تعامل پلیس و کانون های مساجد برای مهارت افزایی

تعامل بین پلیس و کانون های فرهنگی و هنری مساجد به منظور مهارت افزایی و کاهش آسیب های اجتماعی و وقوع جرم نیاز امروز جامعه تلقی می شود.

خبرگزاری شبستان- اصفهان: سالروز تشکیل نیروی انتظامی و هفته ناجا فرصت مناسبی برای برقراری تعامل و همکاری بین نهادهای فرهنگی واجتماعی مثل کانون های فرهنگی و هنری مساجد با پلیس در راستای مهارت افزایی و کاهش آسیب های اجتماعی و وقوع جرم است چرا که نهادهای فرهنگی بستر مناسبی را برای آموزش و توانمندسازی دارند و پلیس در حوزه تخصصی می تواند در این خصوص نقش آفرینی کند.

 

تعامل بین پلیس و کانون های فرهنگی و هنری مساجد به منظور مهارت افزایی و کاهش آسیب های اجتماعی و وقوع جرم نیاز امروز جامعه تلقی می شود که گاها در گذشته مورد برنامه ریزی و اقدام قرار گرفته ولی تا نقطه مطلوب فاصله دارد.

مقامات انتظامی کشور بر این باورند که مسائل اجتماعی را پیش از اینکه امنیتی کنیم از نگاه فرهنگی به آن پرداخته شود و زمینه های وقوع جرم و آسیب های اجتماعی از بین برود.

 

نگرش و همت اعضای کانون های مساجد و کارکرد این مراکز فرهنگی و هنری نیز بر پیشگیری از آسیب های اجتماعی با تقویت مبانی دینی و انقلابی و همچنین پردازش اطلاعات و آموزش عمومی است.

برقراری تعامل و همکاری در بین برخی از مراکز به اندازه ای بوده که نتایج آن متوجه جامعه شده و همه در این مسیر برای کاهش مشکلات و افزایش آگاهی استفاده برده اند.

آموزش در راستای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر، پیشگیری از سرقت، ارتقا سطح فرهنگ ترافیک، شناخت اتفاقات اجتماعی و مهارت افزایی در عرصه های مجازی و الکترونیک از جمله فعالیت های کانون های مساجد بوده که در تعامل با پلیس یا دیگر نهادهای تخصصی انجام شده است.

آموزش فرهنگ ترافیک توام با برنامه های جذاب فرهنگی و هنری از ضرورت های جامعه برای کاهش تصادفات و حوادث ترافیکی است و از طرفی تهدیدهای فضای مجازی و شگردهای نوین افراد سودجو و همچنین گرایش به مواد مخدر با اقدامات مجرمانه نیازمند آموزش است تا افراد از سلامت و امنیت برخودار و ضریب آرامش و نظم افزایش یابد.

 

ضرورت تقویت باورهای دینی و اعتقادی

 

تقویت باورهای دینی و اعتقادی جامعه امروز ما جز موضوعات ضروری برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است چرا که دشمن به واسطه همین تحریف افکار و انحراف بین نسل جوان و نوجوان، بستر  را برای تحقق اهدافش فراهم می کند.

تهاجم فرهنگی دشمنان که بر پایه ترویج فساد و فحشا قرار گرفته، ابزاری قوی برای تخریب اعتقادات و دستیابی به فرصت های شوم آنان شده است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان به مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن و ضرورت هوشیاری در برابر این مسائل را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت: مساجد بستر و زمینه مناسبی برای تقویت اعتقادات معنوی مردم هستند و باید این زمینه ها تقویت شود.

سردار سرتیپ «محمدرضا میرحیدری» با اشاره به آسیب های اجتماعی افزود: بسیاری از آموزش های مردمی در مراکز عمومی و همچنین تقویت حضور مردم در مساجد و گرایش به مبانی دینی در کاهش پدیده های شوم اجتماعی نقش دارد.

وی با اشاره به اینکه آمار تصادفات و برخی از آسیب های اجتماعی مثل نزاع نگران کننده و زیبنده فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی و مردم اصفهان نیست، تصریح کرد: نهادهای فرهنگی در خصوص کاهش این چالش ها همکاری کنند.

رئیس پلیس استان اصفهان از اقشار اثرگذار فرهنگی و متولیان نهادهای فعال در این حوزه خواست تا با همکاری دیگر سازمان ها از جمله پلیس دغدغه های اجتماعی را کاهش دهند.

 

*ضرورت و مدل های تعاملی پلیس و کانون های مساجد

 

آموزش مبانی اجتماعی، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، آموزش به جوانان و نوجوانان و اجرای طرح های فرهنگی در برخی از کانون های مساجد توانسته گامی ارزشمند در راستای افزایش ضریب امنیت بردارد.

تشکیل گروه های معتمد محلی در مساجد یکی از طرح های پلیس پیشگیری و کلانتری ها برای افزایش امنیت و‌آموزش مردم بوده که ائمه جماعات، هیات امنا، مدیران کانون های مساجد، معتمدین محلی و فرمانده بسیج محله عضو آن هستند.

جلسات تعاملی بین این گروه و پلیس علاوه بر آموزش و آگاهی بخشی توانسته بر پیگیری مطالبات مردم و رفع نقاط پرحادثه و فرصت های مجرمانه نیز تاثیر بگذارد.

*تعاملات آموزشی و فرهنگی پلیس و کانون های مساجد

 

کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران یکی از مراکز فرهنگی و هنری که به صورت تخصصی به موضوعات اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی می پردازد.

آموزش فرهنگ ترافیک، پیشگیری از اعتیاد و فعالیت های مجرمانه فضای مجازی و توانمندسازی اجتماعی از جمله فعالیت های این مرکز است که البته در دیگر مراکز و کانون های مساجد نیز انجام می شود.

 

تعامل این مرکز با پلیس به عنوان یک مرجع در آموزش و آگاهی بخشی توانسته نتایج موثری را متوجه مردم کند.

کد خبر 1102403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha