برگزاری همایش دهه وقف در شهرستان های کهگیلویه، گچساران و بویراحمد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای ترویج و تبلیغ سنت حسنه وقف سه همایش در شهرستان های گچساران، کهگیلویه و شهرستان بویراحمد برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام «عباس نصیرالاسلامی» دقایقی قبل در برنامه شبکه استانی دنا مرکز کهگیلویه و بویراحمد ضمن تسلیت سالروز رحلت نبی گرامی اسلامی حضرت محمد (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع)، اظهار کرد: دهه وقف سال ۱۴۰۰ از روز دوشنبه دوازدهم مهر ماه مصادف با بیست و هفتم ماه صفر آغاز شد و تا روز چهارشنبه بیست و یکم مهر ماه، مصادف با ششم ماه ربیع‌الاول ادامه خواهد داشت.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نهاد وقف، نهاد مردمی و با عظمت است که در همه ادیان الهی بوده، اما در اسلام بسیار به این موضوع مهم برای امور فرهنگی و اقتصادی توجه شده است.

 

وی با بیان اینکه وقف انواع مختلفی دارد که وقف خاص و عام دو نوع آن است، ادامه داد: موقوفه متصرفی و غیر متصرفی نیز انواع دیگر وقف است که متصرفه تولیت آن با اداره اوقاف و غیر متصرفه نیز سرپرستی آن با اشخاص است.

 

نصیرالاسلامی یادآور شد: موقوفه منفعتی و انتفاعی نیز از انواع دیگر وقف است که موقوفه منفعتی یعنی اموالی که درآمد آنها وقف می‌شود، اما موقوفه انتفاعی یعنی خود ساختمان وقف می‌شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه وقف حتما نباید در حد گسترده‌ و وسیع باشد، افزود: می‌توانیم با وقف یک قرآن یا یک کتاب از سفره پربرکت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سهیم باشیم.

 

وی یادآور شد: رونق سنت حسنه وقف بین مردم با نشست های تخصصی با اصناف مختلف از جمله نظام مهندسی، روحانیون، متمکنین و خیرین می توان این سنت را بین مردم ترویج کرد تا بتوان آمار پایین این سنت در استان به نسبت کشوری بهبود پیدا کند.

 

نصیرالاسلامی اظهار کرد: برای ترویج و تبلیغ سنت حسنه وقف سه همایش در شهرستان های گچساران، کهگیلویه و شهرستان بویراحمد برگزار می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: علاوه بر برگزاری همایش وقف در سه شهرستان، تلاش داریم با بهبود وضعیت کرونایی همایش «وقف و رسانه» را در استان برگزار کنیم تا وضعیت وقف با تبلیغ رسانه ها رونق پیدا کند.

 

روزشمار دهه وقف سال ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

۱- دوشنبه ۱۲ مهر ماه همزمان با روز وقف: وقف، رسانه و تکریم واقفان خیراندیش

۲- سه‌شنبه ۱۳ مهر ماه همزمان با شهادت پیامبر اکرم (ص) و امام حسن (ع): وقف، ترویج فرهنگ قرآن، عترت و مهدویت

۳- چهارشنبه ۱۴ مهر ماه: وقف، خدمات فرهنگی و اجتماعی به جامعه

۴- پنجشنبه ۱۵ مهر ماه همزمان با شهادت امام رضا (ع): وقف، بقاع متبرکه، ترویج فرهنگ زیارت

۵- جمعه ۱۶ مهر ماه همزمان با آغاز ربیع‌الاول: وقف، کاهش آسیب‌های اجتماعی

۶- شنبه ۱۷ مهر ماه: وقف، توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی

۷- یکشنبه ۱۸ مهر ماه: وقف، توسعه آموزش و پژوهش و حمایت از نخبگان و موسسات دانش‌بنیان

۸- دوشنبه ۱۹ مهر ماه: وقف، سلامت و بهداشت جامعه

۹- سه‌شنبه ۲۰ مهر ماه: وقف، اشتغال و تولید

۱۰- چهارشنبه ۲۱ مهر ماه: وقف جمعی، توسعه مشارکت‌های اجتماعی

کد خبر 1101984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha