گسترس کارکرد معرفتی کمک مومنانه، برگرفته از مکتب پیامبر(ص) و امام حسن مجتبی(ع) است

بسط و گسترش کارکردهای معرفتی کمک‌های مومنانه در جامعه اسلامی، برگرفته از مکتب اهل بیت (ع) است که شاخصه‌های کلیدی این مسأله را می‌توان در سیره و سبک زندگی پیامبر (ص) و امام حسن مجتبی(ع)، به عنوان اسوه انفاق و ایثار و کرامت مشاهده کرد.

خبرگزاری شبستان؛  ۲۸ صفر سالروز رحلت جانسوز رسول مکرم اسلام (ص) و شهادت جانگداز نوه بزرگوارش امام حسن مجتبی (ع) است. خاتم الأنبیاء محمد بن عبدالله (ص) در ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری در سن ۶۳ سالگی دعوت حق را لبیک گفتند.

 

پیامبر اکرم مظهر تام اسماء الهی و آینه تمام نمای صفات جمال و جلال الهی است و تمام اسماء و صفات الهی در پیامبر عظیم الشان اسلام تجلی یافته و به همین جهت پیامبر اکرم دارای شخصیت جامع و کامل و یک انسان کامل است.


حضرت امام (ره) راجع به پیامبر اکرم تعبیر بسیار بلندی دارند و می فرمایند «پیامبر اکرم انسان کامل، مفتاح وجود، رابط بین شاهد و مشهود، واسطه فیض الهی، اولین مخلوق عالم،  مرآت ظهور احدیت، سلطان دنیا و آخرت و متصرف در جمیع عوالم است.

 
یکی از جلوه های شخصیتی پیامبر اکرم بُعد اخلاق است و عالی ترین و برجسته ترین شخصیت پیامبر اکرم در اخلاقش جلوه یافته است، خداوند متعال در قرآن کریم با تاکید می فرماید «ای پیامبر تو دارای اخلاق عظیم هستی». این ویژگی های شخصیتی پیامبر اکرم برای امروز ما درس است و امروز هم باید از شخصیت پیامبر به عنوان اسوه حسنه درس بگیریم.


بُعد دیگر مسئله مدارای با مردم، دفاع از حقوق مردم و هم نشینی و همراهی با آنان بوده، پیامبر با مردم بود، مردم را داشت نه یک عده خاص، پشتیبان و حامی پیامبر، مردم بودند و پیامبر هم حامی مردم و مظلومان عالم بوده است. بزرگترین نعمتی که خداوند به بشریت داده، وجود مبارک و متعالی پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) است که مجموعه تمام خوبی ها و ارزش های انسانی و الهی است.

 

پیامبر اکرم (ص) دارای مقام نبوت، رسالت، خاتمیت و شفاعت هستند و در قیامت امتش را در سطح گسترده ای که کسی این چنین شفاعت نکرده، شفاعت خواهد کرد و زیارت‌نامه رسول اکرم(ص)، همانند زیارت عاشورا از جمله زیارت‌نامه‌هایی است که اختصاص به زمان معینی نداشته و امت اسلامی می‌توانند در هر زمان و مکانی با قرائت این زیارت‌نامه از فیوضات آن بهره‌مند شوند.

 

امروز سالروز شهادت دومین امام شیعیان هم هست امامی که الگوی دستگیری از نیازمندان و محرومان بوده و بنابر گزارش‌های تاریخی، نام «حسن» را پیامبر(ص) برای او برگزید و او را بسیار دوست داشت. او هفت سال از عمر خود را با پیامبر(ص) همراه بود و در بیعت رضوان و ماجرای مباهله با مسیحیان نجران حضور داشت و نمونه بارز کمک مومنانه است.

 

بسط و گسترش کارکردهای معرفتی کمک‌های مومنانه در جامعه اسلامی، برگرفته از مکتب اهل بیت (ع) است که شاخصه‌های کلیدی این مسأله را می‌توان در سیره و سبک زندگی پیامبر و امام مجتبی(ع)، به عنوان اسوه انفاق و ایثار و کرامت مشاهده کرد.

 
اثبات صفت برجسته جود و بخشش در وجود مبارک کریم اهل بیت (ع) به وضوح نمایان بود، به نحوی که آن حضرت در کمک به محرومان و احسان و نیکوکاری، شهره عام و خاص بود. کمک به فقرا از جمله فعالیت‌های راهبردی امام حسن (ع) در مدینه بود که عمده این کمک‌ها از عایدات موقوفات و صدقات پیامبر (ص) و امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و اموال شخصی آن حضرت تأمین می‌شد.


 تأمل در سیره کریم اهل بیت (ع) نشان می‌دهد امام حسن (ع) علاوه بر اصل انفاق و حمایت از فقرا و نیازمندان، حقیقت کمک مومنانه را برای آحاد جامعه روشن ساخته که همان حفظ عزت، کرامت و شخصیت فرد نیازمند است و الگو گرفتن از ایشان و ادامه دادن راه حضرت با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر در جامعه فراگیر شده یکی از نیازهای مهم برای نیازمندان و فقرا است.

 

امام حسن (ع) از زبان اهل بیت، عابدترین، زاهدترین و با فضیلت ترین مردم زمان خود بودند و مانیز باید از وی الگو بگیریم؛ لقب «کریم اهل بیت» از بخشش های زیاد به ایشان داده شد و آن حضرت در دو و به قولی در سه نوبت، تمام دارایی خودش را در راه خدای متعالی نصف کردند و آن را صدقه دادند.


ترویج روش مهم تربیتی و اخلاقی در کرامت حسنی، در زمان کنونی که بسیاری از افراد جامعه از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند، می‌تواند آثار و برکات مختلفی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در ارتقای همدلی و هم نوایی مادی و معنوی آحاد مردم با اقشار آسیب پذیر جامعه به همراه داشته باشد.

 

سمیرا نیستانی

 

کد خبر 1102042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha