برجسته سازی حواشی مراسم عزاداری؛ شگردی برای پنهان کردن پیام امام حسین(ع)/شگردهای آشکار رسانه ها برای تحریف عاشورا

حجت الاسلام ابوالحسنی انتشار اخبار در مورد هزینه غذاهای نذری و نمایش برخی از عزاداری های غلط را از شگردهای رسانه های معاند در جهت تحریف عاشورا دانست و گفت: این در حالی ست که مراسم مصائب روز مسیح را هرگز نشان نمی دهند.

«حجت الاسلام حامد ابوالحسنی» در مورد شگردهای رسانه ای نظام سلطه در داخل و خارج در بازتاب عاشورا و تحریفات عاشورا به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت: این شگردها را می توان در دو سطح کلی طبقه بندی کرد.از منظر پیچیدگی شگرد دسته اول ساده تر است و به صورت مستقیم به ضدیت با اصل نهضت حسینی می پردازد. شگردی که در سطح دوم است، کمی پیچیده تر است و مستقیم نیست. در شگرد نوع اول با قیام عاشورا موافقت می کنند و در درون آن شروع به ایجاد انحراف می کنند تا اعتماد مخاطب را از عاشورا سلب کنند. در هر دو سطح از تکنیک های خاص و شناخته شده ای استفاده می شود اما در سطح دوم از تکنیک های علوم شناختی بیشتر استفاده می شود.

 

رییس اداره تولید محتوای فضای مجازی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ادامه داد: تکنیک سطح اول شگردهای رسانه ای نظام سلطه در داخل و خارج در بازتاب عاشورا و تحریفات عاشورا نسبتا ساده و مستقیم است. در این تکنیک، مبنا استفاده از سکوت یا ضد خبر است. به عنوان مثال در این تکنیک اخبار مرتبط با سیل مشتاقان اهل بیت و عزاداران حسینی نادیده گرفته می شود. رسانه های بسیاری عزاداران حسینی را نشان نمی دهند و یا جاهای خلوت را به تصویر می کشند اما این افراد نتوانستند پیاده روی اربعین را کوچک جلوه دهند با توجه به جمعیت زیادی که در این راهپیمایی وجود دارد. دشمنان اسلام این تکنیک را در راهپیمایی های ایران به خصوص راهپیمایی 22 بهمن نیز استفاده می کنند.

 

این مستند ساز و محقق با بیان اینکه در تکنیک دوم اصل نهضت حسینی را زیر سوال می برند و تاریخ را تحریف می کنند، افزود این شیوه در شبکه های وهابی مثل وصال و کلمه بسیار استفاده می شود. آنها با برنامه های کارشناس محور، علل قیام امام حسین (ع) را به مسایلی همچون گرفتن قدرت و خلافت تنزل می دهند در صورتی که می دانیم امام حسین برای خلافت قیام نکردند، مردم ایشان را دعوت کردند و از طرفی ایشان می خواستند به وظیفه امامت خود که هدایت مردم است، جامه عمل بپوشانند.

 

وی اظهار داشت: یکی از شگردهای سطح اول، مسئله تحریف پیام عاشورا است. در سال 93 شنیدیم که با اهداف سیاسی در قم مسایلی را مطرح کردند و در سال 95 سیاسیون مسایلی را در مورد عاشورا گفتند. اینکه واقعه عاشورا تعامل با دشمن بود و ما نیز باید با دنیا تعامل و مذاکره داشته باشیم. مقام معظم رهبری در پاسخ به این تحریف روشن سازی کردند و فرمودند که تعامل و معامله ای از سوی امام حسین(ع) صورت نگرفته است. این عده با نگاه سهل انگار و بدون فهم و درک می گویند که امیرالمومنین (ع)با زبیر وارد مذاکره شد و امام حسین(ع) نیز تعامل کرد، پس ما نیز باید با کشورهای دنیا وارد مذاکره شویم. حضرت آیت الله خامنه ای صریحا فرمودند که این جور تحریفات یکی از تکنیک های قشر معاند قیام امام حسین (ع) است. نمونه دیگر این تکنیک سریال الاسباط است که به زندگی امام حسن (ع)و امام حسین(ع) تا بعد از واقعه عاشورا پرداخته است. این سریال به زبان های مختلف ترجمه شده و از شبکه کلمه پخش شده است. در این سریال یزید تبرئه شده است.

سازنده فیلم های مستند  اعتکاف ،  سینمای سلطه ،  بازار امین تبریز  و  چشم ها را باید شست تکنیک بعدی دشمن را بهانه قرار دادن عاشورا برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی ذکر کرد و گفت:این تکنیک همیشه مورد استفاده رسانه های معاند قرار می گیرد و گاها نیز موفق شده اند. فیلم هایی با لعن صحابه منتشر می شود و احساسات اهل تسنن را بر می انگیزد. مقام معظم رهبری این عمل را حرام دانستند و تذکر دادند که هیچ گونه لعنی صورت نگیرد و به مقدسات سایر مسلمانان و فرق اسلامی توهین نشود.

 

وی با اشاره به نمایش برخی از عزاداری های غلط و استفاده از آن برای اسلام هراسی و متوحش جلوه دادن مسلمانان بیان کرد: این تکنیک قدیمی و پر کاربرد است و از رسانه های خارجی پخش می شود. بارها پیش آمده  است که تصاویر قمه زنی را منتشر کرده اند تا چهره خشنی از شیعه نشان دهند. این تکنیک در میان غربی ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و آنها موفق بودند، اذهان را منحرف کردند چون شناخت کامل و خوبی از اسلام وجود نداشته است، توانسته اند تا حدی موفق باشند. در صورتی که طبق احکام بسیاری از مراجع تقلید قمه زنی حرام است. غربی ها خودشان هرگز مراسم مصائب روز مسیح را که خون و خون ریزی دارد، نشان نمی دهند.

 

رییس اداره تولید محتوای فضای مجازی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تصریح کرد: برجسته ساختن حاشیه ها برای دیده نشدن اصل از دیگر تکنیک های دشمن است. رسانه های معاند حواشی مراسم عزاداری حواشی را برجسته می کنند تا بطن و اصل مغفول بماند. اخبار کذب در مورد هزینه مداحی، سیستم های صوتی و غذای نذری را پخش می کنند تا اذهان عمومی را درگیر کنند. رسانه های معاند در سال های گذشته اخباری با کلیدواژه مداحان نجومی و چک هایی را با نام مداحان منتشر کردند. این باعث می شود که اصل قضیه که واقعه عاشورا است، مغفول بماند.ظروفی که بر روی زمین پخش می شود و آسیب هایی که به محیط زیست می رسد  از جمله حواشی دیگر است که به آن تاکید می شود و اینها باعث می شود که شعار امام حسین (ع) به گوش جهانیان نرسد.

 

این پژوهشگر با بیان اینکه تکنیک خرافی و غیر عقلانی جلوه دادن عزاداری از شگردهای قدیمی رسانه هاست، عنوان کرد: رسانه های معاند عزاداری و مراسم عزا را به عنوان امری غیر عقلانی جلوه می دهند در صورتی که در سیره بزرگان به موضوع عزاداری به خصوص عزاداری امامان معصوم(ع) توجه شده است. در شبکه بی بی سی مقالات زیادی در این زمینه منتشر شد. سخنان جلال آل احمد، سروش و شریعتی را به عنوان روشنفکر دینی می آوردند تا عزا را امری غیر معقول جلوه دهند.

 

 

کد خبر 1102252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha