را نکند؛ در بازار حذف می‌شود.

 

نوآوری در صنایع لوازم خانگی نیاز به سرمایه گذاری داریم

حسین فتاحی، تولید کننده لوازم خانگی شب گذشته (یکشنبه 11 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه برای نوآوری در صنایع لوازم خانگی نیاز به سرمایه گذاری داریم، اما وزارت صمت برای تجهیزات و ماشین آلات؛ ارز اختصاص نمی‌دهد، گفت: مجبوریم ارز حاصل از صادرات را در این زمینه استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه باید زمینه‌ای فراهم شود تا تولید کنندگان خارجی بتوانند با شرکای ایرانی تولید مشترک در لوازم خانگی داشته باشند و برای سرمایه گذاری آن‌ها تضمین ارزی به سرمایه گذاران خارجی داده شود، گفت: دو شرکت کره‌ای که ورود محصولات آن‌ها به کشور ممنوع شد؛ در گذشته محصولات خود را در ایران مونتاژ می‌کردند و عمق ساخت داخل نداشتند.

 

تولید کننده لوازم خانگی با تاکید بر اینکه شرکت‌های خارجی باید فناوری خود را به داخل کشور منتقل کنند که اگر خواستند بروند مشکلی پیش نیاید، گفت:  از سال ۹۲ که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد؛ تولید کنندگان لوازم خانگی که بیشتر خصوصی هستند در جهت این سیاست‌ها سرمایه گذاری کردند و دانش خود را افزایش دادند و ماشین آلات وارد کردند.

 

این تولید کننده لوازم خانگی گفت: تا سال ۹۷ با شرکت‌های خارجی رقابت می‌کردیم، اما با خروج آن‌ها از کشور توانستیم نیاز مصرف کنندگان داخلی را تأمین کنیم و زمان لازم داریم تا به طور کامل بر دانش لوازم خانگی مسلط شویم.

 

کسری بودجه تنها دلیل رشد نقدینگی در کشور نیست

تیمور رحمانی، کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته (یکشنبه 11 مهر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما در خصوص عوامل رشد نقدینگی با بیان اینکه بخشی از دلایل رشد نقدینگی، کسری بودجه دولت است اما کسری بودجه تنها دلیل رشد نقدینگی در کشور نیست، گفت: حلق نقدینگی عوامل دیگری هم دارد.

 

وی با اشاره به اینکه عامل دوم رشد نقدینگی مربوط به بنگاه‌ها و کسب کار‌هایی است که دولت، بانک‌ها را ملزم به دادن منابع به آن‌ها می‌کند، گفت: عامل دیگر رشد نقدینگی خود بانک‌ها و اقداماتی که در راستای خرید دارایی و اعطای تسهیلات انجام می دهند است.

 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در شرایطی که دولت کسری بودجه دارد راهکار طبیعی جبران این کسری بودجه فروش اوراق است، گفت: دولت باید بداند که این یک استقراض است که سال های بعد دوباره باز می گردد و باید به اندازه باشد.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1101542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha