بیشتر یاران امام حسن(ع) در باطن دشمن بودند/ شخصیت امام حسن(ع) مظلوم و مغفول مانده است

عیسی فر علت اصلی صلح امام حسن(ع) را یاران بی وفای ایشان دانست و گفت: اگر مبارزات امام در جنگ های زمان امام علی (ع)، شرایط موجود جامعه و متون صلح نامه مورد نقد و بررسی قرار گیرد، شخصیت مبارز و واقعی حضرت آشکار می شود.

خبرگزاری شبستان،سرویس فرهنگی،مریم داوری: «احمد عیسی فر»، نویسنده، پژوهشگر و دانش آموخته علوم ارتباطات است که تاکنون بیش از 30 عنوان کتاب در زمینه های تاریخ اسلام، رجال شیعی و امور دینی و تربیتی نگاشته است. وی که مدیر انتشارات رایحه عترت است نزدیک به 17 سال سابقه مدیریت روابط عمومی برخی از نهادهای انقلابی و سازمان های دولتی را بر عهده داشته است و از سال 1394 تاکنون پروژه ای تحت عنوان بزرگان مشاهیر و مفاخر نور را کار کرده است که تاکنون نزدیک به سه هزار شخصیت نوری در تمام حوزه های علمی، فرهنگی و هنری جمع آوری شده است. به مناسبت سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) گفتگویی با  عیسی فر در مورد اثرش با عنوان« زندگانی امام حسن مجتبی(ع) و یاران آن حضرت» ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

کتاب«زندگانی امام حسن مجتبی (ع) و یاران آن حضرت» شامل چند بخش یا فصل است؟

این کتاب مشتمل بر پنج فصل است. زندگانی امام حسن بن علی(ع)،سیره عبادی، اخلاقی و اجتماعی امام حسن(ع)، دیدگاه ها، فلسفه صلح امام حسن(ع) و زندگانی یاران امام حسن(ع) عناوین فصول این کتاب است و در پایان هم منابع ذکر شده است.

 

در کتاب «زندگانی امام حسن مجتبی (ع) و یاران آن حضرت» به زندگی چند تن از یاران امام حسن (ع) اشاره کردید؟

 در این کتاب به زندگانی 36 تن از یاران امام حسن مجتبی (ع) که اکثرا از اصحاب و یاران با وفای پدرش امام علی (ع) به شمار می روند، پرداخته ام.

 

از چه منابعی برای نوشتن کتاب «زندگانی امام حسن مجتبی (ع) و یاران آن حضرت» استفاده کردید؟

از کتاب های بی شماری استفاده کردم که از آن جمله می توان به ناصح بن التواریخ اثر میرزا محمد تقی لسان الملک کاشانی و البکاء الحسین اثر انقلاب بزرگ ترجمه محمد علی خلیلی، بحارالانوار، بحثی درباره صلح امام حسن (ع) نوشته غلامرضا اشرف سمنانی، بلاغ الامام حسن نوشته عبدالرضا صافی، البسطان فی موقفی حما اثر علی نقدی تقوی اشاره کرد.

مهم ترین ویژگی های یاران امام حسن (ع) چه بود؟

یاران امام حسن مجتبی (ع) جز تعدادی معدود بیشتر مادی بودند به گونه ای که پس از صلح حتی از سجاده حضرت نیز چشم نپوشیدند.در حقیقت ایشان یاران کمی داشتند. تعداد اندکی بودند که واقعا یار و دوست واقعی امام حسن(ع) بودند . اکثر یاران ایشان ، به ظاهر دوست بودند و در باطن دشمن. به همین دلیل می توان گفت که عامل اصلی صلح امام حسن مجتبی(ع)، یاران ایشان بودند.اگر یاران امام حسن(ع) واقعا یار و فرمانبردار بودند ، حضرت در جنگ با معاویه پیروز می شدند. از طرفی هم معاویه یاران امام حسن(ع) را با پول خرید و نهایتا امام حسن(ع) مجبور به صلح شدند.

 

چرا بیشتر کتابها به مساله صلح امام حسن (ع) پرداخته اند؟

 یکی از مهمترین جنبه های زندگی امام حسن(ع) حرکت سیاسی و انقلابی ایشان، تن دادن به صلح تحمیلی، تنظیم و پذیرش صلح نامه عالمانه و کیاسانه حضرت است که نه تنها معاویه را حاکمی فاسد دانستند بلکه خلافت را پس از او باطل و مردود اعلام کردند. انتخاب عنوان کتاب «صلح امام حسن (ع) پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» نوشته رازی آل یاسین مناسب، واقعی و ارزشمند است. این کتاب توسط آیت الله سید علی خامنه ای، مقام معظم رهبری  ترجمه شده است.با وجود اینکه کتابهای بسیاری در مورد مساله صلح حضرت نوشته شده است اما روشنگری و تبیین موضوع به خوبی و درستی صورت نگرفته است.

 

چه ویژگی ها و جنبه هایی از زندگی امام حسن (ع) مغفول مانده است؟

آنچه در زندگانی امام حسن (ع) مغفول مانده و کمتر به آن پرداخته شده است، مظلومیت ایشان است زیرا امام حسن مجتبی (ع) در مقابل امام حسین (ع) قرار داده شده و حضرتش را عافیت طلب و گریزان از مجاهدت دانسته و صلح را نمونه بارز آن برشمرده اند .در حالی که اگر زندگانی حضرت، مبارزات ایشان در جنگ های دوران امام علی (ع)، شرایط موجود جامعه و زمانه، عدم همراهی سپاه امام (ع) و متون صلح نامه مورد نقد و بررسی قرار گیرد، شخصیت نورانی، مبارز و مظلومیت حضرت آشکار می شود. این موضوعی است که محققان باید بیشتر به آن بپردازند. در کتاب «زندگانی امام حسن مجتبی (ع) و یاران آن حضرت» شرح زندگانی حضرت از ولادت تا شهادت و پردازش یاران امام (ع) در حد توان و همچنین شرح مفاد صلح نامه گنجانده شده است.

 

 

 

 

کد خبر 1101958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha